Skakar liv i en gammal tråd med liknande problem (och delvis lösning) för en ny Xerox-skrivare.
Modellen i fråga är Fuji-Xerox DocuPrint C1110 (Asien/Australien) vilket torde motsvara Phaser 6130 i Sverige. Nätverksskrivare med Postscript 3.
Min burk är iBook G4 med 10.4.11
Tråflös router (skrivare inkopplad med ethernetkabel till routern).
1). Startar upp printern enligt handboken. Det man främst gör är att tilldela en fast IP (192.168.1.100), gateway och subnät. Inga konstigheter (men tycker att det kunde vara gjort från fabrik). Laddar ner senaste rutiner från Xerox och installerar.
2. Pingar med Terminal och kan logga in i printerns inbyggda webgränssnitt - allt är i sin ordning. Skrivaren finns på nätverket med andra ord.
3. Skall lägga till skrivare. Inget dyker upp under AppleTalk (som skall stödjas enl Xerox). Får bli IP-utskrift med andra ord. Efter många om och men (och LPD-anslutning enligt ovan och som Xerox själva skriver) fick jag tag i skrivaren och kunde lägga till den. Ger den namnet "C1110" istf "192.168.1.100" som är default.
4. Försöker skriva. ut utan lycka. Tiden går ut och utskriftshanteraren kan inte konntakta skrivaren. Ingen lampa börjar blinka på skrivaren heller.
5. Bökar med IP-nummer, omstart av skrivaren in absurdum. Ingen lycka. Kopplar in direkt med ethernetkabeln. Ingen lycka. Kopplar INTE in med USB-kabeln - det är ju en nätverksskrivare för bövelen och jag tänker INTE göra lokalt och dela ut...
6. Klockan är nu 02 och under en av omkonfigureringarna ger jag inte nytt namn utan låter det stå samma som IP-adressen. Och nu funkar det! _(snobben-dans)_ Byter jag namn igen funkar det inte.
Voffo gör den på dette viset?
Ingenstans står det att man inte får byta namn på skrivaren. Vare sig hos Xerox eller annorstädes. En sån struntdetalj skall väl inte ställa till det så på en mac...
Och varför dyker den inte upp under AppleTalk som Bonjour-skrivare (som uttryckligen stöds enl Xerox). Eller är det bara för USB?
Routern (TP-link) har inte ens WEP påslaget och har inga spärrar för berörda IP-adresser (eller några alls för den delen).
Bättre blir det ju inte när man senare tar installations-cdn för Windows till barnens tänkpadda, klickar sig igenom installationsguiden på ett par minuter och vips kan man skriva ut... Fast jag brydde mig förstås inte om att byta några namn på skrivare nu!