Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gå till väga om man ej har DVD?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 02:07

hur installerar man om man ej har DVD?
jag har bara extern DVD men där går det ej att boota från...
Provade boota men det funkar ej för mej

  • Oregistrerad
  • 2005-05-02 11:42
Ursprungligen av elinge:

hur installerar man om man ej har DVD?
jag har bara extern DVD men där går det ej att boota från...
Provade boota men det funkar ej för mej

Jag hade samma problem när jag testade med en Sony DVD+-RW/Doublel Layer.
Bytte till en HP DVD+R/RW och effter en viss tvekan startade installationen, som nu rullar på G4:an här bredvid.
Båda med FW400.

Du håller väl ner "c" vid uppstart?

//donSisu

Gamla G4 Yikes! (med PCI-grafik) B&W G3 m.fl. kan inte boota via FireWire. Är det en sådan burk du har?

Ursprungligen av elinge:

hur installerar man om man ej har DVD?
jag har bara extern DVD men där går det ej att boota från...
Provade boota men det funkar ej för mej

Jag har inte ens det, varför jag ligger ganska risigt till, milt talat. Det jag har är en gammal iMac G3 utan vare sig DVD-läsare eller firewire samt en iMac G4 utan DVD-läsare. Äger ingen extern hårddisk.

Ser ut som om jag fick bli kvar vid Panther så länge jag envisas med att inte köpa nya, dyra burkar om det inte vore för Apples osedvanligt smidiga och generösa specialerbjudande:

Kunder som köper Mac OS X »Tiger» 10.4 (M9639, M9640) men inte har en DVD-enhet i sin dator kan ansöka om en CD-uppsättning av Mac OS X Tiger 10.4 via medieutbytesprogrammet mot en administrations- och fraktavgift på 175 kronor.

För att dra fördel av erbjudandet fyller du i beställningsformuläret. Skriv under med namn och datum och lägg med en inköpsbeviskupong i original för Mac OS X 10.4 Tiger och skicka dem tillsammans med installations-DVDn i original – Mac OS X v10.4 Tiger Install DVD – och betalningen till:

Apple Media Exchange programme
Apple Fulfilment
PO Box 33
Cork
Irland

Obs att erbjudandet generöst nog gäller ända fram till 22 juli 2005. Din försändelse måste dock vara poststämplad senast 9 juli 2005. Obs även den välvilligt ödmjuka formuleringen "ansöka om".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-02 16:48

Man kan också använda en extra hårddisk (eller en annan partition än startskivan på samma hårddisk) och Skivverktyg för att klona (återställa) DVDn till hårddisken och sedan starta från hårddisken (ändra i Startskiva-inställningar) och installera där.

Funkar även bra med en iPod eller i princip vilket annat lagringsmedium som helst.

Senast redigerat 2005-05-02 18:28
Ursprungligen av Rajje:

Man kan också använda en extra hårddisk (eller en annan partition än startskivan på samma hårddisk) och Skivverktyg för att klona (återställa) DVDn till hårddisken och sedan starta från hårddisken (ändra i Startskiva-inställningar) och installera där.

Funkar även bra med en iPod eller i princip vilket annat lagringsmedium som helst.

Kan du utveckla det lite. Utgå ifrån att jag har en hårddisk och 2 partitioner.

Senast redigerat 2005-05-03 15:21

Det går att beställa Tiger på cd-skivor från Apple.

Citat:

I noticed that Tiger comes on an install DVD. How can I install it if I only have a CD drive?
Yes, you can. Apple has a Media Exchange program for users who purchased a Mac OS X v10.4 Retail (M9639) or Family Pack (M9640) and.need Mac OS X v10.4 "Tiger" on CD..For complete details and order form visit http://www.apple.com/macosx/upgrade. The cost is $9.95 plus shipping and handling..(Note:. Price outside the US will be equivalent to the UTD kit price.)

Jag vet, men har ingen lust att vänta samt at jag köper ny dvd snart.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-02 17:03

Eller så bootar du upp Imacen i firewire (håll nere T vid uppstart) och installerar den från en annan dator.

1
Bevaka tråden