Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

(Nu även Elitserien) Små enkla widgetar för Allsvenskan (fotboll) & pollenrapport

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Slussfors
  • 2005-05-10 10:03

Har snickrat ihop två små widgetar, men ingen har nått version 1 än eftersom jag inte har hunnit testa dem på flera datorer samt inte testat dem under en längre period.

Så hittar ni något konstigt eller har tips får ni gärna skriva i den här tråden.

Kort om widgeterna (heter det så? ) :

Allsvenskan:
När du startar upp den första gången så ser du bara ett lag och det är det favoritlag man kan ställa in i Inställningarna för widgeten. Och eftersom du inte har kunnat göra det första gången så har jag satt den default till ELFSBORG!
Vill du kunna se hela tabellen skall du klicka på + i övre vänstra hörnet.
All information hämtas från www.svenskfotboll.se.
Den nya målservicen hämtar info från www.svenskafans.com.

Pollenrapport:
Visar en karta från www.pollenrapport.com.

---------------------

Vad gäller utseendet på båda widgeterna så kan de mycket möjligt förändras inom en snar framtid då jag får lite mer tid över. Kollar ni i källkoden så har jag inte kommenterat allt och det finns nog en del bortkommenterad skräpkod också, men det försvinner ju närmare version 1 jag kommer.

För att ladda ner (i zip-format):
Allsvenskan
Pollenrapport

TILLÄGG:
Här kommer jag skriva idéer som jag eller ni har på framtida förändringar. Enklare att ha det samlat i översta posten. Dock är det inte säkert att jag implementerar dessa...

(ingen speciell ordning)

  • Visa information från ex. Aftonbladets målrapportering (kanske en separat widget)FINNS MEN OTESTAT

  • Statistik-flikarHALVFIXAT

  • Visa de olika klubbarnas logotyper när man har valt ett favoritlagFIXAT

  • Möjlighet att visa Superettan också

  • Liverättning av Stryktipsrad (kanske passar bäst i en separat målservice-widget)

Senast redigerat 2005-10-25 10:25
  • Medlem
  • Öland
  • 2005-05-10 10:15

underbart lacke!
tusen tack!

gud vad jag längtat efter att någon skulle fixa allsvenskan åt oss...

  • Medlem
  • Slussfors
  • 2005-05-10 10:42

Tackar!

Sen får vi se om jag även jobbar fram flikar med statistik av olika slag. Skall kolla närmare på det.

Egentligen är Pollenrapport-widgeten rätt simpel, men i år upptäckte jag att jag har blivit pollenallergiker (och det är INTE så skoj som man skulle kunna tro) så det tänkte jag fira med en widget...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-10 10:46

Ett stort tack till dig.

Har också längat efter allsvenskan

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-05-10 10:49

har du kollat in aftonbladets "mål för mål "? Kanske skulle vara något att köra matchuppdateringar...

  • Medlem
  • Slussfors
  • 2005-05-10 11:22
Ursprungligen av Filip:

har du kollat in aftonbladets "mål för mål "? Kanske skulle vara något att köra matchuppdateringar...

Hmm, det kanske vore något. Skulle du/ni vilja ha det i samma widget eller en separat?
Jag skall kolla upp det i alla fall.

TILLÄGG:
Allt eftersom jag eller ni kommer med tips och idéer så kommer jag att uppdatera första posten med en liten lista.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-10 12:55

När du är klar med widgeten för allsvenskan så kanske du kan göra en variant för Superettan? Den är ju däl alla de intressanta lagen spelar…

  • Medlem
  • Slussfors
  • 2005-05-10 13:25
Ursprungligen av Cidden:

När du är klar med widgeten för allsvenskan så kanske du kan göra en variant för Superettan? Den är ju däl alla de intressanta lagen spelar…

Muahaha!
I och för sig kan det ju bli aktuellt nästa säsong med tanke på hur det går för Elfsborg i dagsläget.
Jag skall kolla upp hur mycket jobb det är. (Borde inte vara så mycket egentligen.)

Ursprungligen av JvA:

Live-rättning av stryktipset så att man hela tiden har koll på hur många rätt man har.

Hmm... den här biten skulle iofs kunna passa in i en separat målservice-widget. Kul idé!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-10 13:37

With all due respect, allsvenskan? Hockey är väl 100 gånger mer intressant?
Nån som gör en för Hockey-VM eller NHL snart?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-05-10 13:17

Live-rättning av stryktipset så att man hela tiden har koll på hur många rätt man har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-10 14:01

Med tanke på hur GAIS ligger till så kanske jag använder mig av din allsvenska widget nästa säsong

  • Medlem
  • Slussfors
  • 2005-05-10 19:52

Nu har jag uppdaterat den allsvenska widgeten.
Nytt är följande:

  • Man kan nu inte längre minimera/maximera genom att klicka på hela överkanten utan nu måste man klicka på ett + eller - i övre vänstra hörnet.

  • Lagens olika loggor syns lite transparent i bakgrunden då endast favoritlaget syns.

Samma länk som tidigare (kolla första posten).

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-05-10 20:45

att se "matchstatus" vore nog bra att ha i samm men kanske i en flik.

uppskattar verkligen ditt arbete

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-05-11 08:39

märkte nu idag att din allsvenskanwidget inte verkar uppdatera sig... tabellen visas som den såg ut igår innan matchen mellan GIF sundsvall och Halmstad.

//Filip

  • Medlem
  • Slussfors
  • 2005-05-11 11:41
Ursprungligen av Filip:

märkte nu idag att din allsvenskanwidget inte verkar uppdatera sig... tabellen visas som den såg ut igår innan matchen mellan GIF sundsvall och Halmstad.

//Filip

Det gjorde min igår kväll, men det berodde på att jag höll på med att koda och laddade då om den flera gånger. En fix är gjord, men inte testad. Jag lägger upp den senare ikväll, men det är väl först i helgen som vi vet om den fungerar.

Temporärt får du klicka på widgeten och ladda om den med äpple+R.

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-05-12 10:56

blev det någon uppdatering av vår favviswidget?

  • Medlem
  • Slussfors
  • 2005-05-12 11:20
Ursprungligen av Filip:

blev det någon uppdatering av vår favviswidget?

Sorry, jag satt med en del andra uppdateringar igår, som inte är klara än, och tänker därför avvakta med att ladda upp en ny. Nästa omgång är ju ändå på söndag och fram tills dess kommer jag att släppa en uppdatering.

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-05-12 13:20

najs! förlåt att man är på dig som om du vore självaste appel himself

  • Medlem
  • Slussfors
  • 2005-05-12 15:48
Ursprungligen av Filip:

najs! förlåt att man är på dig som om du vore självaste appel himself

De' lugnt! Det jag kan säga just nu är att nästa version kommer att ha flikar.
Just nu har jag lagt in en till flik (förutom tabell/favoritlag) och den fliken visar skytteligan (10 första).
Sen tänker jag jobba med den tredje fliken som skall hantera målservice...

Ursprungligen av sugplopp:

tack för pollenrapporten! resurssnål och enkel!
*applause*

Var så god. Jag är i och för sig ny vad gäller pollenallergi och har upptäckt att det finns visst olika kartor för olika typer av pollen, så även här tänker jag fixa fram flikar för björk, bok och sälg/vide.
Men tyvärr blir det nog inte förrän nästa vecka.

Min blivande fru kommer ner i helgen och då blir det nog bara tid för bröllopsplanering...
eller kanske jag borde skriva.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-12 16:58

För oss utan tiger, lite bilder på allsvenskan widgeten tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-12 17:47
Ursprungligen av adzam 1:

För oss utan tiger, lite bilder på allsvenskan widgeten tack!

För oss utan fotbollsintresse, en hockeywidget, snälla?

tack för pollenrapporten! resurssnål och enkel!

*applause*

Allsvenskanwidgeten är toppen. Respekt.

Tack för pollenwidgeten, uppskattar den mycket!

  • Medlem
  • Slussfors
  • 2005-05-13 10:18

Vad gäller en hockeywidget så är det inte alls omöjligt till hösten när Elitserien drar igång. Ni får gärna påminna mig då.

Ni som vill ha Superettan får vänta till jag märker att den här funkar fint. Sen lägger jag krutet på att anpassa den till Superettan.

Nu har jag gjort en uppdatering till 0.6.
I den här versionen finns det tre flikar: Tabell, Statistik och Live.

Tabell motsvarar hur första versionen såg ut. Statistik visar för tillfället bara topp 10-skytteligan.
Live-fliken är vääääldigt otestad eftersom det inte har varit några allsvenska matcher jag har kunnat testa med. Så den är väl som den är just nu. Vi får se på söndag hur den funkar.
Den är inställd på att uppdatera 1 gång/minut. (Hämtas från svenskafans.com)

Lite skärmdumpar:
Tabell
Favoritlag
Statistik
Målservice

Jag är faktiskt inte helnöjd med GUI:t, men prio 1 just nu är att få till funktionaliteten.

PS. Tack för all positiv feedback, men kom gärna med buggrapporter.

  • Medlem
  • Slussfors
  • 2005-05-15 18:22

Just nu pågår en del matcher och jag har fixat till layouten på Live-sidan. Vissa kolumner var inte anpassade så bra för den information som visades idag.
Den uppdaterar nu automatiskt varje minut.

Ladda hem genom länken i första posten. Detta är alltså en helt ny version upplagd för några minuter sen.

Men...

Jag vill ha allsvenskan i hockey!!! Jag vill se mitt favoritlags framfart mot elitserien! Typ tabell och favoritlag? Snälla? Sen kanske man kan göra en snygg widget av swehockey.se's liveresultat så man slipper det epiga interfacet som de har.

Hihi

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-05-16 17:03

har ett par saker att säga... när jag byter mellan olika tabbar så tar det otroligt lång tid innan den reagerar... vet inte varför kanske är det att den uppdateras just en gång i minuten som ställer till det...

sen som nu när det kommer matcher ikväll, visar den ändå att det inte är några matcher idag i livetabben... detta kanske inte är ett större problem men just nu är det otroligt segt att använda den... känns som att ingenting händer när jag klickar på den. Inte heller den lilla inforutan där jag kan välja mitt lag.

Hur som helst Lacke. Denna widget kan bli hur bra som helst...

//Filip

[edit]
ojj nu utan att ha gjort något börjar den funka mer eller mindre smärtfritt... jag klickar på "iet" längst ner till höger -jag kommer till den sidan... väljer min klubb, klickar på ok och jag kommer vidare. Även statistik funkar någorlunda men inte LIVE den vill liksom inte öppna sig.[/edit]

  • Medlem
  • Slussfors
  • 2005-05-16 18:33

Segheten beror på att den refreshar aktuell sidas info varje gång du byter flik. Jag skall kolla igenom detta för att se om jag kan lösa det bättre.

Att det står att det inte är några matcher beror på att svenskafans.com inte har några allsvenska matcher listade konstigt nog.

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-05-16 18:37

skumt ju! ,sitte rnu här och väntar på en underbar match! allt via radion som bäst... vad tror du? kommer vårt underbara kalmar fortsätta hålla nollan?

Bevaka tråden