Okej, nu tar vi det här lugnt och fint och försöker öka signalkvaliteten (låter tuffare på utrikiska med signal to noise ratio)
Det finns två typer av DVD-spelare, kallade RPC1 och RPC2
RPC1-enheter hanterar inte regionsskyddet själva utan kräver att program som spelar från dem gör det istället. De enheterna innehåller heller inget sätt att läsa okrypterad data utan dvd-programet måste licensiera CSS för att få dekrypteringsrutinen och således kunna läsa skivor. Den här typen av spelare finner man i gamla powerböcker och säkert andra gamla burkar.
RPC2-enheter kontrollerar dvd-regionen i firmware när skivan sätts in. Om regionen inte stämmer vägrar bios på enheten dekryptera datan. Det går dock i vissa fall att läsa den råa krypterade datan.
Bakgrund:
* I Mac OS hanterar DVD-spelaren RPC1-enheter så att den skriver regionen i NVRAM eller vad det nu heter, dvs det hjälper inte att formatera om hårddisken och installera om. Det hjälper dock att använda Region-X som helt enkelt skriver tillbaks relevanta värden i NVRAM
* Vissa program, typiskt VLC, innehåller inte den officiella CSS-implementationen, utan en alternativ som reverse engineerats fram. Den skiter fullständigt i regions-skydd och fungerar således alltid på RPC1-enheter
* VLC kan också i vissa fall fungera med RPC-2 enheter. Då funkar den genom att läsa den krypterade datan och sedan knäcka nyckeln till dekrypteringen (vilket är möjligt pga andra orsaker än nyckellängd). Så här fungerar också vissa rippers i windows
* Vissa dvd-tillverkare låser enheterna hårdare för att förhindra spelare som VLC från att komma åt filmer. Detta är fallet med i princip samtliga enheter som sätts i powerböcker. Skyddet fungerar så att om regionen inte stämmer med den som enheten har returnerar firmware fakade läsfel till operativsystemet
* RPC2-enheter håller regionsinformation i eget minne. Har man bytt fem gånger (vilket är vad man typiskt får) låser firmware så det går inte att byta mer. Detta oavsett om man installerar om operativsystemet, ber sin aftonbön eller trixar på datorn.
Så, vad som typiskt finns till macar är patchad firmware. Den fungerar så att den nergraderar dvd-spelaren från RPC2 till RPC1. Detta gör att VLC alltid kan spela från dem och att man medelst Region X kan få Apples spelare att fungera också.
Mig veteligen finns det ingen patchad firmware till spelaren i nya PB men det var några månader sen jag tittade så det kan ha ändrats. Firmwaren till 816 (sitter i 1.3Ghz Pbar, typiskt) och 815 finns tillgänglig via diverse siter och jag har för mig att det är en person som kallas XVI eller nge sånt som står bakom dem. Jag tror dock inte att han skrivit dem själv.