Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Compressor ger osynk

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej

använder compressor, kvaliten på bilden blir utmärkt. jag komprimerar en fil till m2v för att jobba med i dvd studio pro. men när den är färdigkomprimerad så är ljudet en smula före bilden. hur kommer detta sig och vad behöver jag göra för att den inte skall göra det?

mvh

anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-28 15:42

Jag skulle också behöva hjälp med detta ... Jag får samma resultat, fast i mitt fall konverterar jag en AVI-film till VIDEO_TS mapp, med hjälp av Toast eller Popcorn.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-28 16:54
Ursprungligen av anders gbg:

hej

använder compressor, kvaliten på bilden blir utmärkt. jag komprimerar en fil till m2v för att jobba med i dvd studio pro. men när den är färdigkomprimerad så är ljudet en smula före bilden. hur kommer detta sig och vad behöver jag göra för att den inte skall göra det?

mvh

anders

Känd bugg i PAL , exportera en AIFF ljudfil från ditt redigeringsprogram kör den sedan igenom A.Pack. (vi får hoppas att det är fixat i nya Compressor)

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-29 23:41
Ursprungligen av MikaelF:

Känd bugg i PAL , exportera en AIFF ljudfil från ditt redigeringsprogram kör den sedan igenom A.Pack. (vi får hoppas att det är fixat i nya Compressor)

A.Pack komprimerar ljudet med Dolby digital AC3 komprimering, så du får mer plats för video.

A.Pack kurs:
http://www.kenstone.net/fcp_homepage/a_pack_warmouth.html

Det blir litet osynk också om du har 48 kHz aif och konverterar till 44 kHz aac.
Bäst att hålla sig till samma bithastighet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-01 02:15

Detta uppstår för mig med, men har lärt mig att inte exportera från Final Cut Pro direkt till compressor. Jag rekomenderar starkt att Exportera först till en QuickTime Movie fil. Altså export to Quicktime, bocka av make movie self contained om ni inte vill att en helt ny fil ska skapas. Allt ska vara renderat och klart före exporten då behöver man inte använda recompress all frames, då har man gjort en generationsfri export. Därefter drar ni in den exporterade filen i compressor och det funkar. Hoppas ni förstog vad jag mena.

vad gör a.pack? tar den bort ljudet från det jag redan exporterat och limmar på nytt ljud? förstår inte riktigt...

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-28 19:14

Den gör om ljudet till formatet .ac3 som är ett komprimerat ljudformat " kvaliten blir mycket bra med t.ex 448kpbs" och funkar mycket bättre på de flesta DVD spelare än ett okomprimerat format som blir av .aif.

jag forstod helt vad du menade men det var när jag gjorde så som jag fick värsta felet med osynk. en sak fattar jag inte, om det är en välkänd bugg varför har dom inte fixat det med uppragderingar innan? ok, nu finns FCP5 men för alla FCP4 användare....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-04 11:32

Komprimering genom Compressor direkt från FCP ger osynk så vitt jag vet

Export från FCP > QuickTime > Compressor > MPEG2 ger perfekt synk

Alternativet är att exportera från FCP direkt till MPEG2 genom QuickTime funkar också bra...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-13 01:26
Ursprungligen av Erik.dv:

Komprimering genom Compressor direkt från FCP ger osynk så vitt jag vet

Export från FCP > QuickTime > Compressor > MPEG2 ger perfekt synk

Alternativet är att exportera från FCP direkt till MPEG2 genom QuickTime funkar också bra...

Jag har samma problem. Det blir osynk i dsp. När jag tittar närmare så ser jag att i FCP så har jag två olika ljudkällor. Den ena är själva filmens ljud som är på 48/16 men jag har även lagt in musik som är på 44,1/16. Jag har exporterat detta ljudspår till .aiff för att sedan mata dem i compressor med 48/16. Så jag antar att jag måste ändra på något sätt dessa små inslag av musik till 48/16? Kan inte så mycket om ljud, men det låter som att jag förlorar ljudkvalitet? Om det går att ändra, hur gör jag det? Jag har inget ljudprogram i datorn tex.

/Jonas

  • Oregistrerad
  • 2005-09-13 16:13
Ursprungligen av Panaga:

Jag har samma problem. Det blir osynk i dsp. När jag tittar närmare så ser jag att i FCP så har jag två olika ljudkällor. Den ena är själva filmens ljud som är på 48/16 men jag har även lagt in musik som är på 44,1/16. Jag har exporterat detta ljudspår till .aiff för att sedan mata dem i compressor med 48/16. Så jag antar att jag måste ändra på något sätt dessa små inslag av musik till 48/16? Kan inte så mycket om ljud, men det låter som att jag förlorar ljudkvalitet? Om det går att ändra, hur gör jag det? Jag har inget ljudprogram i datorn tex.

/Jonas

Såg att i quicktime så kunde jag exportera och välja 48/16. Har nu bara lite rendering och compressor kvar för att se om det löser sig.

/Jonas

Ursprungligen av Panaga:

Jag har samma problem. Det blir osynk i dsp. När jag tittar närmare så ser jag att i FCP så har jag två olika ljudkällor. Den ena är själva filmens ljud som är på 48/16 men jag har även lagt in musik som är på 44,1/16. Jag har exporterat detta ljudspår till .aiff för att sedan mata dem i compressor med 48/16. Så jag antar att jag måste ändra på något sätt dessa små inslag av musik till 48/16? Kan inte så mycket om ljud, men det låter som att jag förlorar ljudkvalitet? Om det går att ändra, hur gör jag det? Jag har inget ljudprogram i datorn tex.

/Jonas

Exportera musiken som en 48/16 aiff innan du tar in den i FCP så undviker du strul på vägen.
Jag har insett att detta är enormt viktigt för att undvika strul under vägen. Det minimerar osynkrisken samt att du slipper en massa felmedelande, varningar och strul vid exporter, renderingar m.m.

Hade två projekt i början där jag höll på att bli tokig på detta men efter att ha satt som regel att allt ljud ska vara 48/16 innan det får komma in i FCP så har jag inte haft ett enda fel med ljudet.

Mvh martin

  • Oregistrerad
  • 2005-09-14 13:51
Ursprungligen av martinwenn:

Exportera musiken som en 48/16 aiff innan du tar in den i FCP så undviker du strul på vägen.
Jag har insett att detta är enormt viktigt för att undvika strul under vägen. Det minimerar osynkrisken samt att du slipper en massa felmedelande, varningar och strul vid exporter, renderingar m.m.

Hade två projekt i början där jag höll på att bli tokig på detta men efter att ha satt som regel att allt ljud ska vara 48/16 innan det får komma in i FCP så har jag inte haft ett enda fel med ljudet.

Mvh martin

Mycket riktigt. Det kom även jag fram till. Nu funkar alllt. Synkning är perfekt. Dessutom ser jag att Compressor och DSP ger en grymt mycket bättre kvalitet än iDVD. Jag kan inte förstå hur jag kunnat jobba seriöst utan Compressor och iDVD.

/Jonas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-04 11:34

Ja, jag hoppas verkligen detta är löst i Final Cut Pro 5/Final Cut Studio.

jag har även gjort en export till quicktime för att sedan ta in i compressor. lika illa!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-09 23:43

Låter väldigt skumt, har du uppdaterat till de senaste. Du exporterar inte med Quicktime conversion? Gör du det ska du undvika det. Du ska exportera med export to QuickTime. Antar ioförsej att du gjort rätt på den biten, men det ska inte bli så, kan med all säkerhet säga att det är en bugg som apple borde fixat. Men jag har i alla fall kodat en film på en timme utan problem när jag exporterade.
Jag gjorde första gången direkt från tidlinan, efter en timme låg ljudet efter eller före, kom ej ihåg, med 3 sek.

nu fick jag det att funka fint! skönt.

men jag undrar en annan sak nu, när jag komprimerar till en m2v, varför får jag två filer, en ljud och en bild? hur gör jag för att få en fil?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-20 22:09

Att du får två filer när du jobbar med, ska vi säga, media för DVD beror på att du i en DVD kan ha flera ljud och bildspår. Det är därför man får separata ljud och bildfiler. Till en början kan det tyckas vara jobbigt men det är full logiskt med tanke på DVD-standarden.

För att "slå ihop" en mpeg2 bild och ljud fil behöver du "muxa" dem. En "muxad" mpeg-fil innehåller både ljud och bild. Jag är osäker på vilket program som löser detta bäst, men bl.a MPEG Streamclip och MPEG2Works (tror det heter så) löser det. Sök på versiontracker! Det du vill göra är "mux mpeg2 video and audio" (typ).

När du fixar en DVD i DVDSP så sköter den "muxningen" åt dig. Det är ju ett annat alternativ att gå igenom det programmet och sedan plocka ut .vob-filen som hamnar i ditt projekts TS_Video mapp.

Mycket "teknik" kring DVD vill jag lova

erik.dv! vilken kille, tack så mycket för hjälpen.

nu undrar jag om detta är löst i nya compressor? någon som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-12 16:42

MPEG Streamclip kan muxa en MPEG2 Video (.m2v) och en ljudfil (.aiff ex). till en .mpeg fil som spelar i QT player (utan ljud dock ) eller VLC (med ljud).

Helt OT så kan man slänga in en .m2v fil och en .aif fil i en keynote-presentation och de spelas upp utan problem, ljud o bild i synk. Varför klara inte QT-player detta!?

nu undrar jag om detta är löst i nya compressor? någon som vet?
Vet inte, men får testa när jag kör något större projekt FCP5. För mig uppkom synkningsproblemet vid "seqence export" till Compressor direkt från FCP så. QT-filer funkade alltid fint att konvertera.

1
Bevaka tråden