Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strul med Final Cut och firewire

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-05-04 20:28

Hej
Har plötsligt fått problem med att köra ut videosignal från Final Cut Pro 4 tillbaks till kameran via firewire. Det har funkat tidigare nu går det inte längre... När jag försöker krashar Final Cut. Programmet krashar också när jag försöker starta med firewire (och kamera) inkopplad.
MEN, och detta tycker är konstigt - Capture (från kamera till dator) fungerar.
Den enda förändring av systemet jag gjort var at installera det "Boris FX" (textplugg) som skickas med Final Cut.
Kan det hjälpa att installera om Final Cut eller ta bort Boris? Kan det vara nån inställning i Final Cut eller datorn?

G5 1.8
Final Cut 4 HD
Cannon XM-2

Hoppas nån har ett bra tips.

Har även jag haft problem när jag ska exportera om kameran varit ansluten innan FCP öppnades. Med import har det ibland varit fel. Men alltihopa har upphört efter senaste uppdatteringen av FCP.
Har du uppdaterat till senaste, så börja med att pröva slänga prefs filen - ska kolla exakt vilken fil det är - återkommer.

EDIT: Har en G4'a - men likadan kamera som du.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-05-04 23:05

När du skriver senaste uppdateringen -är det FCP 5 du menar.?
Jag skrev FCP 4 i mitt förra inlägg men är 4.5 (tror jag, kan inte kolla sitter just nu långt ifrån min Mac - köpte i mars)
(Bra kamera, eller vad tycker du?)

Missade att du skrivit HD, FCP 4 HD är förstås 4.5. Det var vad jag menade.
Vid närmare eftertanke så har det hänt mig någon enstaka gång efter att jag uppdaterat till 4.5.
Vad du menar med att programmet krashar, antar jag att det är 'Application unexpectly quit' /'Programmet avslutades oväntat'. Vad jag gjorde sist för att lösa det var samma sak du ska göra när du får 'general error' i FCP 4.5. Läs i tråden: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=73755

Ursprungligen av Erik.dv:

- Starta om dator
- Gå till din hemkatalog
- Sök efter "final cut pro"
- Ta bort filer: "Final Cut Pro 4.5 Preferences" och "Final Cut Pro POA Cache"
- Starta FCP igen och se om det funkar.

Det gjorde susen för mig sist.

Ursprungligen av audiola:

(Bra kamera, eller vad tycker du?)

Jag älskar denna kamera. Hade i tre år innan dess använt SONY kameror i den prisklassen och över. Men XM2'an slår dem alla i bildkvalitet, vilket är viktigast för min del. Inte ett enda problem hittils med nästintill dagligt användande i 2 år. (Förutom att jag råkade smuts ner videohuvudena en gång genom att inte tänka på att jag importerade ett hundratal sony band in i datorn - ej rekomenderat att blanda band av olika tillverkare - vilket däremot sony kamerorna jag använt klarade bättre.) Men jag är absolut en 100% nöjd köpare

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-05-05 18:11

Tack, det gjorde susen för mig med!
Så enkelt det är när man vet hur man ska göra...
Allt funkar som det ska igen.
Än en gång tack
/ola

släng pref filerna!

Gå in på bibliotek-preferenses-final cut pro user data och släng filerna final cut preferenses och Final cut pro POA Cache.
Starta om Final cut och du får ställa in dina intställningar igen.
Final Cut krashar ofta för mig men det beror nog mest på att jag använder olika fire wire enheter
för vidoe och audio. Men det har alltid ordnat upp sig för mig när jag släng dom filerna.

1
Bevaka tråden