Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Back to basics (=Panther)

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Trött på badbollar har jag lagt in Panther igen. Är det fler som har gjort så? (eller funderar på att göra det)

Senast redigerat 2005-05-06 22:15
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-05-07 10:44

Jag har inte mer besvär med tiger än jag hade med panther, så jag stannar med tiger...

Tycker inte det är mer buggigt än t.ex. 10.3.7 - 10.3.9, men så använde jag det bara i ca 3-4 dagar innan jag stack hemifrån

Svar på din fråga: Jag funderar på att gå tillbaks till 10.3.9

Jag hade iofs bara Panther i en vecka med min nya iMac, men det flöt på hur bra som helst med alla program.

Så fort jag hade installerat Tiger började flera program att sega. Textredigerare (kan ta 10 sek att bara spara/döpa ett dokument), Apple Works, webläsaren kan avslutas, etc etc.

• Medlem
  • Öland
  • 2005-05-10 19:33

har inga problem alls, känns faktiskt som att hela systemet är fräshare och går utan några som helst problem...

//FIlip

• Medlem
  • International user
  • 2005-05-10 19:37

Jag har inte uppdaterat till Tiger än. Känns långt borta just nu.

Har gått tillbaka.
Den enda anledningen var att inte iChat slutade fungera med AIM-kontakter (video alltså) som jag skrev om här på 99Mac men kunde ej lösa.

Annars den vecka jag körde tyckte jag det var helt OK. hade bara vissa problem med att öppna skivavbildningar (.sparseimage) och .sit filer is stuffit deluxe, men de bägge löste sig.

Så fort jag ser/hör att iChat fungerar som i 10.3.9 igen så lägger jag in det på nytt.

• Oregistrerad
  • 2005-05-12 11:16
Ursprungligen av Shinji_Ikari:

Har gått tillbaka.
Den enda anledningen var att inte iChat slutade fungera med AIM-kontakter (video alltså) som jag skrev om här på 99Mac men kunde ej lösa.

Så fort jag ser/hör att iChat fungerar som i 10.3.9 igen så lägger jag in det på nytt.

Jag har inga problem med iChat på min mini med isight cam....Nu funkar det även hyffsat på imacen med logitech cam efter ha uppdaterat usbchat programet...
Vad är problemet för dig?

Det enda jag har problem med på Tiger är Isync...detta program krashar så fort jag öppnar det...
Har gjort ominstalltioner två gånger men med samma resultat..
Tänkte som sista utväg prova hel ominstalltion men det e så jäkla jobbigt att flytta runt alla filer:-)

Ursprungligen av elinge:

Vad är problemet för dig?

Kolla in: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=74888

Problemet är med PC-AIM-kontakter. Fungerade och fungerar smärtfritt i Panther.
Filöverföring till PC fungerade fint i Tiger
Audio iChat, tiger - iChat panther fungerade fint
Video-chat fungerar ej PC - Mac.

har läst på apple discussions att det är många som har detta problemet. Vekar vara ett bandbredds-problem. Har fungerat en gång när en AIM kontakt från pc bjöd in mig till video. Kontakten i fråga sitter på en 10Mbit lina. Fungerar ej för mig att bjuda in honom med mitt 8Mbit ADSL (0.8Mbit uppströms). Så jag väntar med spännging på 10.4.1 och följer discussionerna på apple discussions

Inga problem alls här, har faktiskt färre badbollar än innan och att preview funkar i Findern är guld värt. Väljer man en film i Panther låser sig hela findern, nu kan man snabbt gå vidare till nästa.

Funkar klockrent här!

Ni som har problem, har ni uppgraderat, eller nyinstallerat 10.4? Tror man kan undvika många småproblem genom att nyinstallera, visst de är lite jobb, men värt de i slutändan.

Ursprungligen av Johan S:

Ni som har problem, har ni uppgraderat, eller nyinstallerat 10.4?

Nyinstallerat för mig. Håller helt med dig att det är värt det i slutändan.
Och som sagt. Resten av tiger kändes jäkligt snabbt och slickt för mig. hade endast problem med iChat

Ursprungligen av bruksarn:

Trött på badbollar har jag lagt in Panther igen.

Väntade du ut Spotlights indexering? Jag upplevde att datorn gick trögt ett tag i början medan spotlight indexerade, speciellt om jag anslutit en extern hårddisk. Men när det väl var över blev det lugnare.

Jag har gett upp den uppgraderade installationen hemma. iSync vägrar helt enkelt funka. Testade med en ren nyinstallation på en annan partition och det var inga problem. Ska ta mig tid till en ren nyinstallation i helgen.

Den uppgraderade maskinen på jobbet funkar fint.

För er med småbekymmer skulle jag råda att ha lite is i magen. 10.4.1 borde väl inte vara allt för långt bort. Någon som minns hur lång tid det tog för 10.2.1 och 10.3.1 att släppas efter release?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag har gett upp den uppgraderade installationen hemma. iSync vägrar helt enkelt funka. Testade med en ren nyinstallation på en annan partition och det var inga problem. Ska ta mig tid till en ren nyinstallation i helgen.

Den uppgraderade maskinen på jobbet funkar fint.

För er med småbekymmer skulle jag råda att ha lite is i magen. 10.4.1 borde väl inte vara allt för långt bort. Någon som minns hur lång tid det tog för 10.2.1 och 10.3.1 att släppas efter release?

Kör du Adobe CS på Tiger? Hur funkar det?

Ursprungligen av Stefan Swales:

Inga problem alls faktiskt.

Jag har uppgraderat datorn hemma och den på jobbet. Hemma har jag mycket mer lekstuga med att testa ny mjukvara och det är även det systemet som funkar sämst. Jobbdatorn har inga större bekymmer med Tiger. Jag tror nog ändå jag väntar till 10.4.1 innan jag installerar hos kollegorna.

Ursprungligen av Stefan Swales:

Kom på en grej nu...

När jag släpper in bilder i InDesign CS från skrivbordet så får jag ibland två kopior. De hamnar på exakt samma koordinater så det är först när man flyttar bilden som man ser att det ligger en till under.

• Oregistrerad
  • 2005-05-12 18:48

stefan s: utrolig dåligt her!

Jag upplever att den är lite raskare överlag på min maskin men jag har fått problem med mitt nät sedan Tiger klev in i mitt liv. Inte så att jag inte har nät, men det är lite slöare, tappar kontakten med min Airport Exp. rätt ofta och har en del dumheter för sig på den fronten liksom. Sedan är jag irriterad över att inte dashboarden lokaliserades innan släpp, men det fixar sig med största säkerhet i 10.4.1...

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-13 08:03
Ursprungligen av kanzie:

Jag upplever att den är lite raskare överlag på min maskin men jag har fått problem med mitt nät sedan Tiger klev in i mitt liv. Inte så att jag inte har nät, men det är lite slöare, tappar kontakten med min Airport Exp. rätt ofta och har en del dumheter för sig på den fronten liksom. ...

Jag har "problemet" att AirPort-täckningen plötsligt ökat sedan Tiger-installatin! Tidigare hade jag ca 10 av 15 pluppar i signalstyrka (i Internetanslutning.app) och nu har jag fullt, dvs. 15 av 15. Utan att ha flyttat dator eller AP Express.

Konstigt, men det gör ju inte så mycket...

Ursprungligen av Micke F:

Jag har "problemet" att AirPort-täckningen plötsligt ökat sedan Tiger-installatin! Tidigare hade jag ca 10 av 15 pluppar i signalstyrka (i Internetanslutning.app) och nu har jag fullt, dvs. 15 av 15. Utan att ha flyttat dator eller AP Express.

Konstigt, men det gör ju inte så mycket...

Samma här, låg alltid ett-två hack under full täckning, nu är det full täckning konstant.

Tre veckor tog det för 10.3.1

Sedan att Adobe CS tar längre tid att installera än hela Tiger... jisses...

Jag har inga problem alls faktiskt, datorn känns mycket fräschare än med Panther.
Nyinstallation är tricket.

Kan meddela att Tigern har fått en andra chans, och genom idogt användande av behörighetsreparation, Cocktail och Disk Warrior funkar Tigern helt plötsligt föredömligt!?
Inte en bugg i sikte så långt ögat når. Har ju sett tipsen om att köra alla underhållsprogram, men har aldrig haft problem med Panther även om jag slarvat med det efter ominstallationer och programinstallationer. Men Tigern tycks betydligt känsligare för slarv med underhållet. Vad kan det bero på tro?

Övergången från 10.2 till 10.3 såg ut på liknande sätt. De som uppgraderade hade betydligt större problem än de som gjorde en nyinstallation. De som körde städrutiner hade mindre problem än de som inte gjorde det. Tror inte du kan dra de där slutsatserna om Tiger endast med ditt fall som utgångspunkt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-14 15:16

bruksarn > Hur gick du från Mac OS X 10.3 till Mac OS X 10.4? Uppgradera eller arkivera och installera eller fräsh installation?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-14 16:39

Hmm, varför behöva köra underhållsprogram på en helt fräsh kopia av systemet? Ytterst sällan man ens behöver använda sig av program som Cocktail osv i vanliga fall. De är psykologiskt, lite som att Bygga om skrivbordet eller "zappa P-ramet". 9.5 fall av 10 helt onödigt.

Hur lade du in dina saker på datorn igen, foton, musik osv? Lade du över hela ~Biblioteksmappen som den var?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-14 16:47

Formel:

Uppgradering från 10.3 till 10.4 = massa problem

Rent installation 10.4 på formatterat hårddisk = inga problem (endast buggar som finns i 10.4)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-14 16:51
Ursprungligen av REP:

Formel:

Uppgradering från 10.3 till 10.4 = massa problem

Rent installation 10.4 på formatterat hårddisk = inga problem (endast buggar som finns i 10.4)

Verkligen! Folk tänker nog inte på hur många av deras buggar som inte direkt har att göra med Mac OS X 10.4 utan som kommer från installerade haxxies, andra systemmoddar osv osv.

Ursprungligen av acke:

Hmm, varför behöva köra underhållsprogram på en helt fräsh kopia av systemet? Ytterst sällan man ens behöver använda sig av program som Cocktail osv i vanliga fall. De är psykologiskt, lite som att Bygga om skrivbordet eller "zappa P-ramet". 9.5 fall av 10 helt onödigt.

Hur lade du in dina saker på datorn igen, foton, musik osv? Lade du över hela ~Biblioteksmappen som den var?

Ja det är märkligt, först har jag både testat med ren installation och uppgradering, men inget har funkat bra. Innehållet i hemmakatalogen har jag sparat på en annan partition med Apple Backup som man kan ladda hem från .Mac , det ä bara att köra restore så ramlar allt på plats igen.

1
Bevaka tråden