- Svampisen
- Medlem ●
- Stockholm
- 2005-05-08 18:49
Till att börja med vill jag säga att jag inte är ute efter att starta något datorkrig.
Under den senare tiden har det diskuterats mycket om PowerBooken ligger efter andra bärbara datorer (bärbara PC-datorer), något som jag skulle vilja bevisa att så inte är fallet.
Det jag vill ha är en diskussion om prisvärde, prestanda och annan funktionalitet som de båda datorerna äger. Än en gång; jag är inte ute efter att starta en smutskastningstråd.
Här är jämförelsen:
PowerBook G4 17" VS Sony Vaio VGN-A397XP (Sonys 17" Vaio)
Jag har använt information från följande sidor vid min jämförelse:
http://www.apple.com/powerbook/specs.html
Varje fördel jämtemot den andra datorn ger en poäng, i slutet räknas alla poäng ihop vilket ger en hyfsad bild ifall datorerna är jämna eller inte.
Vaions fördelar
Snabbare RAM
Kan bränna Dual-Layer DVDs
Högre upplösning
Bättre grafikkort
"Fack" för Memory Stick
Trådlös mus medföljer
Bättre pris
Snabbare DVD-enhet
S-ATA hårddisk
PowerBookens fördelar
Möjlighet till 2 GiB RAM
Större hårddisk
BlueTooth 2.0
Sudden Motion Sensorn
Bakgrundsbelyst tangentbord
Dual-link DVI (Vaion har bara VGA)
Optiskt ljud in och ut
Bättre batteritid
Lättare
FireWire 800
Inkastmatad brännare
Scrollbar trackpad utan tredjepartslösning
11 - 9 "vinner" PowerBooken med, man ska dock komma ihåg att jag inte har tagit hänsyn till vissa saker; till exempel att S.M.S. kanske inte är lika viktigt som bra grafikkort.
För att göra det hela lite jämnare kan man dessutom lägga till några saker till Vaions fördel.
Högre klockfrekvens (behöver inte betyda snabbare)
Snabbare Front Side Bus
Fler USB-portar
Fler knappar
Då är det plötsligt fördel Vaio, 13 - 11, vad vi då inte har räknat med är jämförelsen Microsoft Windows XP Pro mot Tiger.
Jag tycker att den här jämförelsen ger en okej bild, macen ligger efter i råprestanda men kompenserar det med vissa finesser såsom BlueTooth 2.0 och att den är lättare.
Till slut blir det en fråga om smak.
Kommentera gärna min jämförelse och säg vad jag hade kunnat gjort bättre, att jag kanske inte är speciellt opartisk på grund av att jag sitter inne på 99Mac vet jag redan :).
EDIT: Jag la till att Vaion har högre FSB, även om det egentligen borde tillhöra "Högre klockfrekvens". Som en följd av det ändrade jag också att det blev lika till att Vaion "vann".
EDIT TVÅ: Vaion har snabbare läsare, dock inte slot-loading som PowerBooken har. La till dem två parametrarna i listan.
EDIT TRE: Vaion har S-ATA, varv per minut är samma på diskarna. Lägger till S-ATA som plus för Vaion.
EDIT FYRA: Vad jag vet så har Vaion ej scrollbar trackpad, något som PowerBooken har. Lägger till det till fördel för PBn.