Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FCP 4 på PB 400 MHz?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

är det möjligt att köra fyran av fcp på en 400mhz powerbook om pb har 1gb i minne?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-18 18:12

hej, min pbg4 500 mhz med lika mycket minne och en 60gb 5400 rpm HD kunde köra fcp 4.5.
inte snabbt, men det gick.

(pb'ens skärm dog för en månad sedan, så jag kan inte riktigt pröva just nu :rolleyes:

/m

Jag kör FCP4 på en iBook G3 700MHz med 384 RAM, det går ganska bra om man har 50% canvas. Men jag har uppgraderat HD till 80GB 5400 RPM.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-04-19 14:41

Det kan vara svårt att köra video på en PB eftersom h-disken är så slö. Men om du kör med firewire disk så blir det bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-19 17:01
Ursprungligen av anders gbg:

är det möjligt att köra fyran av fcp på en 400mhz powerbook om pb har 1gb i minne?

Ja det är möjligt. Tyvärr kommer du att få väldigt få realtidseffekter (färgkorrigeringen är nog den enda).

LiveType och Soundtrack kommer däremot inte att funka, de behöver starkare processor om jag minns rätt.

När det gäller hur många varv hårddisken ska snurra är rekommendationen 7.200rpm för DV men jag vet en och annan som kör DV på den interna 5.400-varvaren. Dock ska du tänka på att DV kräver 3.7MB/sekunden så om du kör flera videospår är sannolikheten stor att du får problem, särskilt om din interna HD håller på att bli full.

Men, du kan ju gå ner i kvalitet till "DV Offline" eller välja att redigera mot en extern Firewire-HD. Helst vill man ju inte lägga videomaterialet på systemdisken.

aha, ok, jag kanske borde byta hd i den då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-30 02:13

Jag lyckades få igång FCP 4, Soundtrack och livetype på min förra dator. Hade då en PCI Yikes 400 Mhz 712 MB ram. Var ganska slött, men det funka ett tag för mig, nu har jag en G5a. Man högerklickar på programmet och letar sig in till filen info.plist som man öppnar i textedit eller vad det heter. Sen ändrar man systemkraven så funkar det.
Måste dock installeras på en annan dator och sedan flyttas över.

1
Bevaka tråden