Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fildelning via nätverkskabeln?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-10 12:27

Vill föra över filer mellan min imac och en gammal G3:a.
Kan jag använda min (enda) nätverkskabel mellan de två datorerna?
Tycker jag testat allt vad gäller fildelning, appleTalk etc. heter. Vad gör jag för fel?
Fattar inte hur jag ska göra för att få kontakt mellan datorerna. Ingen av
datorerna dyker upp då jag väljer appleshare i väljaren.
Operativsystem 9.2.1 på båda datorerna.

Ska du dra kabeln direkt mellan datorerna (dvs ingen hubb eller switch mellan) så måste du ha en korsad kabel för att det ska funka.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-10 12:50

Är en "vanlig" nätverkskabel inte korsad?
Egentligen är det viktiga att föra över filer från imacen till G3:an. Kanske det går med en vanlig då?

Ursprungligen av Malós:

Är en "vanlig" nätverkskabel inte korsad?

Nej. Om du har 29kr över, har Kjell & Co en korskopplingsadapter till vanliga nätverkskabel (samt billiga X-Patchkabel också).

  • Oregistrerad
  • 2005-05-10 13:24

29 kr är ju inte så mycket. Borde inte Clas Ohlson ha nåt liknande för en billig peng också?
Hur som helst: Är det just med en (korskopplad) nätverkskabel jag smartast för över filer mellan datornerna då jag inte har någon hub?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-10 13:29

Ja, troligen är det enklast med en korsad kabel. Ett alternativ är annars att ta en firewirekabel och koppla mellan datorerna (om nu G3an har FW). Starta om den ena och tryck "T" när den bångar igång, så blir den liksom en FW-hårddisk till den andra datorn. Bara att föra över allt.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-10 13:58

Nä, ingen Firewire på G3:an. Däremot USB....

  • Oregistrerad
  • 2005-05-10 14:22

Fildelning via hub

Har fått låna en mini-hub för att kunna dela filer mellan min imac och G3:an OCH vara ute på nätet.
Ingen switch eller nåt annat finns på hubben. Då jag kopplade in den funkar det inte längre att gå ut på nätet med imacen. Vad är det för inställning jag måste ändra? Hur gör jag för att kunna dela filer mellan de två datorerna? Vill inte riskera att någon utomstående (via webben) ska kunna dela dessa filer med mig.

1
Bevaka tråden