Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smarta mappar är puckade!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-05-04 00:18

Jag försöker skapa en smart mapp som vissar alla InDesign-dokument och Photoshop-bilder (PSD) som jag öppnat under den här veckan.

Det verkar inte funka... antingen måste jag vissa alla dokument som öppnats under veckan eller också bara alla InDesign-dokument.

Att visa alla filmer OCH PDFer man öppnat är således också omöjligt. Man måste välja alla dokumettyper eller endast en dokumenttyp.

Är det så korkat? Eller är det jag som är korkad?

• Oregistrerad
  • 2005-05-04 00:54

Det verkar banne mig inte bättre.

Men, har inte inDesign någon filändelse som visar filtypen, isåfall kan du ju söka på alla dokument med ".filändelse för indesign" och .PsD för Photoshop och filtrera ut dom på det viset.

Senast redigerat 2005-05-04 11:18
  • Oregistrerad
  • 2005-05-04 11:29
Ursprungligen av bruksarn:

Men, har inte inDesign någon filändelse som visar filtypen, isåfall kan du ju söka på alla dokument med ".filändelse för indesign" och .PsD för Photoshop och filtrera ut dom på det viset.

det fungerar inte, du kan bara ha en "fil typ" spotlight verkar inte acceptera "OR" eller "AND"

• Oregistrerad
  • 2005-05-04 12:25
Ursprungligen av killemall:

det fungerar inte, du kan bara ha en "fil typ" spotlight verkar inte acceptera "OR" eller "AND"

Det är sant...

Spotlight tar inte heller exakta pixelstorlek på en bild så att jag kan söka bara efter en viss storlek av bilder...

Läs den här länken om boolean-sökningar (and, or och not) i Spotlight (och smart folders också antagligen)
http://www.hiram.nl/ipsedixit/artikel/793/boolean-search-in-spotlight

Precis, skriver jag "pdf and daniel and linda" så hittar den alla dokument som innehåller just de tre orden... verkar funka med smart folders också

Ursprungligen av lilledanne:

Precis, skriver jag "pdf and daniel and linda" så hittar den alla dokument som innehåller just de tre orden... verkar funka med smart folders också

Vill du bara ha pdf-filer så skriver du "daniel linda typ:pdf" eller kind:pdf om du är amerikan (H)

edit (jäkla smileys)
kind : pdf (dra ihop)

Senast redigerat 2005-05-05 09:40
  • Oregistrerad
  • 2005-05-05 04:42

Kryssa i Tillåt inte smilies i diskussionen så slipper du problemet.

• Oregistrerad
  • 2005-05-27 14:05

Det går att göra OR-sökningar, men då måste man använda "Råsökning". Den här sökningen tar fram alla filer med namn som slutar på ".php" och ".html":

Citat:

(kMDItemFSName == "*.php") || (kMDItemFSName == "*.html")

Info om detta finns hos Apple.

1
Bevaka tråden