Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Or-funktionen för sökning funnen!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med hjälp av en länk här har jag hittat den försvunna or-funktionen (not verkar också fungera med ett minustecken före det oönskade ordet). Skriv så här så ska det fixa sig:
(ord 1 | ord 2) så kör en or-sökning igång. Har inte testat det ännu, men vertikalstrecket används ju i programmering för or så det verkar ju rimligt...
Läs här för några varianter för sökning: http://www.hiram.nl/ipsedixit/artikel/793/boolean-search-in-spotlight

Senast redigerat 2005-05-04 15:40
Ursprungligen av bruksarn:

Med hjälp av en länk här har jag hittat den försvunna or-funktionen (not verkar också fungera med ett minustecken före det oönskade ordet). Skriv så här så ska det fixa sig:
(ord 1 | ord 2) så kör en or-sökning igång. Har inte testat det ännu, men vertikalstrecket används ju i programmering för or så det verkar ju rimligt...
Läs här för några varianter för sökning: http://www.hiram.nl/ipsedixit/artikel/793/boolean-search-in-spotlight

För att summera lite:

AIK|DIF (AIK eller DIF)
AIK DIF (AIK och DIF)
AIK(-DIF) (Enbart filer innehållandes AIK och INTE DIF)

Ursprungligen av smozle:

För att summera lite:

AIK|DIF (AIK eller DIF)
AIK DIF (AIK och DIF)
AIK(-DIF) (Enbart filer innehållandes AIK och INTE DIF)

Prexis, ska kolla det här när jag kommer hem från jobbet. Bra att funktionen finns i alla fall. Knepigt bara att man inte har gjort ett "riktigt" interface mot de här funktionerna. Men nu finns det väl hopp att det kommer i en uppgradering av Tiger. Enligt länken går det ju också att kombinera or och and-sökningar, snyggt så det förslår...

Prexis, ska kolla det här när jag kommer hem från jobbet. Bra att funktionen finns i alla fall. Knepigt bara att man inte har gjort ett "riktigt" interface mot de här funktionerna. Men nu finns det väl hopp att det kommer i en uppgradering av Tiger. Enligt länken går det ju också att kombinera or och and-sökningar, snyggt så det förslår...

Får se om det är bara jag som har vissa problem med att få det att fungera..

Ah! Bra hittat där!

Boolean sökning har jag nog saknat ifrån dag étt med tigern. Dock så var den inget vidare "traditionel" den implementationen, vilket kanske kan vara en av anledningerna till att den är odokumenterat. Får hoppas att Apple vet om att detta är något som inte endast "powerusers" vill ha (och varför dölja det om det nu vore så?)

• Medlem
  • 2005-05-04 16:15

Av mystiska anledningar endast kända av utvecklarna (eller kanske inte ens dem) funkar det inte på alla filtyper. Quark-dokument funkar t ex inte, vilket gör det ganska meningslöst för mig.

• Oregistrerad
  • 2005-05-04 17:31

hur får jag det att fungera i "smart folders" ? d.v.s jag vill att en smartfolder visar alla dokument med spotlight kommentaren (downloads) men som inte är av typen (torrents)

Funktionen kanske är odokumenterad helt enkelt för att den inte är färdig. Verkar ju inte så direkt när man får använda programmeringssymboler vid sökningen.

1
Bevaka tråden