Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av Konica Minolta Z5?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-02 22:09

Jag funderar på att köpa en Konica Minolta Z5 och tänkte höra ifall det är någon som har erfarenheter av denna kamera?
Är det några andra förslag på en hyffsad digitalkamera? Jag är ute efter en kamera som har ett stort zoomomfång och som har en bra närgräns. Den får kosta runt 4000-5000 kr.

  • Medlem
  • 2005-05-03 19:56

Det är en trevlig kamera, tyvärr har den lite svårt för fotografering i dåligt ljus. Dessutom saknar den AF-assist lampa, skulle jag köpa ny superzoom nu skulle jag nog titta på Panasonic DMC-FZ4 el FZ5.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-03 20:30

Panasonic FZ5 är väldigt trevlig, jag köpte en sån i lördags. Bra, ljusstark zoom (Leica-optik) och bildstabiliseringen är nästan magisk!
Snabb på att starta, fokusera och ta bilder. Och ändå relativt liten och lätt.
bildexempel från i söndags (disigt väder), exif-data finns vid bilden.

Canon kommer med en modell (S2 IS) som verkar trevlig, men den var för stor & tung för min del. KM Z5 verkar också förhållandevis stor & tung.

Vad är dåligt?
Den saknar vissa features som andra har: manuell fokus, blixtsko. Men det visste jag ju innan.
Brusnivån? Men det verkar vara ett generellt dilemma för kameror med många megapixlar på en liten sensor.
Dyra Li-Ion batterier. KM Z5 har "vanliga" AA-batterier på gott och ont. De tillför ju en del storlek och vikt men är billigare och lättilgängligare. Tänk på att vikt anges ofta utan batterier om den har AA.

Kolla storleksjämförelsen med en Panasonic FZ3, FZ5 är 6 mm smalare.
http://www.digicamreview.co.uk/konica_minolta_dimage_z5_review.htm

Än så länge är jag mycket nöjd. Kolla lite tester, på DPreview har de ett test av FZ5 med jämförelser med KM Z5.

Jag kollade manualen: närgränsen är 5 cm med vidvinkel ökande till 2 m med 11x zoom och 1 m med 12x zoom (kortare vid 12 x än vid 11x alltså).

Senast redigerat 2005-05-03 20:54
  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 20:57

Man får tacka för svaren. Nu återstår bara det svåra. Att välja vilken man ska köpa. Det lutar nog mest åt KM Z5 iaf. Den har jag klämt på vilket jag inte gjort med Panasonic kameran. Vi får väl se vad som händer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-03 21:18

Kom på en annan 'nackdel' med Panasonic: de har inte så många återförsäljare (deras kameror säljs via ljud & bild-handlare, inte fotohandlare). Canon, Nikon & Konica Minolta kan man ju hitta lite varstans. Och eftersom FZ5 är helt ny kan det vara lite jobbigt att hitta ett exemplar.

I vintras "provköpte" jag en Konica Minolta Z3 från Quickfoto. Jag lämnade tillbaka den dagen efter.

Jag hade läst på en del före och hade nog en aning om att det var en brusig kamera men bruset var alldeles för högt för att jag skulle kunna leva med det. Bilder tagna utomhus på ISO50 var oacceptabelt brusiga. Z5 lär väl ska vara ännu brusigare med tanke på att de klämt in ännu mera pixlar på en CCD av samma storlek.

Jag var sugen på Panasonic FZ20 eller Konica Minolta A200 men det föll på de högre priserna. Jag skippade "långzoom" och köpte istället en begagnad Canon Powershot G5.

Ja, Panasonic är svåra att få klämma på. Vad jag vet så säljer i alla fall Elgiganten det märket. När jag shoppade efter kamera så skulle de kunna ta hem en Panasonic FZ20 så att jag skulle få klämma på den.

Panasonics FZ-serie har en trevlig ljuskänslig optik av gott Leicamärke. F3.0 ända ut till full zoom. Inte att förakta!

Senast redigerat 2005-05-11 16:30
  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 16:28

Jag har köpt en Z5:a nu och de första intrycken är att den är helt ok. Har inte haft tid att testa så mycket än men ska göra det snart.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-17 20:29

Nu har jag hunnit testa den lite och måste säga att jag är mer än nöjd så här långt. Bilderna håller bra färger och är inte alls så brusiga som man läst.

1
Bevaka tråden