Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra ordning

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-08 22:19

Detta är vår första mac och vi har nu använt Iphoto en vecka.
Vi har en faslig massa bilder som vi importerade från vår pc.
Så nu har vi alla bilder på vår mac istället, och i Iphoto har vi lyckats sorterat allt fint och i så bra ordning vi kan, MEN...
När man öppnar Macintosh HD och kollar under Bilder så är där en mapp som heter "iPhoto Library"
Och går man in där så är det sorterat på årtal och undermappar efter datum.
Men det stämmer inte riktigt... Kan man sortera som man vill i mappen "iPhoto Library" eller sabbar man upp i programmet Iphoto då?
Vem vet kanske sorterar Iphoto tillbaka som den vill då?
Dessutom om man tar bort en bild i biblioteket i Iphoto, så verkar det inte försvinna i mapparna på hårddisken.
Dessutom så vill man ju göra en bild backup på dvd ifall att något händer med datorn, och hur ska man då få någon ordning om allt ligger som det gör i "iPhoto Library" på HD.
Tacksam för svar

• Medlem
  • Skänninge
  • 2005-05-08 22:39

Låt iPhoto ta hand om all hantering, det är det smidigaste! Vill du använda någon bild, dra ut den på skrivbordet. Låt iPhoto organisera sina mappar själv, det är nog säkrast, annars kan bilder lätt försvinna iväg bland mapparna.
Backup gör du smidigast av hela mappen "iPhoto Library".

• Oregistrerad
  • 2005-05-08 22:44

Precis. Om du bränner ner hela mappen så kan du ersätta den nya med den vid en eventuellt ominstallation av systemet. Då hamnar alla bilder som du har dem nu.

Du kan även ha alla bilder i en separat mapp utanför iPhoto Library mappen, sen importera dem till iPhoto. Då gör den kopior som den sorterar på sitt sätt. Då kan du ha dem prydlig i iPhoto samtidigt som du har dem "normalt" och du vill browsa i mapparna.

Hoppas du förstår vad jag menar

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-08 22:55

Tackar

Då ska vi nog låta bli att röra runt i mappen! och låta Iphoto sköta allt.
Men... när man tar bort något photo via Iphoto så ligger det kvar i Mappen på hårdisken i alla fall.
Och det måste ju efter ett tag ta en faslig massa onödig plats. (framför allt när man försöker göra en backup på mappen.

• Medlem
  • Skänninge
  • 2005-05-08 23:02
Ursprungligen av Khayman:

Då ska vi nog låta bli att röra runt i mappen! och låta Iphoto sköta allt.
Men... när man tar bort något photo via Iphoto så ligger det kvar i Mappen på hårdisken i alla fall.
Och det måste ju efter ett tag ta en faslig massa onödig plats. (framför allt när man försöker göra en backup på mappen.

Det gör den väl inte? Tömmer du iPhotos papperskorg också? Vad jag kan se försvinner allt när man raderar i programmet.

• Oregistrerad
  • 2005-05-08 23:17

När jag tömmer min iPhoto papperskorg försvinner allt!

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-08 22:51
Ursprungligen av Clas:

Låt iPhoto ta hand om all hantering, det är det smidigaste! Vill du använda någon bild, dra ut den på skrivbordet. Låt iPhoto organisera sina mappar själv, det är nog säkrast, annars kan bilder lätt försvinna iväg bland mapparna.
Backup gör du smidigast av hela mappen "iPhoto Library".

Nope! Lägg över bilderna i en vanlig mapp. Jag fick själv krupp p åalla skumma datafiler som ligger i iPhotomappen. Jag vill ha enkelt å överskådligt. Dessutom tycker ja iPhoto e crap. Skaffa t ex istället iView. Mycket smidigare. iPhoto är i särklass apples sämsta program om du frågar mig!!!

• Medlem
  • Skänninge
  • 2005-05-08 22:57
Ursprungligen av babyman:

Nope! Lägg över bilderna i en vanlig mapp. Jag fick själv krupp p åalla skumma datafiler som ligger i iPhotomappen. Jag vill ha enkelt å överskådligt. Dessutom tycker ja iPhoto e crap. Skaffa t ex istället iView. Mycket smidigare. iPhoto är i särklass apples sämsta program om du frågar mig!!!

Det är enkelt och överskådligt om man låter iPhoto sköta jobbet och inte ger sig in och rota själv i mapparna. Finns liksom ingen anledning till det. Tycker iPhoto är helt okej! Kopplar man sedan ihop det med PhotoShop för redigeringen är det ännu bättre.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-08 22:58
Ursprungligen av Clas:

Det är enkelt och överskådligt om man låter iPhoto sköta jobbet och inte ger sig in och rota själv i mapparna. Finns liksom ingen anledning till det. Tycker iPhoto är helt okej! Kopplar man sedan ihop det med PhotoShop för redigeringen är det ännu bättre.

Fast jag kör preview på tummarna i findern inte i iPhoto. kanske det som skiljer oss åt.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-09 01:11

För att skapa olika bibliotek som iPhoto SJÄLV - annars är man rökt - kan ordna sina filer i kan jag tipsa om utmärka iPhoto Library Manager. Funkar klockrent med iPhoto 05 och 10.3.9.
Länk: http://homepage.mac.com/bwebster/iphotolibrarymanager.html

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-09 14:31

iPhoto har en hel del smidiga och enkla funktioner som man gärna vill använda. Däremot är den rätt så slö och slideshow-funktionen är knappast nåt man vill skylta med för andra när det är så segt att bläddra från bild till bild (i synnerhet bakåt). För den funktionen finns ViewIt som är föredömligt snabb.

Jag skulle hemskt gärna använda båda programmen parallellt. För detta måste jag kunna ha någon form av kontroll över filstrukturen i bildmappen. Tyvärr sätter iPhoto effektivt stop för detta genom att envist hålla vid sitt superhopplösa sätt att ordna filerna. Som det ser ut idag är det iPhoto som får stryka med foten.

iTunes har också sitt lilla egna sätt att ordna filerna i sitt bibliotek. Men där är det helt frivilligt. Man kan välja att själv bestämma över filstrukturen om man vill. Jag önskar iPhoto vore likadan.

1
Bevaka tråden