Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag min widget att stanna på skrivbordet?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-01 23:15

Jag har provat att hålla inne widgeten, trycka F12 och sedan droppa den på skrivbordet. Detta fungerar bara tills jag åter öppnar dashboard, då hoppar den av någon anledning in där igen. Jag har även provat att flytta runt den på skrivbordet innan jag öppnar Dashboard. Detta funkade inte heller.

Är det någon som har kommit på en lösning till detta problemet?

• Oregistrerad
  • 2005-05-01 23:29

Huh? Menar du att widgeten stannar inte kvar på ditt dashboards skrivbord? Prova att reparera rättigheterna.

//Rob

• Oregistrerad
  • 2005-05-02 06:57

Han menar nog samma funktion som jag letar efter också, att kunna ha dom liggandes på skrivbordet hela tiden, inte bara när man trycker på Dashboard.

Konfabulators widgets låg ju där hela tiden. Bara att klicka på widgeten man behövde där den låg på skrivbordet så var det klart.

Martin

Antagligen är detta bara en bugg. Dashboard ska inte fungera på det sättet; vill man ha det så får man använda Konfabulator.

• Oregistrerad
  • 2005-05-02 07:22

Det är väl troligen så, rättas väl till i första uppdateringen då kan tänkas.
Lilte konstigt att dom inte rättat till en sån bugg innan dom släpper systemet kan man kanske tycka.

• Avstängd
  • International user
  • 2005-05-02 07:57

Det finns ett tips på macosxhints som beskriver hur det skall funka, jag får det dock inte att funka.

10.4: Detach widgets from the Dashboard

If you'd like one of your Dashboard widgets to be available all the time, instead of only when you have activated Dashboard via F12, then activate the Dashboard dvelopment mode. Open the Terminal and type defaults write com.apple.Dashboard devmode YES and press Return. Then logout and log back in again. Now debugging mode is activated. To get a widget off of the Dashboard and onto your desktop, just do the following:
Activate Dashboard by pressing F12 (or whatever key you've assigned to Dashboard).
Begin dragging the widget.
Press F12 again, before letting up on the mouse button.
Drop the widget wherever you want it.
You can do the same thing in reverse to drag the widget back onto the Dashboard. Also of interest: while a widget is frontmost, you can press Command-R to reload it. (This may be necessary if a widget is buggy and gets messed up somehow.) There's even a nifty Core Image-based twirl effect to accompany the reload.

[robg adds: This isn't really a hidden hack; it's the official way of working on a widget before it's done. However, I find it extremely useful -- there are certain widgets that you'd just rather see and use all the time, instead of only in Dashboard mode. Note that the widgets float above all windows, so this trick is most useful if you have some spare desktop space. To disable this mode, repeat the above command, but replace YES with NO, and then logout/login again. Note that you can also restart the Dock to make the changes take effect (the Dock controls the Dashboard).]

http://www.macosxhints.com/

1
Bevaka tråden