Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor ang. ev köp av ibook (& ljudproduktion)

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej! jag funderar på att köpa nedanstående:

Apple iBook G4 1.2GHz 12"
M-Audio eKeys 37 MIDI-klaviatur (USB)
DDR SO-DIMM (333 MHz) 512 MB (fungerar även som 266MHz)
Apple Video Adapter för iBook, iMac, eMac & PBG4 12"
M-Audio Transit USB ljudkort (toslink)
FireSmart ALU 120GB

ibooken ska användas främst för musikproduktion,
men även annat. (dvd-spelare, ordbehandling, + lite grafiskt arbete)
jag spelar lo-fi pop, så jag är inte ute efter ett avancerat ljudprg,
hade tänkt använda garageband för att spela in gitarr, sång och använda
lite midi. pallar ovanstående konfiguration detta? kommer att använda
10-15 spår sammanlagt. (spela in ett spår åt gången).
har hört att garageband är väldigt krävande, så jag skulle vara
tacksam för ett ärligt svar har sedan tidigare ett mixerbord,
trummaskin os.v. så ljudkortet ovan verkar perfekt, då jag bara behöver
ha in och utgång. all audio kommer att ligga på firewire disken.
vad tror ni?

är sedan tidigare pc användare och har en del mjukvara till det systemet.
t.e.x adobe audition 1.5, vilket jag tidigare använt vid inspelningar.

anledningen till att jag funderar på en ibook (och inte en stationär)
är att jag ev. ska börja plugga igen och skulle behöva flytta runt datorn.
(plus det fina priset och den fina burken!)

jag har 14 000 att bränna

tack på förhand!

/jonas
thehelpmeplease

  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 01:22

Jag har aldrig spelat in på Garageband med annat än min Powerbooks interna hårddisk, men där (12" Powerbook, 1,5 Ghz, 512 MB) tycker jag definitivt det är problem med 10-15 spår, åtminstone om många av dem är audiospår. På min dator är det också lite random hur trött Garageband verkar vara - ibland spelar den glatt upp hela låten med alla spår och ibland avbryter den sig redan efter några takter och hävdar att den inte orkar. Visst kan man hålla på och fippla med att muta kanaler och bounca och sånt, men det blir onekligen lite tröttande i längden, så jag kommer inom kort att skaffa större internminne och gå över till ett mindre krävande program.

Men jag har verkligen ingen aning om hur mycket lättare Garageband tycker att det är att leva med hjälp av en extern hårddisk, hoppas någon annan svarar på det. Skulle ändå tippa att du behöver mer internminne likafullt.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 02:00

Hur dyr är klaviaturen? Jag kanske skulle satsat på ett något dyrare M-audio-kort.

Ja, satsa på ett bättre kort. För inte så mycket pengar mer får du micpreamp, instrumentingång och framförallt bättre kontakter (större, glappar mindre. och så slipper du alla adaptrar!). Du kanske inte behöver allt det nu, men sen kan det vara väldigt bra att ha. Mycket minne är inte heller helt fel...

ok, tack för synpunkterna. huvudproblemet verkar dock vara
att en ibook (med 768 mb) fortfarande skulle få det svettigt
med garageband? verkar därför som om det smartaste för mig
skulle vara att fortsätta i pc-miljö. främst därför att jag är inarbetad
på adobe audition. använder egentligen främst datorn som en "digitalporta",
på min nuvarande pc (en 733 mhz, 248 mb) går det galant med
15 spår utan att den börjar hacka. kör även lite vst effekter os.v.

grejen är att jag har max 14 000 att spendera, det är därför
ibooken är intressant tillsammans med garageband, då jag inte
är ute efter ett "proffsprogram". det ska gå fort och smidigt att spela in,
sen gör jag ju lo-fi för guds skull!

så vad tycker ni?

(min nuvarande dator dog i förra veckan förövrigt,
det är därför det är lite bråttom, måste spela in en ny ep snarast)

tack på förhand!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 12:16

haha, jag tror att det är svårt att få svaret "ja, det är nog bäst att du köper en ny pc istället" i den här listan...

iBook är ju en så otroligt trevlig dator. och garageband ett sånt trevligt program. hoppas nån kliver in och säger att det är lugnt med garageband när man har audion på extern hårddisk. ska fråga folk på mitt jobb som vet sånt där idag, haha, allt för att slippa skriva det där pc-svaret...

  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 12:24

Jag har då inga problem med ljudredigering med runt tio spår på iBooken. I Logic då.

jorran> haha, ja. kolla gärna det!

har hört att logic (express) funkar smidigare, men det är ju
en extrakostnad på 3000:- för funktioner jag inte behöver
med pengar jag inte har

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-15 13:41

Om du tidigare mest kört på Adobe Audition med externa ljudkällor (syntar, trummaskin, mm) och kanske mixat analogt så använder du ju datorn mest som multikanalsbandspelare. Och om du inte behöver sequencerdelen (man få väl inte ut MIDI från Garage Band heller, eller?), så är Audacity ett bra alternativ. Det kan ganska mycket.

Audacity är open source, finns för flera plattformar (OSX/Win/Linux) och kan laddas ner från:

http://audacity.sourceforge.net/

Nu har jag ingen koll på garageband men i de andra programmen (cubase, logic, digital performer osv) så har antalet audiospår just ingenting med processorprestanda och ram att göra utan hårddisken är vad det hänger på. 50spår 24bit 44.1khz tycker jag att man kan få ur en 7200rpm 8mb cache. Dock så verkar garageband göra saker och ting på ett annat sätt så det kanske är helt andra förutsättningar som gäller. Vad du beskriver går i alla fall helt klart att utföra på den här datorn med något av de programmen jag nämnde. I ditt fall kan nog även någon lightversion som följer med vid t.ex. köp av ljudkort räcka till.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 16:44

Tracktion är ett billigt alternativ till ljudproduktion, och kräver väldigt lite processorkraft (plus att det stöder VST). Min iBook (G3 700, 640 RAM) klarar nätt och jämt småproduktioner (5-7 spår) i Garageband så länge jag inte slänger på för mycket effekter.

ok, tack igen för alla synpunkter.
garageband verkar kanske uteslutet då? (synd..)
men är mitt förslag på dator & kringutrustning
ok i övrigt?

grejen är att det här är ett stort steg för mig som
alltid kört pc (förutom amiga och atari för hundra år sedan).

men jag behöver ha en schysst allround dator,
med fokus på "enklare" musikproduktion.
att jag tittat på mac beror främst på att det ska vara
ett stabilt system (ytan spyware och virus och dll filer),
att garageband verkat trevligt (nu är det väl mer tveksamt)
och utseendet (plus att alla macanvändare är så hjälpsamma).

tracktion verkar rätt ok för mina behov.
får kolla vidare på det...

men som sagt, jag behöver mer info och synpunkter.
jag har tänkt att använda prylarna i åtminstonde 3-4 år.
(hjälp!!111)

jättetack till alla!

Garageband kommer fungera galant med din ibook speciellt om du använder en extern hårddisk. Anledningen till att GB är krävande för datorn by default är effekterna som ligger på i princip allt. Med ren hårddiskinspelning och en kombination av interna och externa effekter och inbyggda mjukvaruinstrument så ska det inte vara något problem att göra det du vill.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 21:41

Hej igen!

De sa att det blir bättre med extern hårddisk, men att den stora grejen egentligen är att ha mycket internminne.

Om jag fick rösta tycker jag du ska köpa iBooken och testa hur Garageband funkar för dina behov, och sen så småningom spara ihop till typ Logic om du tycker det blir för segt. Vad gäller det där med ljudkort tycker jag det känns lite som att vilket kort man än säger att man funderar på att köpa så säger folk "men om du lägger till nån tusenlapp till så får du ett mycket bättre kort". Och det får man ju (marknadsekonomi )men det är lätt att bli uppstressad på en nivå man egentligen inte själv har behov av för att folk i ens omgivning är på den, liksom... (Ingen kritik mot att det invändes här ovan dock, bara att man måste filtrera allt sånt genom sitt eget behovsfilter.)

Vad gäller datorvalet - somliga säger att man behöver Powerbook för att få en vettig nivå på musikproduktionen, men jag undrar om det inte är samma prylhets som det där med ljudkorten - på forumet 99musik.com vet jag att det finns folk som gör musik på sin iBook och är jättenöjda med det.

Tycker det verkar lite trist med keyboard utan anslagskänslighet, men du kanske är säker på att du inte kommer att behöva det? 37 tangenter är också lite snålt om man vill göra något pianoartat, men det kanske du också vet att du aldrig ska. Smidigt att släpa omkring på är det ju i alla fall.

tack jorran & ni andra!

så, dom, du, ni tror att en ibook skulle funka för mina behov?
(jag vill ju så gärna ha en, haha!)

med firwiredisken och 768 mb ram så borde jag väl iaf komma en
bit på väg. (räcker 768?) tack för synpunkterna på ljudkortet också. det kort
jag hade tänkt köpa är just perfekt för _mina_ behov, jag har ju
en hårdvarumixer, med gitarr, line och mik ingångar. plus en separat
trummaskin.

prisglappet mellan ibooken och powerbooken är för stort för att
det ska kännas bra (+att jag inte har råd).

samma sak med midikeyboardet, det täcker mina behov perfekt.
egentligen är jag ju gitarrist och midin är bara till för ev. "orgel" pålägg eller så.

men ändå, det här känns ändå som ett stort steg.
jag vill ju att grejorna ska funka, att tekniken inte ska bli
ett hinder för inspirationen. jag sysslar ju inte med musik på heltid,
haha, långt ifrån. men det är ändå mer än bara en hobby.
(ska bl.a. spela på emmabodafestivalen i år!

jag är jättetacksam för all hjälp jag fått hittils.

det lutar nog åt att jag köper en ibook + de nämnda grejorna.
kom gärna ändå med mer synpunkter, jag behöver all hjälp jag kan få.

tack igen!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-16 00:09

Kör en iBook och prova alla gratis editorer (tracktion, audacity, gband etc.) du kommer åt. Har svårt att se att det inte skulle räcka. Det är ju kreativiteten det kommer an på i slutändan ändå!

Kör du gitarr, kanske du kan köpa en POD sen. Det är ju sååå smidigt för att spela in gitarrmaterial med. Håller väldigt hög klass på ljudet också, även om vissa vintagenissar är emot dem per se.
Tech21 SansAmp är också extremt bra, dock kopplar man den analogt eftersom den är...well...analog.

Senast redigerat 2005-04-27 09:50

Att använda en extern firewire hårddisk är att föredra. Också väldigt praktiskt när man har bärbart.
Jag "råkade" hälla ett glas rödvin i min PB, då var jag glad att jag hade alla mina audiofiler på en extern HD.
Sen är mycket internminne A och O.
Har man dubbla kortplatser är det viktigt att man ser till att det blir exakt lika minnen annars kan man drabbas av att programmen helt plötsligt avslutas.
Och ska du göra LoFi för din eget bruk så är det väl helt okej med ett "billigt" ljudkort.
Bara du är nöjd med resultatet.
Sen innebär ju sällan LoFi att man använder sämre inspelningsutrustning utan mer ett slags resultat man är ute efter.

Emmabodafestivalen låter väl kanon, det är en väldigt trevlig festival.

Har inte M-Audio ett trevligt litet klaviatur med inbyggt ljudkort? Det ska funka fint med GB har jag hört. Då får man en KOMPAKT liten studio. Kan nog funkar bra för lo-fi.

Yup. Jag hittade http://www.m-audio.com/products/en_us/MAudioOzone-main.html

Själv har jag Oxygen, samma klaviatur minus ljudkortet. Funkar skapligt tycker jag. Kör också "lite orgel" m.a.o. jag kan egentligen inte spela piano....

Hur gick det?

Hej hej Jerry här!

Nå hur gick det? Blev det en mac?

Nu minns jag att USB-ljudkort kan vara ett problem enligt många på diverse musikforum. En del mac-användare får problem med prestanda beroende på att alla macar inte har samma USB-interface eller något i den stilen. Firewire ska tydligen ge bättre kompabilitet. Jag kör Digidesign mBox som har USB till en iMac G4 och jag har aldrig haft problem. Men man vet aldrig. Kan vara bra att veta.

1
Bevaka tråden