Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

zombie?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2001-12-16 02:08

när jag kikar på mina processer så står det att vissa av dem har statusen zombie.
just nu har jag tex två stycken IE och Finder som är "zombie"
vad är detta?
alla zombies tycks köras på root

/majk

• Medlem
  • 2001-12-16 17:02

En "zombie" är en (o)död process. I Unix världen ägs alltid en process av en överordnad process. Så du har både ett PID och PPID (den senare pappan till PID). Du kan se pappa processen till samtliga processer genom att använda dig utav "ps auxl" i terminalen. I ditt fall antar jag att programmen avslutats felaktigt utan att PPID fattat detta. Ett snyggt avslut sker genom att barn processen skickar en signal till sin pappa. Om detta går snett så får vi en "zombie" en process utan ägare i systemet. För Explorer torde pappan vara /System/Library/CoreServices/WindowServer. Något gck fel så pappa WindowServer fick aldrig veta att Explorer gick hädan. Hur blir man av med "zombie". Tja , det brukar bara vara till att boota om tyvärr.

Boota om låter lite väl drastiskt... det ska man ju i stort sett bara göra om kerneln kraschar eller om kerneln ska bytas! (även om Apple fått för sig att man måste boota om efter programinstallationer...) Funkar inte kill då? Har själv aldrig råkat ut för problemet så jag har aldrig provat...

Ja funkar inte kill om du sitter med PID numret?
Testa "kill -9 PID".
Det är storsläggan det. Funkar på allt.
I alla fall för mig.

Utom när program "hänger" sig i uppstart och aldrig dyker upp i ps eller top. Utan bara hoppar i docken.

Undrar om det går att starta om WindowServer när ikonerna bara hoppar i dockan... det är lite störande när det händer, och jag har varit med om att stora delar av OS X (men inte Darwin såklart) fått galopperande tuppjuck av det... kill -9 -1 känns lite drastiskt det med, så det vore kul att kunna lösa det på ett mer "kirurgiskt" sätt. Problemet verkar kunna vara att pappa WindowServer "glömmer" att be systemet starta processen...

Jaja, det är väl bara att sätta sig med schamankostym, mumla trollformler och starta och avsluta olika program ett par timmar tills det magiska felet inträffar, så får man en chans att göra lite vetenskapliga undersökningar i terminalen

• Medlem
  • 2001-12-17 15:36

är inte så bekant med terminalen så jag undviker helst allt pilla i den
mest nyfiken på vad det var för ngt helst enkelt. kan väl bero på att jag inte stängt av eller startat om datorn på ett par veckor kanske.

• Medlem
  • 2001-12-17 17:47

Sorry, men efter 10 års Unix´ande. kill inte ens med flaggan -9 brukar bita på zombies. Därav kanske det lilla lustiga namnet. En omboot om dom stör annars bryr man sig inte.. På jobbets Sunmaskin så har jag 1-2 zombies på 9 månaders drift utan omboot. Nothing to bother about. Just accept the fact!

Aha, då fick jag lära mig nåt!

Mac OS X borde ju vara lite mer utsatt för zombies än Solaris tycker jag, för WindowServer verkar behöva några fler vändor förbi programmerarna... men majk: man ska definitivt inte behöva starta om datorn efter bara ett par veckor, det är ju inte Windows NT-kerneln vi talar om! Tvärtom mår Darwin riktigt bra av att få tuffa på utan att bli avbruten av omstarter. Du törs gott ha datorn igång konstant, och krånglar det så är det bara att döda alla "dina" processer med "kill -9 -1 " och sedan logga in igen.

1
Bevaka tråden