Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äldre tråd: Varning för Bredbandsbolaget (och mitt eget gnäll)

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-04-30 14:20

Jag hakar på den här tråden, eftersom rubriken och innehållet i stort passar. Dessutom lider jag av en märklig fobi, "tråd-skapar-fobin" kallad...

Iaf, har själv BBB via LAN och det funkar fint. Men så har jag aldrig haft anledning till att ta kontakt med dom heller...

En bekant till mig hade BBB via ADSL (fd BoStream). För ett tag sedan flyttade han, hela fem meter till uppgången bredvid i samma hus. Han tog kontakt med BBB och beställde en flyttning.

Efter att ha vare sig hört något eller fått någon uppkoppling på en månad, ringde han supporten. Svaret han får är att, nej, tyvärr - du kan inte få bredband från oss. Stationen är full. Men jag hade ju plats förut? Nja, men det är en annan station. Hur troligt är det att en fastighet är kopplad till två olika stationer egentligen?! Nästa fråga blir ju självklart, när hade ni tänkt berätta det för mig? Tja, under nästa vecka borde du fått veta.

Min bekant kontaktar självklart en annan leverantör, och har sitt ADSL igång dagen efter. Allt är frid och fröjd. Eller?

Då dyker det upp räkningar från BBB. De kräver betalt för tiden han inte hade någon uppkoppling, och de kräver betalt för tiden efter det, de kräver helt enkelt betalt tills dess uppsägningstiden gått ut. Kontakter med BBB har inte gett någonting, de hävdar att han måste betala tills dess tjänsten är uppsagd, att de inte kan leverera tjänsten ifråga saknar tydligen betydelse.

Sverker Olofsson nästa?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-30 14:27

Det borde vara en stor varningsskylt på BBB hemsida..

Bredband2 rocks..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-30 15:06

Har inga direkta dåliga erfarenheter ifrån BBB. Vi fick det några dagar för tidigt...vi bytte ifrån Telia. Detta blev morsan sur utöver...tycker inte det är något o bli sur över att anslutngen fixas lite för tidigt.
Sedan fixade morsan deras "telefoni via bredband". Självklart var manualen kass men jag anslöt det. Fungerade först, sedan inte. Morsan ringde supporten och en kille kom veckan efter då han inte kunde komma på helger också kopplade han in det hela.
Sedan dess har jag inte haft några direkta problem...internet har krashat några gånger men kan lika gärna bero på routern då det är en gammal DI-804V som inte har fått speciellt bra omdömmen...

Bredbandsbolaget är suveränt! Jag har haft deras jack i väggen (10 Mb LAN, 340 kr/månad) i många år och känner mig som kung på nätet. Dessutom har jag sen ett bra tag tillbaka deras bredbandstelefoni, och även den fungerar perfekt. Det var busenkelt att koppla in dosan för separering av telefoni och dator.

Det jag retar mig på är att så fort man vill ändra nåt (t ex e-postadress) funkar det osmidigt. Man måste ringa till kundtjänst och/eller vänta på lösen som kommer via papperspost. Minns att jag kunde administrera allt sånt via webben då jag hade Netlink telefonmodemabonnemang, varvid förändringen skedde ögonblickligen. Man slapp vänta på att sävlig personal (en person på en annan avdelning än den man snackade med på Bredbandsbolagets kundtjänst) skulle knappa in det, och att en postförsändelse med info skulle dyka opp.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-01 20:53

Än en gång har BBB ställt till det:

Ska gå över till Glocalnet, och fick PRELIMINÄRT datum satt till 31 maj, dvs igår. Och mycket riktigt - igår morse hade BBB kopplat bort mej.

Så jag ringde Glocalnet och sporde varför dom inte kopplat in, eller ens skickat modem. Deras svar var helt riktigt att 31 maj var preliminärt datum, och att BBB inte fått klartecken från dom för att koppla ur.

Ringde sålunda till BBB och talade om för dom att Glocalnet inte gett dom DEFINITIVT urkopplingsdatum, och att dom ska koppla in mej fort som fan igen. Självklart påstod dom att Glocalnet VISST hade gett dom definitivt datum, vilket var 31 maj.

Ringde därefter Glocalnet igen, och förmedlade BBBs åsikt, vilket Glocalnet bestämt förnekade. Ringde BBB igen, framförde Glocalnets ihärdiga försäkran att dom bara fått ett preliminärt datum. Givetvis nekade BBB till detta. Förmiddagen igår fortskred med liknande samtal fram och tillbaka, och varje gång satt jag en kvart i kö.

Nu i eftermiddag ringde BBB: "Nu kopplar vi upp dej igen". Tack för det, men en liten ursäkt skulle ha suttit bra också, eftersom jag missat två dagar och bl.a. inte kunnat skicka ut två dagliga nyhetsbrev samt missat att skicka ett par filer till Holland som skulle varit där igår morse (dom fick dom senare på dagen eftersom jag lånade brorsans dator).

Förbannade skitbolag.

Tycker det låter som vanligt missförstånd som var och varannan kund råkar ut för, som försöker byta till GlocalNet i dessa tider.

Jag valde Eurobell istället, lite dyrare än GlocalNet men dom är inte överösta med anmälningar och jag får mitt byte gjort på ett korrkt sätt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-01 21:16
Ursprungligen av iJohannes:

Tycker det låter som vanligt missförstånd som var och varannan kund råkar ut för, som försöker byta till GlocalNet i dessa tider.

Jag valde Eurobell istället, lite dyrare än GlocalNet men dom är inte överösta med anmälningar och jag får mitt byte gjort på ett korrkt sätt.

Mmmmm...det är ju du som missförstår:

Dom skickade mig en orderbekräftelse runt nyår, direkt efter min beställning, eftersom min nuvarande ISP är BBB som har fem månaders uppsägning så blev det alltså till 31 maj, preliminärt. Just den "preliminära" tidpunkten eftersom ingen kan exakt bestämma datum fem månader i förväg, och då dom bara haft en dag på sig från min order till att dom skickade bekräftelsen. Samma uppgift fick BBB från dom.

Enligt överenskommelse mellan internetleverantörerna så ska den gamla leverantören fortsätta leverans tills dess den nya ger definitivt besked. Eftersom in- och urkoppling på stationerna sker manuellt via underlevarantörer, så klara dom inte mer än ett viisst antal/dag.

Det är alltså inte alls på något sätt "inkorrekt", förutom att BBB klantade sej.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-08 19:26

The Gnäll goes on:

BBB kopplade alltså till slut upp mig med nåt nytt konto, etc. Allt frid & fröjd - trodde jag. Idag skulle jag tömma ett par slaskkonton jag har på Hotmail. Loggade in med användarnamn och lösenord och väntade, väntade, väntade....till en sida med absolut ingenting kom upp, och webbläsaren förkunnade att sidan inte innehöll några data.

Med andra ord hände återigen exakt samma sak som hände när jag först fick BBB-abonnemanget för att halvår sedan och skapade den här http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=60417 och den här tråden: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=470731#post470731

Den gången fattade BBB till slut att felet var deras, och dom fixade saken till slut. Denna gång, när jag ringde supporten och ville att dom ordnade det igen, så förklarade dom helt enkelt att dom inte var intresserade eftersom jag ändå skulle gå till en konkurrent. Häpp!

Nu kommer mera gnäll.

Jag är kund hos telia sedan aug -04. Bestämde mig att gå till bbb på grund av lägre precis. Gjorde min beställning 8/10 och en fullmakt för portering gick iväg ett par veckor senare. Eftersom jag bara hade en månads uppsägningstid från telia och bbb förmodligen var intresserade av att korpa mig från telia så trodde jag i min enfald att det skulle gå undan...

Jag kan sammanfatta det hela med att bredbandsbolaget inte fick till någon överflyttning på fem månader och tre veckor. Samtal gick till dem och de lovade gång på gång att det snart skulle rulla igång. Telia lämnade t.ex. ett datum i slutet av dec som de var villiga att släppa mig (stämmer rätt bra med tanke på när min fullmakt gick iväg och deras uppsägningstid) men det var ingen som var intresserad av att 'ta mig'. Har fått veta att det 'är något fel på din fullmakt, så den ligger på huvudkontoret'. Det verkar som om bbb's ovilja att ta kontakt med sina kunder genomsyrar mycket. När man ringer ska man sitta lääänge i telefonkö. När man mejlar svarar de i bästa fall efter ett par veckor.

Det hela slutade i april (trodde jag) när jag fick bbb att släppa mig då de uppenbarligen inte kunde leverera. Problemet nu är att de inte dragit tillbaka fullmakten så den ligger och blockerar så att jag inte kan fixa portering via annan isp; "I dagsläget är det svårt att säga vad som har hänt, därför har jag nu lagt ett ärende vidare till vår leveransavdelning för en närmare analys. Återkom
gärna för mer information under början av nästa vecka." Som vanligt kan de inte höra av sig när de nått en lösning, utan man ska själv ringa, sitta i kö och fråga hur det går.

Blä.

Måste säga att jag ångrar att jag skickade in den där ansökan 8:e oktober, jag är fortfarande fast i bbb's garn. Tror att det är på 'pin kiv'.

grrr

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-08 20:16
Ursprungligen av sugplopp:

Nu kommer mera gnäll....

Huh!!!???
Om det där stämmer som du skriver, så har du ju alla möjligheter att nå framgång med en vanlig stämning: Gå till tingsrätten och lämna in en vetja! Har du dessutom hyfsat bra dokumentation över vad som hänt (eller rättare: INTE hänt), så är ju läget om möjligt ännu bättre!

Jag skulle då fan inte vila på hanen om dom inte levererat sen i oktober och dessutom inte släppeer in annan leverantör. Shoot man, shoot!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-30 09:03

Kan bara bekräfta att BBB är ena riktiga klantars-n. Glad i hågen beställde jag den 28/2 BBB:s ADSL 10 Mbit. De var de enda som kunde leverera snabbare adsl än 0.5 Mbit till min port. Jag begärde samtidigt att BBB skulle säga upp mitt befintliga abonemang hos Tele2. Allt för att underlätta övergången och minska uppehållet mellan bytet - tänkte jag.

3 månaders uppsägningstid betydde att den 28/5 slutade mitt abonnenmag hos tele2 att gälla. Började ana oråd då den beräknade leveranstiden från BBB var den 17 maj. Eh? Jag ringde upp BBB och kom fram (till slut). Man kunde där bara konstatera att datumen skillde sig och att de minsann begärt att tele2 skulle vara uppsagt till den 17/5.

Sedan får man inte ändan ur vagnen på BBB att skicka installationsorder till skanova (?), vilket innebär att jag får vänta till nästa installationstillfälle om en månad, dvs i mitten på juli.

Alltså bytet till BBB har hittills inneburit att jag är utan internet i närmare 8 veckor!

Man kan väl säga att BBB för jobba rejält för att hamna på plus på min lista nu.

Någon som vet vilka chanser jag har att reklamera mig till ersättning för detta?

Senast redigerat 2005-06-30 11:11

Jag fick ett samtal från BBB häromdagen där en liten snorvalp berättade att NU kunde minsann just JAG få 24Mbit för dom hade uppgraderat stationen just på min adress, -Du kommer få kanonlina, sa grabben. Kampanjen nu är 24Mbit för 349kr, ingen anslutningsavgift, och du FÅR ett gratis modem.

Detta låter ju bra tänkte jag, så jag gjorde en beställning. När papprerna kommer står det 10Mbit för samma pris, 495 i anslutningsavgift och ingen om något modem, 6mån bindningstid. Ringde supporten där man bara kunde säga -oj oj, då har du blivit felinformerad, du får låna modemet, och så ska det vara 12mån uppsägning. Och vi ska nog uppgradera din station igen så du verkligen får (upp till) 24Mbit.

Jag är övertygad om att deras säljare säger samma sak till alla utan att veta vad för koppling man får för att man ska teckna och sedan inte orka gnälla.

Nu får det bli 8Mbit Glocalnet för 249kr (eftersom jag ringer med dem) trots att de slarvade bort min första beställning.

Känner att jag måste ge lite positiv respons till BBB. Jag och min sambo beställde BBB för drygt 5 veckor sedan just när dom hade sitt erbjudande för upp till 24Mbit för 349:-. Vi har ju varit trogna Telia i drygt 6 år men nu fick det räcka, Telia kunde inte ge besked om deras telestation som vi är kopplade till skulle bli uppgraderade för deras 24Mbit tjänst och med det beskedet var det en smal sak att betämma sig för BBB.

Men det var ju inte utan att man kände ett sting av oro då man hade följt denna tråd och hört andra spy galla över BBB. Vi fick ganska snart besked om att våran uppkoppling skulle ske den 27/6 och samtidigt får man besked om att det kan ta ett par tre dagar innan uppkopplingen sker.

Gissa om jag var orolig för dagens datum men det visade sig vara helt obefogat. Kl 06.30 kollade jag om vi fortfarande hade någon uppkoppling och det hade vi men efter en snabb koll med tptest så konstaterade jag att det var fortfarande Telia som gällde.

Vid 11.30 upptäckte jag att uppkopplingen dog, det gjorde jag med i BF2 nämligen. Efter en snabb omstart av modem och dator så var jag uppe igen och nu var det helt andra hastigheter som gällde.

Från min dator hade jag tidigare med Telias 8Mbit ca 635Kbit/s och till densamma ca 752Kbit/s nu efter uppgraderingen så har jag från min burk ca 835Kbit/s och till den ca 1.65Mbit/s

Jag är ganska nöjd som läget är nu efter en downtime på mindre än 2 minuter så har jag mer än fördubblat min nedladdningshastighet och dessutom fått ett lägre pris med en hundralapp i månaden.
Det är möjligt att BBB:s support lämnar en del övrigt att önska men vid dom tillfällena som jag har pratat med dom hittills så har det inte varit några problem.

/Tomas

  • Oregistrerad
  • 2005-06-30 09:37

Nog är de klantarslen...igår kopplade de om mig till VDSL...utan att ha skickat modemet först...

Förresten, finns det några fler gamla Bostream-kunder som råkat illa ut i övergången? För mig har de bara strulat till det...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-30 12:23

Jag har haft Bonet i flera år, 2,5Mbit, fast ip. Har varit väldigt nöjd med detta.

Förra året, augusti tror jag, fick jag ett brev från dem att nu minsann ska du få snabbare bredband.

För 2 veckor sedan fick jag då äntligen 8/1 från BBB.

Det fungerar sådär. Nånting går ner emellanåt, och när jag spelar spel ser jag att mina ping går från runt 50 till 300. Ospelbart med andra ord.

När jag först fick det nya modemet kopplade jag in min gamla dlink-router men kunde inte komma vidare. Faktum är att jag inte ens kunde pinga den längre. Verkar ju konstigt om den gått sönder precis i samband med BBB.

Iaf, jag har nu köpt en Airport och det fungerar förutom att kopplingen ut verkar dö emellanåt.

Vet någon om Airport har problem i stil med att Bittorrent och dyligt får den att krasha eller nåt?

Mvh, d-bug

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-30 12:21

Japp,
Jag är x Bostream kund som föll menllan två stolar, när jag skulle flytta i höstas så hade jag lite fågor om flytten, BBB hänvisade mig då till Bostream och dom i sin tur hänvisade mig till BBB.
Tog en evighet (ett par månader) innan jag tillslut fick svaret att dom inte kunde leverera till min nya adress..
Tack för det, för nu sitter jag med bredband2 som är super, 170:-/mån för 10Mbit har även möjlighet att köra 100Mbit om jag vill det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-30 13:10

Ni är visst nöjda med BBB! Det står i en broschyr jag fick i brevlådan idag tillsammans med ett erbjudande om att använda dom som leverantör istället. Tror inte jag kommer nappa men. Telia måste ha den sämsta supporten av dem alla. Jag arbetar på en datortillverkares tekniska support. När man hör "jag kommer inte ut på internet" gäller det att stålsätta sig och när man frågar vilken ISP dom har är det alltid telia. När man frågar vad för felsökning telia gjort får man alltid svaret "dom tryckte på en knapp o kollade ledningarna. sen sa att det måste vara fel på din dator". Det är det givetvis nästan aldrig utan nån av Telias inställingar. Jag tror Telias support har oss på speed dial. Så, nu fick jag oxå lite utlopp för aggressioner.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-30 14:28
Ursprungligen av durre:

Ni är visst nöjda med BBB! Det står i en broschyr jag fick i brevlådan idag tillsammans med ett erbjudande om att använda dom som leverantör istället. Tror inte jag kommer nappa men.

Alla som är nöjda med BBB har nog inte uttalat sig i den här tråden. Själv är jag väldigt nöjd med BBB. Allting fungerar helt klockrent, aldrig någonsin minsta lilla fel.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-30 14:50

Kan tänka mig att BBB:s fiberkunder är förskonade från de problem som det innebär att köra BBB:s uppkoppling över ADSL i telejacket.

Jag är bara lack på att man som kund blir väldigt valhänt behandlad. Om de hade hållt ett lägre pris så kanske man hade kunnat tolerera att hamna i ändlösa supportköer osv, men nu när de är i princip dyrast på marknaden...

Man är ju helt i deras händer eftersom man har ingått avtal med dem, vilket betyder att de har ryggen fri med allt vad "preliminär tid operatörsbyte" heter osv. Nej, så fort någon annan billigare kan leverera 8Mbit eller snabbare till min kåk så är det tack och hej till BBB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-30 13:41

Apropå Telia så har jag snart varit utan hemtelefon i snart 3 veckor!! och Felia har ännu inte lyckas laga felet som tydligen ska vara ett kabelbrott!?! och nej jag bor inte ute i värmländska skogen, jag bor i Hammarby sjöstad. Men att det ska ta så långt tid att fixa detta är bortom min förståelse, och jag orkar inte längre hålla på och ringa å tjata på Telia,, har väl någonstans vant mig med att inte ha en hemtelefon längre. Tur att man inte var en gammal gubbe utan mobil, då kunde detta ha varit förödande..

Pinsamt Telia..

Intressant att Bredbandsbolaget, som förr var symbolen för "det perfekta bredbandet", nu verkar blivit det nya Telia. Växtverk?

EDIT: Kanske redan nämts i tråden

Bevaka tråden