Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: iMac, eMac och iBook uppdateras i april

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Olle@mac:

Var fick du luft ifrån De flesta filmer efter 1953 blev (och fortsätter att vara) filmade i varierande widescreen format, som t.ex Cinemascope, Panavision, Vista-Vision, Technirama, Cinerama, samt andra widescreen film format och det är helt enkelt så att tittarna/användarna vill ha det formatet av den enkla anledningen att ytan 16X9 är lättare för hjärnan att bearbeta när man ser på film/tv... 4x3 är faktisk mer onormalt för ögat/hjärnan... så vännen du hör troligen till ett utdöende släkte oavsett om du vill tro det eller inte...

För det första borde du veta att det konsumenterna efterfrågar och industrin marknadsför inte alltid är det bästa

Citat:

It's debatable whether humans actually prefer widescreen over than 4:3 but that's not stopping the industry. When you look into the origins of widescreen films, it turns out that they were originally nothing more than a marketing gimmick dreamt up by Hollywood in the 50s specifically to thwart TV.

The Widescreen Scam

Att sedan widescreen skulle vara anpassat efter människans bioligiska syn stämmer inte, om du inte pratar om skärmar typ cosmonova.

Ögonen rör sig snabbare och med högre precision vertikalt än horisontellt, det kan du själv verifiera enkelt.
Macula, som är området på retina där man ser bäst, har proportionerna 4:3 (första citatet).
Det spelar knappast någon roll hur stort det perifiera synfältet är då du måste sitta 1m ifrån en 100tumsduk för att vara ens i närheten av att fylla upp hela fältet. Dessutom är synfältet som man kan se med båda ögonen (unionen av synfälten) 120° horizontellt och 150° vertikalt (andra citatet).

Citat:

Från http://www.aetmis.gouv.qc.ca/fr/publications/scientifiques/ophtalmologie/2004_05_res_en.pdf sid. 15
Macula
The posterior part of the retina, being a yellowish, horizontally oriented oval spot (2 mm wide and
1.5 mm high).

Citat:

Från http://www.siggraph.org/education/materials/HyperVis/virtual.env/percept.iss/percept.htm
Each eye has a horizontal field of view (fov) of 150° (60° toward the nose and 90° to the side) and a vertical fov of 120° (50° up and 70° down).

Vilket format som är att föredra ur konstnärlig eller praktiska perspektiv är en smaksak men att widescreen skulle vara anpassat efter biologiskt seende stämmer bara inte, även om försäljarna på onoff gillar att hävda det

edit: stavfel

Senast redigerat 2005-05-03 11:50

ptolemy, well done!

Spelar inte så jäkla stor roll. Smaken är som baken - när jag designar föredrar jag 4:3-format Gillar faktiskt 1280*1024 vilket är en 1.25-upplösning bättre, vilket är till skillnad från 1024*768 som är en 1.33-upplösning (4:3). Beror på hur man jobbar som grafiker också, jobbar du med påslakan så vill du ju gärna ha en så hög skärm som möjligt till exempel.

Ursprungligen av ptolemy:

För det första borde du veta att det konsumenterna efterfrågar och industrin marknadsför inte alltid är det bäst. Att sedan widescreen skulle vara anpassat efter människans bioligiska syn stämmer inte, om du inte pratar om skärmar typ cosmonova.

jag köper inte dina argumen och ska försöka motbevisa dom - ska ut på ett jobb just nu

Olle

Usch. Tråkig länk. Det ryktas om att ibooken inte kommer förän i oktober men att det möjligen är en prisreducering pågång... Personligen ser jag mycket hellre en ny modell.

Angående widescreen eller inte: Nu är ju inte filmtittande det enda datorer används till. En högre skärm tjänar man på om man arbetar med text. Om man inte har någon pivot så är 4:3 en rätt skön kompromiss när man växlar mellan olika uppgifter.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-02 23:43

Som grafiker så håller jag med Olle. Man behöver ju allt utrymme som finns i bredd för paletter.
Text-människor kan jag förstå vill ha mycket vertikalt utrymme. Det var väl därför de där macarna på 90-talet såg ut som de gjorde. Har ingen aning vad de hette men de hade ju en extrem högsmal skärm iaf.
perfekt för pinball och tetris kan jag minnas.

Men jag är grafiker så jag hyllar filmformatet.

19 oktober vart den uppdaterad sist.

Nu är äppelaffären nere

  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 13:38

yes indeed. och det som kommer uppdateras är... *trumvirvel*

Gud vad nervös jag är att det kommer en ny iBook Köpte min i mars 2005.

Ursprungligen av benjaminlarsson:

Gud vad nervös jag är att det kommer en ny iBook Köpte min i mars 2005.

Du klarade dig den här tisdagen men det *kommer* en uppdaterad iBook den här månaden, det tror jag definitivt.

Ursprungligen av Adrian B:

Du klarade dig den här tisdagen men det *kommer* en uppdaterad iBook den här månaden, det tror jag definitivt.

We'll see about that.

Blev visst en ny iMac Och eMac + iBook levereras med tiger. Trevligt!

Jaaaa!!!

iBooken... ja men den kommer ju dom att lägga ned, visste du inte det... taskig va Nä skojade bara Inte kommer Apple att vänta tills i höst med den - jag kan inte minnas att dom någonsin släppt något mitt under sommaren men däremot precis i övergången mellan vår och sommar - jag minns det som att det då var Powerbook och ungefär 14 juni. Jag skulle bli extremt förvånad om det INTE kom en ny iBook inom maximalt 14 dagar.

Om jag skulle tippa så satte jag en slant på att nu på fredag eller kommande tisdag blir tänkbar dag för ny iBook. Satt jag på Apple så skulle jag tänka så här - "bra om folk pratar om mac under så lång tid som möjligt, men efter som intresset efter ett släpp gärna glöms bort lika snabbt så gäller det att det inte går för lång tid innan nästa produkt släpps - därför låter vi det gå högst en vecka innan folk och speciellt media pratar om oss igen".

Tja tesen håller väl nästan, först Powermac G5, sedan Tiger, sedan eMac & iMac och sist iBook... MiniMacen är för ny att uppdatera. På detta sättet hamnar Apple i fokus hos media istället för att ha bränt all uppmärksamhet vid ett enda tillfälle... är liksom bättre med spaltkilometer i tidningarna istället för bara några få artiklar.

Skulle det komma en ny så tror jag på att 12" får 1.33 eller 1.42GHz-processor (g4), 512MB minne standard och ett radeon 9600 med 64MB. Vi får väl se hur det blir

Före och efter - en jämförelse i bild för de som undrar över skillnader och vad som blev bättre. Bilden lite suddig pg.a att jag ville hålla ned filstorleken.

Senast redigerat 2005-05-04 08:47
  • Medlem
  • 2005-05-04 09:34

Äntligen kom iMac uppdateringen ... slog till direkt med en 20". Då ska man bara vänta lite till på leverans då ..... argh!

...lite märkligt att det ibookryktena nu tycks stått stilla i flera dagar. Jag finner inget nytt på något av de stora forumen kollat av... Finns det fortfarande en möjlighet att ibooken lanseras i morgon (fredag)? I så fall kanske man borde kunna hitta den på några av applesiterna som ligger "före" oss tidsmässigt?

Ursprungligen av Gustav L.:

...lite märkligt att det ibookryktena nu tycks stått stilla i flera dagar. Jag finner inget nytt på något av de stora forumen kollat av... Finns det fortfarande en möjlighet att ibooken lanseras i morgon (fredag)? I så fall kanske man borde kunna hitta den på några av applesiterna som ligger "före" oss tidsmässigt?

Jag skulle väl inte tro att det händer något på en fredag. Det senaste jag läste om det var i söndags, innan iMac/eMac-uppdateringen kom. Då skrev Apple Insider: However, revised iBooks are not expected to be part of this next wave of product announcements. Still, unconfirmed reports indicate that the current line of iBooks could see some form of price reduction in the next few weeks.

Det var alltså väntat att iBooken inte uppdaterades med iMac/eMac. Det står inget om när iBooken skulle kunna tänkas komma, bara att priset på nuvarande skulle kunna sänkas (vilket skulle vara ovanligt, oftast justerar inte Apple priserna annat än i samband uppdateringar av sina produkter).

Sen är ju tisdagar ett säkert kort att satsa på, du får väl kika in på Apple Store varje tisdag kring 14-tiden för att se om den berömda gula postitlappen kommer upp...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-08 19:43

Nu börjar det luta mot en iMac med nya goa grafikkortet om man inte får en uppdatering av IB snart.. Tyvärr!

Bevaka tråden