Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad göra med mina spel?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-14 16:20

Hallå!

Jag är i stort sett säker på att skaffa mig en iMac snart, och därmed ta det stora klivet in i macvärlden. Jag har några favoritspel till min pc som jag helst inte vill överge (framför allt monkey island spelen) och undrar vad jag kan göra. Finns det nåt sätt att få dem att fungera på macen, eller är spelutbudet till mac sådant att jag kan köpa dem i MacOs versioner?

Mvh
Martin

just Monkey Island-spelen tror jag finns till Mac allihop, men de kan vara desto svårare att få tag på.
De två första vet jag finns att ladda ner som abandonware (tror jag), kommer dock inte ihåg var.

Enda sättet att få dina PC-spel att funka på Mac är om du kör VirtualPC (Windows-emulator) eller nåt och det motsvarar en PC som har typ en tiondel av den kraft din Mac har (nån annan kan nog vara mer exakt). Inte så snabbt iallafall.
Möjligen räcker det för just de tidiga Monkey Island-spelen och dylikt.
Men det finns en del spel till Mac så du kan ju kolla runt lite. Macoteket.se brukar ha en del (ofta dyrare än samma spel för PC) och de flesta Blizzard-spel kommer till både Mac och PC i samma förpackning.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-14 18:05
Ursprungligen av Laseranders:

De två första vet jag finns att ladda ner som abandonware (tror jag)

Du tror du vet? Tvåan finns som abandonedware på t.ex. mac.the-underdogs.org, men jag vet inte hur LucasArt ser på fenomenet.

Bättre är då att testa scumm-motorn (som bl.a. används för MI-liren) som finns för OS X. Har inte testat på Mac, men på PC kunde jag köra mitt gamla 'Beneath a Steel Sky' så det ska nog gå bra.

http://www.scummvm.org/

/Y

Ursprungligen av Laseranders:

just Monkey Island-spelen tror jag finns till Mac allihop, men de kan vara desto svårare att få tag på. De två första vet jag finns att ladda ner som abandonware (tror jag), kommer dock inte ihåg var.

http://mac.the-underdogs.org/index.php?show=game&id=95

  • Medlem
  • 2005-05-14 17:07
  • Medlem
  • 2005-05-14 17:37

Kolla helt enkelt runt och se om du hittar de spelen du vill ha i en macversion, det finns ändå förhållandevis mycket spel till macen. Dock är det inte vanligt att företag gör hybrida versioner av spel, dvs Mac/PC på samma skiva, som nämt ovan gör det snälla företaget Blizzard det .

Ljudet är sämre i den än om man kör genom classic har jag för mig. Jag tror att det räknas som abandonware, men jag vet att det åtminstone har gått att ladda ner.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-14 18:51

1an, 2an och trean går att köra i ScummVM och flyter på riktigt bra för mig på en iMac G4. I detta fallet kan du bara kan kopiera in vissa filer i en katalog (utan tillägsprogram utöver ScummVM) och sedan köra dem (instruktioner finns på scummvm.org).

Fyran går att köpa men är tyvärr lite jobbig att få tag i. Denna fungerar INTE i ScummVM. Själv köpte jag mitt exemplar av denna från USA ganska billigt (ca. 200 kronor inkl. frakt). Jag har haft ett problem med denna, och det är att cutscenes inte fungerar på någon av mina Macar (jag hör bara ljud, men ser ingen video) - enligt Aspyr är det för att den "bara fungerar fullt ut" under OS 9.

ScummVM är ett underbart program och en av anledningarna till att jag köpte min första Mac, just på grund av Monkey Island-spelen.

Senast redigerat 2005-05-14 19:15
1
Bevaka tråden