Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

avbryt automatisk inloggning / UNIX hjälp

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-07-21 10:53

tjena,
har försatt mig i en ganska irriterande position. Har uppenbarligen blivit något fel på min användarprofil i osx. Efter inloggning blir skärmen bara blå + att man ser klockan, högtalarvolym och modem indikatorn i hörnet. Sen är datorn låst.
Det värsta är att jag av en slump råka ta denna profil som automatisk inloggning och nu är hela datorn låst.
Hur tusan skall jag bära mig åt för att komma åt och logga in med en annan användare?
Jag misstänker att jag kan göra detta genom att ´commando + s´ i starten och sedan något i unix kärnan eller?
Hjälp! Min kära dator är otillgänglig!

• Medlem
  • 2002-07-21 11:54

adji,

Du är inte ensam. Exakt samma sak har hänt mig på min iBook. Detta skedde med 10.1.5 installerat och efter att jag installerade Quicktime 6.0 och omstart. Efter detta vägrar datorn att logga in.... Även med normala konton. Om jag försöker avbryta ett pragram genom att trycka Ctr+Alt+Esc ... så ser jag att min dator försöker starta om Finder hela tiden. Eller rättare sagt det skapas upp en ny kopia av Findern hela tiden :-/ Mycket skumt!

Nåja, jag startade upp maskinen i single user mode genom Äpple + S och tittade runt. Efter ett tag fann jag en fil i min hemkatalog som heter console.log. Här klagade Findern över att QuickTime söker en funktion som saknas. Vad jag gjorde var att jag rensade (troligtvis av ondo) alla prefsar i /Systemt/LIbrary/QuickTime .. and guess what.. Nu kunde jag helt plötsligt logga in igen. Men dom program som använder sig av Quicktime inklusive Quicktime självt fungerade dock inte. Ominstallation av QuickTime 6.0 och jag är nu tillbaka till punkten 1.

Kolla om du kan avbryta program och om Findern startar multipla kopior av sig själv eller om resten av problembeskrivningen stämmer in. Jag har tyvärr i skrivande stund ingen lösning på detta.. Tänkte kolla på Apple´s support forum för att se om jag kan hitta svaret där.

Eller är det någon annan som känner igen detta problem ?

/Ulf

• Oregistrerad
  • 2002-07-21 12:00

Exakt samma sak händer mig, detta med att finder försöker poppa upp igen hela tiden när jag ´esc+alt+commando´:ar.
Det skall ha nåt med det du säger att göra, finder inte hittar något den letar efter. Kunde ha med något library att göra har jag fått det till. Bara det att jag inte kan det minsta om unix och singel mode så jag vet inte hur jag skall bära mig åt för att söka problemet, hur kommer man t.ex åt log?

Börja med att köra en File System Consistency checK då du bootat in i SingleUser-mode.
du skriver bara fsck -y efter uppbootningsprocessen stannat och väntar på dig med namnet: "Localhost" som enda ledtråd att du e klar

Kör den tills resultatet av fsck -y ger:
"The volume XXXXX seems to be ok"

• Oregistrerad
  • 2002-07-21 12:25

jag har kört fsck -y nu men det ända jag får fram i slutändan är:

overlapped extent allocation (file 72245d)
invalid sibling link

vad skall jag göra?

• Medlem
  • 2002-07-21 12:32

adji,

Efter att ha tryckt Äpple + S och du fått upp en prompt ´localhost#´ så bör du köra dom kommandon
som systemet rekommenderar, dvs

/sbin/fsck -y

Tills den säger att allt är OK enligt tidigare inlägg

sbin-mount -uw /

För att montera filsystemet.
Notera: När man startar upp på det här sättet så kör man med amerikanskt tangentbord. Det innebär att du hittar t.ex ´/´ på ´-´ tangenten nere vid högra shift och ´-´ på ´?´. Man får prova sig fram en stund.

I mitt fall hjälper det inte att köra fsck multipla gånger problemet kvarstår ändå...

Men i single user mode kollar jag i

more /private/var/tmp/console.log

den innehåller massor av rader som återkommer med tp

dyld: /System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/MAcOS/Finder Undefined Symbols:
reference to _WRead64WithFlags expected to be defined in QuickTime

Om jag då tar bort allt /System/Library/QuickTime/, så kan jag logga in men naturligtvis så fungerar
inte t.ex iPhoto som behöver stödet från Quicktime.

Grrrrrr....

Mvh
/Ulf

• Oregistrerad
  • 2002-07-21 12:43

ulf,
när jag försöker att komma åt console.log så möts jag bara av access denied. Detsamma gäller vilken katalog/fil som helst, varför?

• Medlem
  • 2002-07-21 12:54

adji,

Har du skrivit in:

/sbin/mount -uw /

Efter att kört fsck -y (Notera också att du kan får köra fsck flera ggr i rad innan, så att systemet säger
att allt är OK, innan du gör monteringen. Innan monteringen är gjord kan du inte titta på några filer)

För egen del:

Ska väl tilläggas 10.1.5 Svenskt System med QuickTime 6.0 Svensk version.

Jag kollade lite närmare på min console.log Filen den klagar över heter:

/System/Library/QuickTime/QuickTImeComponents.component/Contents/MacOS/QuickTImeComponent
|
------------------------- Själva filen

Genom att bara radera denna fil så kan jag logga in som vanligt, men QuickTime fungerar naturligtvis inte längre inklusive andra program som kräver detta stöd.

Ska prova att installera en internationell version av QuickTime istället...

/Ulf

• Oregistrerad
  • 2002-07-21 13:27

ulf,
ok nu kommer jag åt console.log (trot jag)

får upp följande:
** malloc[244]: error: can´t allocate region
får samma medelande från 245, 247-255 åxå
sen datum + klocksalg följt av:
loginwindow[233] can´t connect to pbs object "RulebookServer" upprepas 6 ggr

sen får jag upp datum +klockslag följt av loginwindow[233]: kCGErrorIllegalArgument : CGSUnregisteredWindowWithSystemStatusBar: Invalid window.
datum + tid localhost reboot: rebooted by danielli (min profil)
datum + tid localhost syslogd: exiting on signal 15

allt är rena grekiskan för mig...

Några förslag?
Finns det ett enklare sätt att logga in med annan användare löser det ju åxå mitt problem eftersom jag då kan logga in med en annan profil och åtminståne komma åt datorn så att säga, men går det?

Fsck klarar tyvärr inte att lösa fel som "invalid sibling link", har råkat på det där förut. Se till att få tag i DiskWarrior och boota om i OS 9. Ligger OS 9 på samma partition som OS X får du problem vad jag vill minnas, men då kan man boota från CD i stället. Kör sedan DiskWarrior så borde du vara kvitt problemet!

För att stänga av autoinloggning via kommandoraden kan man använda verktyget niutil. Det här fungerar iaf på min maskin:

niutil -destroyprop / /localconfig/autologin username

Använd sudo om du inte kör via root-kontot. Kör man i singleuserläge kan man få problem med att 1: nödvändiga filsystem kanske inte är monterade, och 2: att NetInfo inte är igång. Har själv aldrig provat att ändra i NetInfo i singleuserläge, så just den biten kan jag nog inte bistå med.

För mer info om NetInfo-verktygen som är tillgängliga via kommandoraden, läs bruksanvisningarna för allt som börjar på "ni", t.ex. "man niutil" och "man nicl".

• Medlem
  • 2002-07-22 15:13

adji,

Jag har inget direkt svar på vad som kan vara fel. Skulle kunna vara något med klockan om du ställt in den att hämta tiden automatiskt över nätverk. Om Du inte fick upp att disken blev ok när du körde fsck -y så kan något i ditt operativ vara skadat och då håller jag med föregående 2 inlägg om nästa steg till försök.

Hur gick det för mig då ? Jo, mitt problem löste sig genom att jag avinstallerade QuickTime 6, installerade den internationella versionen av QuickTime 5 och därefter installerade om QuickeTime 6, hurra systemet funkar igen.

mvh
/Ulf

• Oregistrerad
  • 2002-07-22 15:27

hur lång tid skall det ta innan det händer något om jag kör;
niutil -destroyprop / /localconfig/autologin username
?
jag kör kommandot ifrån single user läget och den tar emot det men sedan händer lixom inget mer, på ett tag. Hur länge ska man vänta innan man är säker på att det är fel/rätt?

slutade efter ett tag och startade om datorn, dock inte genom reboot kommandot utan manuellt pga att datorn inte svara ochdet hade inte löst mitt problem med autologinet

• Oregistrerad
  • 2002-07-22 22:02

nu har jag fått en fin vägledning till hur jag skall bära mig åt för att ta bort den automatiska inloggningen, dessvärre brister den precis i slutet och jag undrar om någon kan svara mig varför. Så här gör jag;

Börja med att starta datorn i Singel User Mode (kommando-s)

1. localhost# /sbin/fsck -y

Detta kommando kontrollerar och korrigerar filstrukturen på hårddisken

2. localhost# /sbin/mount -uw /

Monterar hårddiskens filsystem med skrivrättigheter

3. localhost# cd /var/db/netinfo/

Byter aktiv mapp till mappen med Netinfo-databaserna

4. localhost# nicl -raw ./local.nidb/

Startar programmet för att ändra i Netinfo-databasen

5. /> cd localconfig/autologin/

Byter "mapp" i Netinfodatabasen till platsen där värden för autologin
finnns

6. /localconfig/autologin> -delete . username

Tar bort värdet för vilken användare som skall autoinloggas. Observera att
det är en punkt mellan delete och username, samt mellanslag mellan punkten
och orden.

7. /localconfig/autologin> quit

Avslutar programmet för att ändra på Netinfo-databasen.

8. localhost# exit

Avslutar Singel User Mode och fortsätter normal uppstart. Du bör nu komma
till inloggningsfönstret.

Problemet är bara att när jag skall ta bort mitt username (6) så får jag svaret:
Remove: Write Fail.
Varför? har jag inte skriv rättigheter eller? och hur får jag det i sånt fall? Jag kan root lösenordet... HJÄLP! snälla nån...

1
Bevaka tråden