Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extrahera zip-filer i Tiger?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-03 18:36

Hur gör man för att extrahera zip-filer i Tiger? I Panther bara klickade man på filerna men det går inte längre.

  • Medlem
  • 2005-05-03 18:49

StuffIt expander verkar inte följa med MacOS fr o m Tiger.
Du kan ladda hem själv (gratis):
http://www.stuffit.com/mac/expander/index.html

Ursprungligen av SirN:

StuffIt expander verkar inte följa med MacOS fr o m Tiger.
Du kan ladda hem själv (gratis):
http://www.stuffit.com/mac/expander/index.html

Detta känns rätt surt tycker jag att det inte följer med.

BOMArchiveHelper väl finnas där, prova Ctrl + klicka (eller högerklicka) och kolla om inte du ser den i menyn.

/HÖ

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-03 19:50

Dubbelklick funkar fint på min burk.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-04 10:10

tackar!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-04 10:49

Varför hänvisar ni till StuffIt för att öppna .zip-filer? Som sacred-eagle och Mondo säger så fixar BOMArchiveHelper det. I Panther hanterade den zip-filer, och i Tiger fixar den dessutom .gz, .bz2 och .tar.

Sen kan man tycka vad man vill om att de inte skickar med StuffIt med OS:et. Sit-formatet blir ju mer och mer överflödigt tycker jag...

Ursprungligen av skamuel:

Varför hänvisar ni till StuffIt för att öppna .zip-filer?

Vet inte om de lagt till några funktioner i Tiger men Stuffit Expander har en funktion jag inte klarar mig utan. Man kan aktivera att Expander tar bort alla mellanlagrade filer automatiskt. Med den inbyggda funktionen i Panther så måste man kasta dessa manuellt.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-04 13:23
Ursprungligen av Anders Täpp:

Vet inte om de lagt till några funktioner i Tiger men Stuffit Expander har en funktion jag inte klarar mig utan. Man kan aktivera att Expander tar bort alla mellanlagrade filer automatiskt. Med den inbyggda funktionen i Panther så måste man kasta dessa manuellt.

Ok, ja, det är ju iofs ett bra argument. Tyvärr tycker jag Stuffit tar så eländigt lång tid att starta att jag heller slänger de mellanlagrade filerna...
Men de nya funktionerna jag nämnde finns där i BOMArchiveHelper. Testa så får du se.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-05-04 13:31

Hur får jag en att packa upp rarfiler i Tiger? När jag öppnar en RAR så zippar den bara själva RAR-filen.

Ursprungligen av akesson:

Hur får jag en att packa upp rarfiler i Tiger? När jag öppnar en RAR så zippar den bara själva RAR-filen.

http://homepage.mac.com/pnoriega/unrar.html

Tuus,
/HÖ

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-05 18:04

Äh. Det brukar ta längre tid att bara starta Stuffit Expander än vad det tar att packa upp 95% av de ZIP-filer man kommer över direkt i Findern. Riktigt slöseri med tid att använda Stuffit Expander, de har aldrig lyckats få det att vara lika snabbt som förr i tiden (Classic).

Det är skillnad på om man använder Stuffit Expander som freeware eller om man kör Stuffit Deluxe-paketet. Med Deluxe installerat får man tillgång till uppackning via högerknappen. Jag ser ingen fördröjning med den metoden (som jag alltid använder). Uppackningen startar direkt och de mellanlagrade filerna tas automatiskt bort.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-05-15 16:33

Ifall någon annan har problemet med att endast en tom katalog packas upp, har jag lösningen här: Stäng av "visa info om objekt" från "innehåll"-"visa visningsalternativ".

-- Patrik

1
Bevaka tråden