- STRAX
- Medlem ●
- Malmö
Var och hämtade Tiger igår och gjorde en anpassad installation på en ren formaterad hårddisk. Döm om min förvåning, när jag tittade i programmappen så fanns varken IPhoto eller IMovie där. Stämmer detta eller är det något fel som uppstått vid installationen, eller måste man köpa dessa program separat nu. T ex ILife. Tacksam om någon kan ge mig ett svar.
iLife kommer med gratis när du köper datorn, tyvärr inte med systemet.
snålt av Apple, borde skicka med ILife som en del av OS 10.4 och lägga ner lite jobb på att intergrera det mer,
detta skulle skapa yttligare argumnet för Win användare att switcha då OS X kunde erbjuda en massa kraftfulla kringprogram som slår allt MS har på fingrarna.
ja vet att det finns tusentals andra argument för att köra OS X istället för XP, MEN OS X lägger fortf. långt efter när det gäller markandsandelar. Så att öka kundvärdet på produkten och markandsföra det tillsammans med Ilife vore nog ett bra dragplåster.
snålt av Apple, borde skicka med ILife som en del av OS 10.4 och lägga ner lite jobb på att intergrera det mer,
detta skulle skapa yttligare argumnet för Win användare att switcha då OS X kunde erbjuda en massa kraftfulla kringprogram som slår allt MS har på fingrarna.
ja vet att det finns tusentals andra argument för att köra OS X istället för XP, MEN OS X lägger fortf. långt efter när det gäller markandsandelar. Så att öka kundvärdet på produkten och markandsföra det tillsammans med Ilife vore nog ett bra dragplåster.
Det är ju precis det de gör -- köper du en ny Mac så får du iLife på köpet.
Det är ju precis det de gör -- köper du en ny Mac så får du iLife på köpet.
ok det är helt sant, och jag vet att många switchers köper sin hårdvara ny, det jag ville säga är att det borde vara en del av OS X istället, lika så .mac
Det går inte att ta betalt för allt, vill Apple att kunderna ska använda .mac och att det ska bli stort så, ge alla mac köpare det gratis.
Gmail erbjuder idag all 2GB utrymme helt gratis till alla!, man behöver inte ens köpa en dator för 20000kr av dem..
ok det är helt sant, och jag vet att många switchers köper sin hårdvara ny, det jag ville säga är att det borde vara en del av OS X istället, lika så .mac
Det går inte att ta betalt för allt, vill Apple att kunderna ska använda .mac och att det ska bli stort så, ge alla mac köpare det gratis.
Gmail erbjuder idag all 2GB utrymme helt gratis till alla!, man behöver inte ens köpa en dator för 20000kr av dem..
En liten reflektion bara: Det finns inget företag som gör något gratis. Erbjuder ett företag någonting utan kostnad, räknar de kallt med att detta genererar pengar på något annat sätt. Vad Gmail tjänar sina pengar på är en annan diskussion...
Att ta betalt för det som kostar att utveckla är inte så underligt. Att baka in det i OSX hade höjt priset där i stället. Bättre att låta dem som vill ha det betala för det.
Att ta betalt för det som kostar att utveckla är inte så underligt. Att baka in det i OSX hade höjt priset där i stället. Bättre att låta dem som vill ha det betala för det.
visst, men att ta betalt för saker som andra erbjuder gratis, (ok reklam intäker för Gmail, men Apple får ju pengar när du köper av dem)
man tar för givet att det finns airbag i nya bilar, det är inget som någon idag räknar med att behöva betala extra för.
Ett gratis .mac är ett enkelt sätt att öka kundvärdet i OS X i konkurrensen med Windows.
Det kommer vara viktigt. H.264, dashboard, Safari RSS kan inte ensamt dra det lasset
Men jag håller med om att det är bättre att få välja vad man vill betala för, än att tvingas betala för det, om det är så att Apple insisterar på att ta betalt för denna tjänst.
Om du är switcher så måste du ju ändå ha köpt hårdvara, och då följer som sagt iLife med. Undantaget är begagnat då det kanske är äldre programversioner som följer med... majoriteten verkar dock satsa på nya prylar.
Edit: Asch då, skriver för långsamt
Ta med i beräkningen att Tiger var 300 kronor billigare än Panther
Det kan ju till viss del bero på dollarkurs också.
Hur som helst är ju iLife så billigt att det inte är någon stor sak att köpa också...
Det kan ju till viss del bero på dollarkurs också.
Faktiskt enbart. Både Panther och Tiger kostar/har kostat 129 dollar.
jag skulle vilja se ett program i stil med
• Garageband som är gratis?
• iPhoto som är gratis?
• iDVD som är gratis?
En mail-tjänst är något helt, helt annat.
Då kanske du har en poäng. Men sådan programvara är inte billig att utveckla och är dessutom värda sina pengar.
Inte nog med det. Om Apple tar betalt för sina produkter och inte skickar med dom gratis så kan det inte annat än främja 3:e-partstillverkare som kan konkurrera på lika villkor. Kan du tänka dig vilket ramaskri som skulle komma om Apple inte gjorde det utan packade med iLife i alla installationer? Tycker du inte att iLife-paketet är värt ett par hundralappar så tvingar ingen dig att köpa det. Det enda jag tycker är dumt av Apple att inte inkludera är fullskärmsuppspelning i QuickTime.
Apple ökade sin marknadsandel över ett år med 43% utan gratis .Mac, utan Tiger, utan gratis iLife. Jag är helt säker på att dom kan fortsätta göra så. Apple är ett vinstdrivande företag och måste tjäna pengar och om Apple tjänar pengar så kan dom utveckla nya coola saker. Hellre ett framåt Apple som kostar lite pengar än ett stagnerat Apple med gratisprodukter hit och dit.
[FONT="Georgia"]Själv lägger jag ut 400 kr bara för att få springa 21 km. Det kan jag göra gratis, men Göteborgsvarvet är så mycket mer: kvalitet. [/FONT]
jag skulle vilja se ett program i stil med
• Garageband som är gratis?
• iPhoto som är gratis?
• iDVD som är gratis?
En mail-tjänst är något helt, helt annat.
Då kanske du har en poäng. Men sådan programvara är inte billig att utveckla och är dessutom värda sina pengar.
Inte nog med det. Om Apple tar betalt för sina produkter och inte skickar med dom gratis så kan det inte annat än främja 3:e-partstillverkare som kan konkurrera på lika villkor. Kan du tänka dig vilket ramaskri som skulle komma om Apple inte gjorde det utan packade med iLife i alla installationer? Tycker du inte att iLife-paketet är värt ett par hundralappar så tvingar ingen dig att köpa det. Det enda jag tycker är dumt av Apple att inte inkludera är fullskärmsuppspelning i QuickTime.
Apple ökade sin marknadsandel över ett år med 43% utan gratis .Mac, utan Tiger, utan gratis iLife. Jag är helt säker på att dom kan fortsätta göra så. Apple är ett vinstdrivande företag och måste tjäna pengar och om Apple tjänar pengar så kan dom utveckla nya coola saker. Hellre ett framåt Apple som kostar lite pengar än ett stagnerat Apple med gratisprodukter hit och dit.
[FONT="Georgia"]Själv lägger jag ut 400 kr bara för att få springa 21 km. Det kan jag göra gratis, men Göteborgsvarvet är så mycket mer: kvalitet. [/FONT]
ja du har många poänger, kanske det borde vara begränsat till vissa program/tjänster, med tanke på 3 parts utvecklare. men är inte movie maker en del av Win? det borde ju kontras med ett program som går att använda ,IMovie HD från Apple och på så sätt erbjuda samma möjligheter som för en Win användare, men mycket bättre
det som i min menigen är det viktigaste är .mac och quicktime. det är lite riktigt löjligt att behöva betala för att se fullskärm, QT är ju en del av OS X, men att ta betalt av utvecklare som använder QT Pro är en annan sak.
Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91
Jag var helt säker på att jag hade skrivit två inlägg i den här tråden.
Men visst plockar det till om man skall köpa Tigern, iLife, QTPro-licens o s v.
Sånt som egentligen är uppdateringar av licenser/program som man har köpt tidigare.
Jag tycker att det borde skilja i pris om man uppdaterar från en gammal licens, jämfört med om man köper en ny licens. Uppdateringar bör alltid vara billigare än försäljning av nya licenser.
Sen tycker jag att det är lite fult att först släppa något gratis/på köpet och senare börja ta betalt för uppdateringarna separat. Jag tänker bl a på iPhoto och iMovie.
Var och hämtade Tiger igår och gjorde en anpassad installation på en ren formaterad hårddisk. Döm om min förvåning, när jag tittade i programmappen så fanns varken IPhoto eller IMovie där. Stämmer detta eller är det något fel som uppstått vid installationen, eller måste man köpa dessa program separat nu. T ex ILife. Tacksam om någon kan ge mig ett svar.
Jag ringde supporten och fick lösningen.
På installationsdisk 1 (10.3) kan du välja att installera bundlad programvara, om du dessutom väljer anpassad installation så kan du välja vad du vill installera. Jag har gjort detta och dessutom kört programuppdatering och det verkar funka.
/Lasse
På installationsdisk 1 (10.3) kan du välja att installera bundlad programvara, om du dessutom väljer anpassad installation så kan du välja vad du vill installera. Jag har gjort detta och dessutom kört programuppdatering och det verkar funka.
/Lasse
Precis, jag instalerade iLife med skivan jag fick med datorn. Jag gjorde en ren installation oxå.
/Lasse
Tack! Lasse
Äntligen ett besked om hur man kan gå till väga, för att få in dessa program i Tiger.