Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mjukvara för gratis nedladdning!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-13 18:41

Hej!

Jag har precis idag blivit ägare till min första Mac och har ett par frågor om mjukvara.

På PC kan man ofta hitta bra gratislösningar på program som är minst lika bra som de vi betalar mycket pengar för.

Vad jag letar efter är:

* En sniffer typ Little Snitch
* En bra texteditor med stöd för FTP-uppladdning
* En bra FTP-klient

Om det är någon som har några bra tips så får ni gärna skriva ned vart det går att hitta dessa!

Tack på förhand!

//Loka

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-05-13 19:03

Tror inte du hittar nåt som funkar. Av dina tre önskemål tror jag det bara finns en gratis ftp-klient som en extension till Firefox. Men den är inte särskilt bra, utan ganska enkel. I övrigt blir det nog att öppna plånboken.

Men håll koll på www.versiontracker.com

Bra FTP Client som förvisso kostar någon enstaka krona är Transmit som du kan testa i 30 dagar, finns hos www.panic.com - dom har även en widget för Tiger som gör det oerhört smidigt att bara droppa filen på widgeten och att filen hamnar i rätt mapp/katalog på servern. OM du vill söka andra program så kolla på: www.versiontracker.com - där finns för bla. Windows, MacOS9, MacOSX.

• Medlem
  • Solna
  • 2005-05-13 19:17

Program 1. Enligt uppgift ska i alla fal Etherreal gå att köra via X11. Vet inte om det finns något motsvarande program med Cocoa-gränssnitt...

Ursprungligen av Loka:

* En bra texteditor med stöd för FTP-uppladdning

http://www.optima-system.com/pagespinner/
Visserligen en HTML-editor, men det funkar kanske. Gratis tills du väljer att betala...

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-13 19:22

Gratis FTP-klient finns att få i form av CyberDuck. Inte bäst, men bra och gratis.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-13 19:24

Jag vet att du efterlyser freeware, men:
Precis som Olle skrev: Transmit version 3 är mycket bra - och faktiskt inte förtvivlat dyrt. Har själv köpt det och är mkt nöjd.
Relativt snabb support också: Ställde en fråga om stöd för olika texteditorer, och fick svar inom 24 timmar - helt ok responstid för en sådan fråga.

Kanske är det så att man får vad man betalar för?

Texteditor?
skEdit är en intressant texteditor, med många bra funktioner. Kostar $20 för livstidslicens(!).
Den har stöd för sftp, tror att ftp är på g.

PageSpinner är en annan mycket bra texteditor med inriktning på HTML, som har ftp-stöd. Dessutom svenskutvecklad.

Alternativ till Little Snitch känner jag tyvärr inte till.

Välkommen till Mac-världen föresten!
Gå in på versintracker som Olle länkar till och botanisera runt. Du kan sortera efter ex "freeware"!

• Medlem
  • Kiruna
  • 2005-05-13 21:11

Texteditorer:
Textwrangler
SubEthaEdit

Den sistnämnda gratis för icke-kommersiell användning, men väl värd att pröva för sitt unika(?) sätt att kollaborera över nätverk. (Har iofs inte FTP-stöd inbyggt heller men kan transparent samarbeta med en extern FTP-klient, i min mening en smartare lösning.)

FTP-klienter:
Misstänker att du vill ha förslag på grafiska klienter, men kommandolinje-ftp:n som följer med systemet är både gratis och kompetent, om man kan tänka sig att offra det grafiska gränssnittet. Gör man många rutinmässiga och likartade överföringar lämpar den sig dessutom ypperligt för automatisering via shell- eller applescript.
Fugu är gratis men hanterar bara SFTP

Ta en titt på Yummy för FTP får mycket bra recentioner - 25 dollar.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/24661

Powerful, fast, multi-threaded FTP and SFTP (SSH) engine
Hierarchal & column file lists
Complete file management tools
Directory listing cache
Completely customizable
Directory synchronization
Scheduling
Extensive remote editing support
Accelerated transfers
Automatic failure recovery
File / folder filtering
Queue based transfers
Rendez-vous/Bonjour enabled
Keychain support
Full Bookmark &Favorites system
AppleScriptable
Fully interactive transcript
FTP aliases (in the Finder)
Extensive Growl support
Full support for Mac, Unix, Windows and VMS FTP and SFTP servers
Much much more..

• Oregistrerad
  • 2005-05-13 22:24

rbrowserlite är en (tillräckligt) bra ftp-klient. och gratis.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-13 23:10

Tack för alla svar!
Verkligen snabbt jobbat!
Jag skall kolla lite på länkarna ni tipsat om.

//Loka

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-05-13 23:19

www.jedit.org - kompetent texteditor med plugin för ftp-uppladdning

www.panic.com - transmit: mycket trevlig ftp-klient...

1
Bevaka tråden