Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rätt stavning i MAIL & TEXTEDIT

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en undran. i Mail & textedit finns funktion för rättstavning. Hur petar jag in ett svenskt alternativ där
X.1.5 engelsk version (har ändrat i prefs. till svenska som förstaval) men bara ENGLISH (Apple)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-14 18:32

Ta info av Mail, där kan du välja språk ( Mail ska inte vara igång ).
Pröva med att stänga av alla språk utom svenska.
Starta Mail.
Kanske fungerar rättstavning rätt ? Pröva...
Tala gärna om hur det gått !

Det där med språk i info-rutan var nytt för mig. Tänkte precis skriva här att svensk rättstavning kom först i 10.2, men blev osäker nu... någon som vet säkert?

Svensk rättstavning finns endast i 10.2+ Vilket språk själva programmet är i spelar ingen roll. Jag kör t.ex Proteus (eng) och får rättstavning på svenska.

Jag tackar för era inlägg. Ska inhandla 10.2 an snarast

  • Oregistrerad
  • 2002-10-28 15:38

Vart ställer jag in språket i så fall

De "globala" språkinställningarna säger att jag har Svenska men när jag skriver blir stavningen på engelska :((

du ser till att ha mail-appen stängd, letar upp ikonen för programmet i app/program-mappen, markera denna, välj visa info och ändra språk i fönstret som dyker upp.

[ 29 Oktober 2002, 20:57: Meddelandet ändrat av: kalleboo ]

I och med 10.2 så finns numera valet att byta språk som man vill att den ska "rättstava" precis som ni påtalade och det verkar fungera någorlunda. så nu är det bara att skriva antar jag.

MEN TEXTREDIGERARE 1.2 har för mig ett oönskad biefekt jag kan inte redigera i mina gamla html dokument längre. Den försöker att visa dem som om TEXTREDIGERARE 1.2 vore en webläsare...

Citat:

quote: MEN TEXTREDIGERARE 1.2 har för mig ett oönskad biefekt jag kan inte redigera i mina gamla html dokument längre. Den försöker att visa dem som om TEXTREDIGERARE 1.2 vore en webläsare...

(fanns ju en inställning för detta)

1
Bevaka tråden