Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

*Poff* i nätadaptern

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Laddade min helt nya PB i sovrummet men ville sätta mig i köket och jobba så jag drog ur strömsladden ur kontakten (inte ur datorn) och lyfte ut paketet i köket och kopplade in den i uttaget och då sa det *poff* ett ganska obehagligt ljud som det brukar låta när något går sönder. Men den laddar fortfarande och allt verkar vara okej men man blir lite fundersam om något brändes.

Läste nyss en tråd om en annan ny PB som haft samma problem fast hans hade inte gått igång igen iofs:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=75638

Nån annan som stött på nåt liknande och ska jag koppla in kontakten i väggen INNAN jag sätter i sladden i datorn, eller måste man tänka på nåt?

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-05-11 21:56
Ursprungligen av Shamrock:

Laddade min helt nya PB i sovrummet men ville sätta mig i köket och jobba så jag drog ur strömsladden ur kontakten (inte ur datorn) och lyfte ut paketet i köket och kopplade in den i uttaget och då sa det *poff* ett ganska obehagligt ljud som det brukar låta när något går sönder. Men den laddar fortfarande och allt verkar vara okej men man blir lite fundersam om något brändes.

Läste nyss en tråd om en annan ny PB som haft samma problem fast hans hade inte gått igång igen iofs:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=75638

Nån annan som stött på nåt liknande och ska jag koppla in kontakten i väggen INNAN jag sätter i sladden i datorn, eller måste man tänka på nåt?

Torr luft hemma?

Ibland kan det ju hoppa lite blixtar när man tar saker ur eluttag eller sätter. Det behöver nödvändigtvis inte vara någon fara

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-11 23:18
Ursprungligen av Bjarte:

Torr luft hemma?

Ibland kan det ju hoppa lite blixtar när man tar saker ur eluttag eller sätter. Det behöver nödvändigtvis inte vara någon fara

Min pajjade rejält.. Poff och rök.. och den luktade illa

Stendöd.. men jag fick en ny på ett dygn.

Ett tips bara. Sätt alttid i strömsladden i datorn/stereo/all hemelektronik innan du sticker in kontakten i väggen. Att slira med strömbäranade sladd kan få otrevliga effekter.

Ursprungligen av Mattias H:

Ett tips bara. Sätt alttid i strömsladden i datorn/stereo/all hemelektronik innan du sticker in kontakten i väggen. Att slira med strömbäranade sladd kan få otrevliga effekter.

Andra tipsar om att man bör sätta sladden i väggen först, eftersom maskinen blir förvirrad av att ha en "tom" sladd ikopplad. Men inte vet jag. Jag sätter sladden i väggen först alltid i alla fall. Än så länge håller min pb.

• Medlem
  • Västerås
  • 2005-05-12 15:59
Ursprungligen av Björn Malmehed:

Andra tipsar om att man bör sätta sladden i väggen först, eftersom maskinen blir förvirrad av att ha en "tom" sladd ikopplad. Men inte vet jag. Jag sätter sladden i väggen först alltid i alla fall. Än så länge håller min pb.

Gör samma här av gammal vana.

Poppet, foffet, eller poffet låter lite olika beroende på var man befinner sig.
En reseadaper bruka ”fozza” ibland.

Gummisulor och skyddsglasögon anbefalles.

Hihi.

• Oregistrerad
  • 2005-05-11 23:29
Ursprungligen av Shamrock:

Små switchade nätagg kan låta lite elakt ibland när man kopplar in dom. Vet inte om det beror på vart i fasen man kommer?

• Oregistrerad
  • 2005-05-11 23:41

får ett poff när ja sätter ihop adapter me elsladden. kör ju både elkabeln och den lilla "kontakten", kabeln tilll väggutaget hemma och "kontakten" på resande fot... så slipper man krångla o rycka ur den från vägguttaget hela tiden. ( tror föregående meningar skulle föreställa ett tips eller nåt )

sätter iaf i adapter innan jag kopplar den till datorn ;D

Det verkar inte vara nån större fara i alla fall, har slipat en del i köket så det låg en del "damm" ifrån det, kan ju ha varit nåt sånt. Det kom ingen rök och luktade inte heller iaf.

Vet inte om det beror på vart i fasen man kommer?
Tror att jag läste den meningen 4-5 gånger innan jag fattade vad du menade..

Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden