Jag är lite osäker hur man gör detta, då jag tidigare använt MacOs 9. Skulle du kunna beskriva lite utförligare hur man gör?
Du använder kommandot rm (remove), och om du vill ha rootprivilegier utan att logga in som root använder du sudo rm fil, där fil är den fil du vill ta bort. Sedan blir du ombedd att skriva in ett administratörslösenord.
Jag vet ju inte huruvida du någonsin har använt terminalen, men om du inte har använt den kan det vara bra att veta att kommandot ovan förutsätter att du skriver in hela sökvägen till filen eller att du befinner dig i katalogen (mappen) där filen finns. Om du är alldeles nybörjare kan det vara bra att veta att du befinner dig i din hemkatalog (-mapp) när du startar terminalen.
Vad som finns i aktuell katalog får du reda på med kommandot ls, sedan byter du aktuell katalog till den du vill ha med kommmandot cd katalog där katalog är den katalog du vill gå till. Fortsätt så tills du är i den katalog i vilken din oönskade fil befinner sig.
Tänk på att du inte får några varningar när du utför kommandon som root eller med sudo. Har man flera filer med snarlika namn, eller kanske befinner sig i fel katalog, och har samma namn i olika kataloger, kan man råka fimpa fel fil. Kommandot rm lägger inte filen i papperskorgen, utan tar bort filen (eller egentligen pekaren till filen, så att systemet inte kan hitta den).
Lycka till!
Vänligen, Ylan