Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPRS

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Boston
  • 2002-05-04 12:39

Jag vet att det varit uppe förut men lyckas inte hitta svar på min fråga i tidigare trådar...

Jag har en PB G4:a 400 och en Ericsson T39m som jag vill ansluta vi IR och GPRS. Om jag använder Tele2s uppgifter går det att ansluta men efter 10-20 sekunder kopplar den ner igen. Är det bara Tele2s fel eller?

Känns som om inställningarna i Network är rätt, men vilket irDA-modem ska jag välja från listan? Det finns ju ett helt gäng till T39 men inget som heter GPRS.

Tacksam för tips, det vore ju skönt att enkelt kunna kolla mina mejl på resande fot.

/gurra

När jag kopplade upp min Nokia 8210 mot Telia så ringde telefonen upp som den ska med sedan bröts det direkt. Sedan såg jag att det var ett speciellt telefonnummer när man kopplade med mobil. Kanske har Tele2 också olika nummer för olika sorters koppling.

  • Medlem
  • Boston
  • 2002-05-04 14:11

Enligt Tele2 ska man använda ett speciellt nummer för GPRS (*99#) och det fungerar alltså att surfa eller kolla mejl i 10-20 sekunder. Det är stabiliteten som inte funkar...

Har för mig att man ska kryssa ur (alltså inte kryssa i) någon ting med PPP i inställningarna. Är på jobbet nu, så jag tar det ur minnet (har fotografiskt minne, men har tyvärr slut på filmen ) Får kolla när jag kommer hem.

Enligt http://www.taniwha.org.uk/ så gäller följande:

Warning for OS X and GPRS: One of OS X´s default settings causes problems with many GPRS networks. If you get disconnections after only a few seconds, turn off "Send PPP echo packets" in System Preferences:Network:PPP:PPP Options

  • Oregistrerad
  • 2002-05-13 16:33

saxat från knowledgebase (artikel 106617):

"The following computers have built-in infrared hardware that does not work with Mac OS X 10.1:

*
PowerBook G3 Series
*
PowerBook G3 (Bronze Keyboard)
*
PowerBook (FireWire)
*
PowerBook G4
*
iMac 233 (233 MHz, 233 MHz/B)

These computers may communicate more efficiently via Ethernet cables. Infrared´s vulnerability to interference (from florescent lighting, for example) and limited ability to operate over relatively short distances make it a less ideal choice for communication than AirPort wireless or Ethernet technologies."

Om du ska köra Ir via OS X ska du nog tänka på att första generationens PBG4 inte stöder det (inte fullt i alla fall??). har för mig att det finns nån slags USB kabel man kan koppla mellan telefon och dator som lösning.

Finns ju t.ex SoftGSM (USB-kabel och programvara) som fungerar utmärkt, fast jag vet inte om det blir "GPRS-fart".
Produkten görs i Solna av ett företag som heter Micro Systemation, så du kan väl ringa dem och fråga.

  • Medlem
  • Boston
  • 2002-05-14 15:27

Funkade klockrent när jag klickade ur: "Send PPP echo packets".

Tack så mycket.

1
Bevaka tråden