Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotlight: Indexera extra kataloger/enheter

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går det att välja till fler kataloger/enheter man vill ha i sitt index, man vill kanske indexera kataloger på en server eller liknande..

Ursprungligen av Johan S:

Går det att välja till fler kataloger/enheter man vill ha i sitt index, man vill kanske indexera kataloger på en server eller liknande..

Ja det ska gå eftersom man kan välja vart som ska letas, t ex "Servrar, Dator, iPod, Andra mappar"

Vad jag "hört" så kan man bara ändra vilka resultat som ska visas, i vilken ordning och vad som ska exluderas från index.. inte lägga till mappar. Skulle ju va dåligt om de vore så, tror de är rätt många som har dokument etc på server i backupsyfte...

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-21 10:30

Så här står det i PDF-filen som finns att hämta på Apples Spotlight-sida (http://images.apple.com/macosx/pdf/MacOSX_Spotlight_TB.pdf):

Citat:

Each index is created on a per-volume basis, which means each disk or partition carries its own set of indexes for the information on that volume. Spotlight works with most locally mounted volumes that can be read and written to, including FireWire and USB/flash drives. Some volumes, such as Windows-formatted drives, are not indexed automatically. You can change this easily by opening the Info window for the volume in the Finder.

Nu står det ju inget specifikt om enheter monterade via nätverk, det är väl fritt fram vad man lägger i begreppet "locally mounted". Men visst kan väl en nätverksenhet vara lokalt monterad i ett filsystem? Isåfall är det här ju skitcoolt, med tanke på första meningen, att varje enhet lagrar sitt eget Spotlight-index. Det måste ju innebära att man borde kunna göra blixtsnabba sökningar även på exempelvis en hårddisk monterad via en slö Airport-anslutning! Om det är så, då är jag klart ivrig att få testa det i verkligheten...

Jadu, är bara 1v kvar nu, så du får nog din tur då.

Think diffrent är väl apples slogan?

So why not?

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-21 15:53
Ursprungligen av Johan S:

Hörde nått om att man kan hindra spotlight från att indexera vissa mappar.

Ursprungligen av Spiken:

Hörde nått om att man kan hindra spotlight från att indexera vissa mappar.

Ni får en intressant afton Fredagen den 29 april. Ojoj, vad vi ska ha roligt den kvällen.

Eller hur?

Man har så många spekulationer osv, så hjärnan spinner runt.

1v tills tigern släpps lös!

När jag kopplar in min iPod kan jag inte använda Spotlight, för då ska den indexera iPoden. 20 minuter ung. Indexera hela hårddisken (60GB filer) tog en halvtimme, ungefär.

Ursprungligen av Leftrustle:

När jag kopplar in min iPod kan jag inte använda Spotlight, för då ska den indexera iPoden. 20 minuter ung. Indexera hela hårddisken (60GB filer) tog en halvtimme, ungefär.

Hur märker man att datorn indexerar? Syns det någonstans?

Ursprungligen av smozle:

Hur märker man att datorn indexerar? Syns det någonstans?

Spotlighteikonen blinkar och istället för sökfältet när man klickar där kommer det upp en text om att den indexerar.

Märkte nu att man kan hindra Spotlight från att söka igenom även hårddiskar, inte bara mappar. Vill inte ha poden indexerad, blir bara en massa dubletter.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-01 21:51

hur går det med spotlight å för att få externa (för min del en smb: disk) att bli indexerad? får det inte att funka, lr rättare sagt: hittar ingenstans att ställa in att den ska indexera.

• Oregistrerad
  • 2005-05-06 10:28

jag förstår inte heller. det ska gå, men går inte? what's the deal?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-06 11:04

Spotlight indexerar i dagsläget inte nätverksvolymer.
Den enda nätverksvolym den monterar är om din hemkatalog ligger på nätverket för då indexerar den din hemkatalog.

/glemme

• Oregistrerad
  • 2005-05-07 12:10

men gud så tråkigt.. det hade ju vart väldigt, väldigt bra om spotlight fixade det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-07 12:44
Ursprungligen av glemme:

Spotlight indexerar i dagsläget inte nätverksvolymer.
Den enda nätverksvolym den monterar är om din hemkatalog ligger på nätverket för då indexerar den din hemkatalog.

/glemme

Kör följande i terminalen så funkar det:
mdimport -V -p -f /Volumes/volym_som_man_vill_indexera

Bäst om man sitter på snabb lina till servern....

-V:Print timing information for this run of mdimport.
-p: Print out performance information gathered during the run.
-f Force mdimport to scan the files, bypassing path filtering rules.

Flaggorna -V och -p är inte nödvändiga men utan -f så indexeras ej nätverksvolymer.

Ovanstående kommando får sen läggas in som cron-job eftersom autoindexering av nätverksvolymer inte sker....

Edit: tillägg: för att få nätverksvolym att indexeras automatiskt så kan det funka med följande:
sudo mdutil -i on /Volumes/nätverks_volyms_namn

Hittar nu grejer på en nätverksvolym med mdfind, dock så dyker inte volymen upp i spotlight fönstret :-/

Senast redigerat 2005-05-07 13:15
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-07 12:55
Ursprungligen av eric:

Ovanstående kommando får sen läggas in som cron-job eftersom autoindexering av nätverksvolymer inte sker....

låter underbart! men för en väg- och vattenbyggare som jag får du nog förklara vad ett cron-job är och hur man löser det

• Medlem
  • International user
  • 2005-05-07 14:02
Ursprungligen av h0ax:

låter underbart! men för en väg- och vattenbyggare som jag får du nog förklara vad ett cron-job är och hur man löser det

Ett cron-jobb är ett kommando som utförs med ett visst intervall. Men editerar filen genom kommandot "crontab -e".

Syntaxet är:

*     *     *     *     *  command to be executed
-     -     -     -     -
|     |     |     |     |
|     |     |     |     +----- day of week (1 - 7) (monday = 1)
|     |     |     +------- month (1 - 12)
|     |     +--------- day of month (1 - 31)
|     +----------- hour (0 - 23)
+------------- min (0 - 59)

T.ex. Något som ska utföras varje dag klockan 10 på morgonen
0 10 0 0 0 kommando
Något som ska utföras varje tisdag, torsdag och lördag i maj klockan halv elva på kvällen:
30 22 0 5 2,4,6 kommando

Alltså, vill du indexera om när du är på lunch under veckodagar lägger du in kommandot
10 12 0 0 1-5 ditt_specifika_ mdimport-kommando

Observera att som standard används unixseditorn VI för att redigera filerna. Hur du använder den? Läs manualen, "man vi".

Spotlight verkar så här långt vara ett kommandoradsprogram (delvis i alla fall). Tror ni att man jobbar på grafiska gränssnitt till Spotlight?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-07 16:57
Ursprungligen av bruksarn:

Spotlight verkar så här långt vara ett kommandoradsprogram (delvis i alla fall). Tror ni att man jobbar på grafiska gränssnitt till Spotlight?

Jo - är ju lite omacigt att behöva grotta ner sig i terminalen. Problemet med indexering av nätverksvolymer är att dessa kan vara ruggigt stora och då tar det tid att indexera....

1
Bevaka tråden