Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korrekt installation av MacOSX

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-19 14:29

Hur gör man en BRA och OPTIMERAD intallation av OSX? Maskinen kommer köra Final Cut Pro, Photoshop och Cleaner främst.

1. Fråga: Hur skall partitionerna vara?
Förslag: Hårddisk nr 1 (intern IDE)
- En för system på c:a 5 GB
- En för applicationer på 20GB
- En för swapfiler på c:a 2-4 GB
- En för projektfiler, sparade filer etc.

Hårddisk nr 2 (intern IDE)
- Används som cachedisk

Hårddisk nr3 (1.04 TB Raid)
- Alla mediafiler

2. Fråga: Hur bär jag mig åt för att dedikera en partion som swipfil-disk?
Förslag: Inga.

3. Fråga: RAM-minnesmängd… hur mycket?
Förslag: Minst 512MB - frågan är hur stor skillnaden blir med mer…

Btw… Maskinen är en DUAL G4/450:a

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-19 16:38

Låter som ett bra upplägg på hårddiskarna.

Swapfilen kan du lätt flytta med gui program från versiontracker. Sök på swap.

RAM. Ju mer dess bättre. Jag har 512 i min laptop men skulle inte tacka nej till lika mycket till. Med det du skall jobba med så skulle jag sikta på att köra så mycket som möjligt. Det är värt det!

/glemme

Med flera interna diskar skulle jag rent av flytta swapen till en av dessa, på en egen partition.

• Medlem
  • Boston
  • 2002-07-19 23:24

Vad gäller Swap-partitionen så tror jag 2-4GB är väl tilltaget. Jag kör en partition på 650MB för Swap:en och den har jag aldrig fyllt. Men med lite tunga videoprogram kanske du behöver mer men 1,5-2GB borde göra jobbet och göra det bra.

/Gurra

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-20 14:48

Oookej, oookej… Jag tror tyngre program tar mycket mer SWAP dock. Just nu använder min bruk 2.7 GB. Mängden SWAP tror jag blir större med mer minne också…

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-20 20:54

Maya rekommenderar ex. på en maskin med 768MB RAM c:a 3GB SWAP-fil på en sekundär HD… Tror jag kör på det då maskinen lär har 512MB + minne.

Det ska inte vara hur enkelt som helst att få en optimerad maskin inte…

Btw… SwapCop ska tydligen fixa dedikering av SWAP-fil på en specificerad HD.

[ 20 Juli 2002, 20:55: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-20 22:24

Kompisen sitter på en PC burk och pallar inte mer XP.. ska formatera och lägga in XP.. vi hade en liten diskussion om hur myckte swap han borde använda sig av i linux... vad tror ni? Han ska inte använda någe vidare tunga program...
Jag sa att han borde köra 1GB åtminstone... gäller samma swap kriterier för linux som för osx ?

Mvh

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-07-21 13:16

Vad är swap för något?

Swap är egentligen en process som sker då RAM-minnet inte har mer utrymme...snabbt förklarat. Jag vet att det är andra kriterier också, men bara för att snabbt förklara.

1. Du sitter och jobbar i Photoshop, du har suttit ett tag och RAM-minnet är nu fullt och lite granna av RAM-minnet behövs för en annan process. Systemet skickar då ut data från RAM-minnet till HD´n för att frigöra minne. Det är det som kallas Swap.

Som standard används samma partition som systemet ligger på, som swaputrymme. Detta kan man ändra för att öka hastigheten lite.

Om man har lite RAM så swappas det alltså betydligt mer än då du har mycket RAM.

Om du har "stora kraftiga program" så swappas det också friskt.

en riktlinje för swap om du är en "vanlig" användare är att ta dubbelt så mycke swap som du har ram.. om du nu inte har enorma mängre ram, då kan de blir onödigt mycke swap.

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-07-22 16:42

Skaffar ny dator i nästa vecka och tänker köra den i endast X. Vill då ha en egen partition för systemet. Hur lägger jag över 10:an i den nya?

• Medlem
  • International user
  • 2002-07-22 16:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: daniellindskog:
Skaffar ny dator i nästa vecka och tänker köra den i endast X. Vill då ha en egen partition för systemet. Hur lägger jag över 10:an i den nya?

Om du med det menar hur du kopierar en Mac OS X installation till en annan HD/partition så fixar Carbon Copy Cloner det utmärkt... finns på Versiontracker.

//mattan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-22 22:20

Då var OSX-maskinen igång. Jag säger bara det att MP-maskiner SKA köra OSX. Datorn upplevs mycket, mycket rappare då!

Fixade SWAP-disk "old school" genom hackning i terminalen med rootkonto. Enkelt, men det gäller att hålla tungan rätt i mun.

daniellindskog
Rekommenderat är att ha TVÅ diskar med TVÅ eller TREE partitioner på disk #1 samt TVÅ partioner på disk #2. Dessa görs lättast genom att boota datorn från en OS9 CD.

Disk 1
1. OSX Drive minst 10GB
Här lagras OSX program samt dina filer och projekt[/ı]

[b]2. OS9 Drive minst 5GB[/b]
[ı]Endast OS9 program samt system

Man kan börja trixa med att ha en separat partion för filer man använder och så om man vill vara riktigt duktig. Dock blir det störande i längden att ha FÖR många partinioner

Disk 2
[b]1. Swap Drive minst 1GB[/b]
Denna är till för SWAP-filer MacOSX skapar. Ju mer RAM och större applicationer du kör, desto större SWAP-Drive. Bör vara mellan 2x och 4x RAM-mängden i datorn.

Ex. 512MB RAM i maskinen och du ska köra tyngre 3D-program ta minst 2GB SWAP. På får station på jobbet har vi 1.2GB RAM, kommer köra bl.a. Final Cut och Photoshop. Eftersom maskinen har 100 + 80 GB HD så drog jag på med 7GB SWAP *to be safe* så att säga.

[b]2. File Drive resterande[/b]
Här kan du spara ex. MEDIA FILER till Final Cut Projekt. Själv projektfilen skall sparas på samma hårddisk som system och program… Bra att ha på detta sätt så du kan rensa partionen då och då när det känns nödvändigt

[ 22 Juli 2002, 22:22: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-07-22 23:01

Tack för hjälpen pojkar.

• Oregistrerad
  • 2002-07-23 00:12

Många bra förslag!
kan noll och intet om Final cut pro men har provat en del saker för att få fart på G3or med OS X. optimerade installationer är en personlig favo.

Swap?
Efter diverse problem med att flytta min swap har jag gett upp. idén är säkert sund för speciella maskiner och konfigurationer, för mig inte värt besväret. sitter nu nöjd med swap liggande tillsammans med OS X på snabbaste diskens avfragmenterade första partition.
Några av mina problem
a. olika terminalhack för att flytta swapfilen till annan disk/partition brukar så småningom sluta med att swap själv flyttar till OS X partitionen. fel namn på swap-partitionen, fel monteringsordning... vet inte riktigt vad som ligger bakom alltid. bökigt att fixa när det händer.
b. ju fler partitioner, ju mer bortkastat hårddiskutrymme. om man är lite kort om disk (gammal G3) blir det viktigt.
c. om swap ligger på en annan disk och inte bara egen partition hinnar den ibland gå ner i vila. en irriterande väntan följer varje gång.
d. i mina försök verkade prestandan gå *ner* med swap flyttad till en disk med lägre prestanda än OS X disken. eftersom prestandan brukar sjunka för högre partitioner kan kanske samma problem uppstå med flera partitioner på samma disk?

Storlek på en swap-volym?
har själv aldrig sett fler än 4 st swapfiler (a 80 MB, totalt ca 320 MB alltså). en minnesläcka eller en "update-prebinding" kanske drar iväg längre än så?
fast, kan Mac OS X egentligen swapa ut mer än ca 4GB?

jag hade nog kunnat tänka mig att prova igen om jag haft en maskin som ofta jobbat mot swap eller scratch. Final Cut Pro kan nog vara en sådan

(har fler idér om prestanda-optimering men det är dags att sluta nu

Varför terminal hack när man sköter det med två musklick?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-29 15:17

Hur fixar man swap genpm terminalen/rootkontot? Berätta gärna hur du gjorde.

// kimmo

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Varför terminal hack när man sköter det med två musklick?

En anledning kan vara att man har swapen på en ufs-disk och behöver tala om det för systemet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-29 22:16

Vet inte vilka två musklick du använde, men jag har hört oroväckande saker om program som "fixar" saken åt en. Därav en, som någon sa, "terminal hack" (vilket det inte alls är… hur som helst ).

Jag kör allt på HFS+ diskar för det rekommenderas av (tror jag) samtligga program jag någonsin kommit i kontakt med.

Återkommer med exakt hur det hela går till.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-30 10:41

Behöver man verkligen göra så många partitioner?
Jag kan tänka mig att det är bra när man redigerar video men annars?

De nya macarna med förinstallerad osx är väl inte partitionerade med swap osv.???

(det börjar lukta PC med alla partitioner, inget ont om linux etc. men ändå)

1
Bevaka tråden