Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skall jag gå hela vägen, eller?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-05-07 13:27

Har svårt med ett beslut.

Nya iMac G5 på 2 mhz är ruskigt intressant för mig som formgivare.
Jobbar tidvis mycket med hela Adobe CS paketet.
Kommande krav kan faktiskt bli lite filmredigering i Final Cut HD/Apple motion.
(för presentations-filmer etc.)

Behöver därmed inte full PowerMac-prestanda, men tillräckligt för att jag skall slippa springa och köpa ny dator vart tredje år?

En medel-hot PowerMac G5 är kanske ett alternativ?, men problemet jag ställs inför är en extra skärm i så fall. Och den kostar ju mer än att lägga vantarna på en iMac 2 mhz.

Synpunkter?

Kollegan har en iMac G5 första generationen. Hon tycker det funkar finfint och hon kör InDesign CS hela tiden. Jag för min del som kommer från en G5 2x2,2 tycker det känns trögt när jag provar hennes maskin. Jag läste specen för nya iMac G5 och den verkar ju ha fått en rejäl speedboost nu.

Om datorn håller i tre år har väl att göra med vilken mjukvara du vill den ska köra. Själva systemet OS X tycker jag inte slöar ner över tiden. Mac OS X är som en traktor som bara drar å drar. Om du däremot vill köra nya spel om 3 år så...

De nya iMacarna är dessutom mycket bättre förberedda för att åka med Tiger-systemet fram i tiden. Om det funkar för dig kan bara du avgöra. Snåla hursomhelst inte med RAM-minne om du kör CS-paketet. Minst 1 gb extra RAM bör du sätta i. Ta dig tid en timme att besöka en återförsäljare och testa att jobba en timme med CS-paketet på en iMac. Det är nog bästa sättet.

• Medlem
  • Västerås
  • 2005-05-08 10:20

Jorå, jag tänkte på att maxa internminne. Det är en ju en av de viktigaste förutsättningarna för att allt skall fungera smärtfritt.
Spel finns ingen risk för att den skall greja då jag redan har en separat TV-spelskonsol.
Men spelutvecklingen har ju varit till fördel för oss.

PowerMac är enda alternativet annars. Men blir väl dyrt då jag som sagt måste fixa en extra 20" skärm.
Jo, en PowerBook 17" skulle kunna vart ett annat, men tyvärr känns de plötsligt utgågna redan på grund av sämre processor etc. I stället kan jag behålla min gamla PowerBook för att göra mindre saker på fältet.

Tack för tipset att knalla till en återförsäljare.
Skall in i veckan och köra ett test på nya iMac 20".
De har redan fått in några demomaskiner tydligen.

1
Bevaka tråden