Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Java stöd i OSX

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla kunniga !
Nu när Herr Jobs annonserat att 9:an är död , så får väl vi alla köra OSX. Och det passsar mig utmärkt ! MEN , finns det någon som fått Java stödet att fungera tillfredställande i OSX. Det mesta man provar tenderar ju att inte fungera speciellt bra , har testat med IE, Netscape 6.2 samt Mozilla RC1.
Några exempel , spela på svenskaspel, livetiming på www.cart.com. Vad göra ?

Göra: det finns en extra modul till MOzilla/netscape 6 att ladda ner för bättre java i osx...
finns på Versiontracker, kommer ej ihåg vad den heter...

Göra2:
Vänta på Jaguar, som har bättre java-stöd vad jag har hört...

Sen är det ju webbläsarna som behöver ha bättre sätt att använda Apples Javamotor, i alla fall om man har tänkt sig att titta på läskiga Java-applets i en webbläsare. Det kan knappast Apple göra något åt.

Sen krävs det att de som skriver Java applikationer och Applets håller sig till standarder och inte petar in MS-kod.
Pratade med en kompis som är väldigt duktig på bl.a. Java. Han var till en början väldigt positiv till Java och nu tycker han att det är världens skit. Mest för att det inte går att få att fungera som det var tänkt i de olika operativsystemen och webbläsarna.
Tyvärr, tyvärr. Om bara MS skulle nöja sig med att i alla fall ibland följa andra och inte alltid försöka göra något eget.

Vad ska man ha Java till i webbläsare?

BTW, har ni prövat med Java WebStart program? Lite småkul faktiskt..

Ja det undrar faktiskt jag med.. jag har inte stött på en enda webbplats jag inte kan klara mig utan som använder Java. Det brukar snarare vara ett tecken på att någon källarhackare har varit inblandad.

Det skulle kunna finnas en del fördelar att kunna använda java(typer) i webbläsaren för tex. utbildningssektorn. Naturvetenskapliga program etc.

Oj vad tjabbiga ni är mot Java. Java i dess bästa form är ett modernt och kraftfullt programmeringsspråk som dessutom är designat från grunden för att möjliggöra plattformsoberoende lösningar som är binärkompatibla. Det är jättetufft, och man kan tänka sig att många företag kan skriva inhouse-system i Java och deploya (ursäkta svengelskan) dessa lösningar på ett enkelt sätt med tunna klienter (webbläsare).

Vad var det som gick fel? Jag tror att i kedjan mellan JVM-tillverkaren OS-leverantören webbläsarföretaget, programmeraren och kunden så glappade mellan visionen och realiteten och det var svårt för kunden att veta vem i kedjan som har klantat sig, när det var något problem. MS har ju aktivt försökt sätta käppar i hjulet för Java, för att spä på eländet.

Jag gillar Java och vet att när den långa kedjan ovan fungerar så kan man göra bra lösningar. Dock har alla problem ovan gjort att Java inte har slagit på klientsidan, det används mycket på serversidan istället. Där är det lättare att ha koll på miljön, och få saker att rulla utan integrationsproblem.

In a perfect world...

Hjälpprogrammet till Netscape heter MRJPluginCarbon. Detta är inte utvecklat av Apple men fungerar bra.

1
Bevaka tråden