Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död pixel på Powerbook 12 tum.

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-22 16:32

Är det någon mer än jag som fått en PB12" nyligen med en död pixel? (lyser blått)
Jag lägger märke till den ganska mycket när jag kollar på dvd-film t.ex. Vad jag undrar är om det är vanligt, eftersom jag får min utbytt mot en ny så är frågan hur stor sannolikheten är att jag får en till PB med död pixel, svårt att veta, men någon som kanske har erfarenhet av apples skärmar som kanske kan svara på det?

Senast redigerat 2005-02-22 23:41
  • Medlem
  • 2005-02-22 16:41

Att en subpixel är död är förhållandevis vanligt. Mellan en och två på tio kanske. Om det är en ensam död pixel, brukar man kunna trycka bort den. Om det inte går, kan du måla över den med en *icke* vattenfast svart penna. T ex en whiteboard-penna.

Treffe EN liten pixel med en penn på en liten 12"???

Bad idea.

  • Medlem
  • 2005-02-22 16:52
Ursprungligen av No-Mac-yet:

Treffe EN liten pixel med en penn på en liten 12"???

Bad idea.

Beror på om man har parkinsons eller inte... Eftersom man tar en penna som inte är vattenfast spelar det ingen roll om man missar ett par gånger heller.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-22 23:23

Hum... jag förstår inte riktigt på vilket sätt det skulle hjälpa om man "målar" över pixeln? På vilket sätt stör man sig mindre på den? Prick som prick på, eller har jag missat något?

Senast redigerat 2005-02-22 23:46
  • Medlem
  • Solna
  • 2005-02-23 00:05
Ursprungligen av keyhan:

Hum... jag förstår inte riktigt på vilket sätt det skulle hjälpa om man "målar" över pixeln? På vilket sätt stör man sig mindre på den? Prick som prick på, eller har jag missat något?

Svart prick på svart stör väl mindre än klarblå prick på svart?

Fast det förutsätter ju i och för sig att man inte sitter och skriver i någon ordbehandlare eller så hela dagarna...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 01:17

Att det ska vara möjligt att trycka bort en fläck på en lcd-skärm är en myt!
tom att trycka lite lätt på skärmen så att det kommer alla regnbågens färger är skadligt!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-23 01:22
Ursprungligen av T3kila:

Att det ska vara möjligt att trycka bort en fläck på en lcd-skärm är en myt!
tom att trycka lite lätt på skärmen så att det kommer alla regnbågens färger är skadligt!

Ingen myt, jag har gjort det på min Samsung skärm.
Masserade tre stycken pixlar som "hängt" sig på rött i nederkant och det hjälpte, numer visar de färgerna som de ska.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 01:25

Hmm.. låter konstigt då jag har vänner som sitter i support för olika datorföretag.
Då dessa säger att det är ingen god idé iaf..

  • Medlem
  • 2005-02-23 01:37
Ursprungligen av T3kila:

Hmm.. låter konstigt då jag har vänner som sitter i support för olika datorföretag.
Då dessa säger att det är ingen god idé iaf..

Inget ont om dina vänner, men hur många supportpersoner har du talat med som har en mer än normal teknisk begåvning?

Under vissa förutsättningar verkar det funka, men inte alltid. Jag tryckte bort en röd pixel, men misslyckades helt med en vit. Några andra problem dök däremot inte upp.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 01:49
Ursprungligen av stfm:

Inget ont om dina vänner, men hur många supportpersoner har du talat med som har en mer än normal teknisk begåvning?

Under vissa förutsättningar verkar det funka, men inte alltid. Jag tryckte bort en röd pixel, men misslyckades helt med en vit. Några andra problem dök däremot inte upp.

Hehe.. De är faktiskt nätverkstekniker.
Jag var helt införstådd med att det gick att massera bort. Men fick nästan en utskällning när jag sa det till dem. Kanske går men det sägs att man inte bör göra det. Jaja spelar roll..

  • Medlem
  • 2005-02-23 02:53
Ursprungligen av T3kila:

Hehe.. De är faktiskt nätverkstekniker.
Jag var helt införstådd med att det gick att massera bort. Men fick nästan en utskällning när jag sa det till dem. Kanske går men det sägs att man inte bör göra det. Jaja spelar roll..

Brrr... nätverkstekniker. De är de värsta. Håll dem kort, de tar betalt per meter. Till sist har man så mycket kabel att kontoret blir magnetiskt. Trots det går det inte att skriva ut från Windows.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-23 13:05

Jag har också läst om massagetekniken för döda pixlar här på forumet. Först lät det ju lite suspekt, men eftersom så många har fått liv i sina döda pixlar, testade även jag. Men jag har inte fått liv i den klarblåa pixeln än.

Som någon sa tidigare på forumet att man kommer närmare sin dator genom massagetekniken. Efter det förstod jag bättre vad människa-dator-interaktion är

Ursprungligen av stfm:

Brrr... nätverkstekniker. De är de värsta. Håll dem kort, de tar betalt per meter. Till sist har man så mycket kabel att kontoret blir magnetiskt. Trots det går det inte att skriva ut från Windows.

Instämmer till fullo.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-02-25 10:38
Ursprungligen av T3kila:

Hmm.. låter konstigt då jag har vänner som sitter i support för olika datorföretag.
Då dessa säger att det är ingen god idé iaf..

Hmms, på dells interna knowledgebase så står det faktiskt som andra steg (strax efter att kolla så att det verkligen är en död pixel och inget annat genom att t.ex. starta om datorn och kolla under uppstarten) att man ska massera pixeln

Jag bara vet att det är så

  • Medlem
  • 2005-05-04 00:46

Får jag fråga er (om ni fortfarande är kvar) som fått datorer med döda pixlar utbytta: Fick ni betala returfrakten själva? Var det formellt sett ångerrätten ni utnyttjade?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-05-14 12:23

Jag slapp betala i alla fall. Allt gick väldigt smidigt faktiskt.

Ursprungligen av keyhan:

Är det någon mer än jag som fått en PB12" nyligen med en död pixel? (lyser blått)

Jag fick en PB15 med precis samma problem förra veckan. Gick inte heller att massera bort. Försökte bara som hastigast men har nu en ny maskin på väg.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-24 13:58
Ursprungligen av Johan Andersson:

Jag fick en PB15 med precis samma problem förra veckan. Gick inte heller att massera bort. Försökte bara som hastigast men har nu en ny maskin på väg.

Ja, jag har också en ny på G. *peppar peppar*. Hoppas den nya inte har samma fel. Då skulle jag bli väldigt ledsen i ögat

Får man byta dator för att 1 pixel är död?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 23:17

Får man det?

Herregud, jag har också EN död pixel...

då får väl jag också byta ut min PB12:a

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-25 00:50

hej,

jag ringde apple support en halvtimma efter leverans och sa att jag hade en död pixel på skärmen... då sa hon vänligt i telefon: "men då skickar vi en ny till dig, behåll den gamla, vänta på leverans av den nya... sen ringer du oss och vi ordnar transport av den gamla"

så nu är min "nya" pb 12" på väg från kina igen....

jag tror det har med när man upptäcker felet att göra... upptäcker du det inom din ångerrättid dvs. 14 dagar så byter de ut den... är det efter den så blir det problem...

så har jag fattat det som, men jag kan naturligtvis ha fel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-25 01:12

Jo antagligen är det så. Ifall de hade vägrat så hade man istället kunna använda ångerrätten och be dem hämta maskinen och betala tillbaka pengarna. Sen skulle man kunna lägga en ny beställning. De har väl insett att det är enklare att acceptera felet och skicka en ny men en gång.

Man kan ju undra vad de gör med maskinerna som skickas tillbaka och har trasiga pixlar. Säljs till någon annan?

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-02-25 01:19
Ursprungligen av markus:

Jo antagligen är det så. Ifall de hade vägrat så hade man istället kunna använda ångerrätten och be dem hämta maskinen och betala tillbaka pengarna. Sen skulle man kunna lägga en ny beställning. De har väl insett att det är enklare att acceptera felet och skicka en ny men en gång.

Man kan ju undra vad de gör med maskinerna som skickas tillbaka och har trasiga pixlar. Säljs till någon annan?

Rent tekniskt har du inte rätt att utnyttja ångerrätten i det här fallet. För att du ska ha rätt att göra det måste nämligen förpackningen vara oöppnad, och det kan den ju inte gärna vara om du sett den döda pixeln...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-25 02:09

Jag tror inte det fungerar så...

Har man inte haft nöjlighet att prova maskinen i butiken (apple store finns ju inte i sverige) så har man rätt att skicka tillbaka varan om man är missnöjd. En död pixel räknas väl som fel på produkten enligt många och man kan isf häva köpet. Jag fick iaf ingen information om vad som gällde om man hittar en död pixel när man fått hem datorn. Nu är jag ju inte speciellt påläst vad gäller den juridiska aspekten.. men så tror jag att det funkar. Tror det har något med distansköplagen att göra också... ångerrätt = 14 dagar.

  • Medlem
  • 2005-02-25 02:16
Ursprungligen av keyhan:

hej,

jag ringde apple support en halvtimma efter leverans och sa att jag hade en död pixel på skärmen... då sa hon vänligt i telefon: "men då skickar vi en ny till dig, behåll den gamla, vänta på leverans av den nya... sen ringer du oss och vi ordnar transport av den gamla"

så nu är min "nya" pb 12" på väg från kina igen....

jag tror det har med när man upptäcker felet att göra... upptäcker du det inom din ångerrättid dvs. 14 dagar så byter de ut den... är det efter den så blir det problem...

så har jag fattat det som, men jag kan naturligtvis ha fel.

Det var det värsta. Jag har aldrig hört talas om att någon skulle gått med på det. Jag har t om skickat iväg en skärm (ej Apple iofs) som hade en fet vit pixel mitt på skärmen. Jag fick samma skärm i retur.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-25 02:24

Jodå, ångerrätten gäller även om man öppnat förpackningen. Varan ska hållas i det skick man fick den i men man får undersöka den och då får man också öppna förpackningen. (§17 i distansavtalslagen) Det finns företag som har begränsat rätten att ångra sig om man bryter förpackningen, men det är inte rätt.
Hos applestore har det tidigare inte heller varit några problem att använda ångerrätten vid döda pixlar. men att de nu byter ut maskinen direkt är ju positivt..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-25 07:56

Enligt nuvarande lag om öppet köp får man väl till och med en hel månad på sig att byta en vara (oavsett om det är fel på den eller inte och oavsett om förpackningen är öppen eller inte)?

Jag har bytt ut en inspelningsbar DVD-spelare med hårddisk på Siba mot en vanlig inspelningsbar DVD.

  • Medlem
  • 2005-05-04 00:42
Ursprungligen av Timber:

Enligt nuvarande lag om öppet köp får man väl till och med en hel månad på sig att byta en vara (oavsett om det är fel på den eller inte och oavsett om förpackningen är öppen eller inte)?

Jag har bytt ut en inspelningsbar DVD-spelare med hårddisk på Siba mot en vanlig inspelningsbar DVD.

Det finns ingen lag om öppet köp. Allt beror på butikens goodwill. Vid distansavtal har du dock 14 dagars ångerrätt enligt lag.

1
Bevaka tråden