Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fet krasch vid installation av OS X *bilder*

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick det här felmeddelandet under OS X 10.1 installationen på en Powerbook G3:

Jodu Martin, det känns igen

Haft det ett par ggr, både på G4:an och på cuben...., men det är ju bara som bekant att testa igen - och då funkar det prima.

Fattar nån vad detta beror på? Märkligt med datorer egentligen. Om det är nåt fel så hjälper det i regel att göra PRECIS likadant igen

Kanske är det en filosofisk fråga -. men hur kommer det sig att det så ofta är just så det är?
Talk to me!

Anders

• Medlem
  • 2001-12-19 22:22

Allvarligt talat, jag har installerat OS X hundratals gånger på olika Macar och bara fått kernel panic eller liknande 3 gånger...

Det gör ju bara min fråga än mer relevant....eller? :rolleyes:

Anders

Jag får det nästan varje gång jag ska installera OS X. Det hjälper oftast med att starta på installations-cdn och formatera hdn med DiskUtility på install-cdn. Boota om och testa att installera igen, då oftast funkar det

Jag har aldrig fått kernel-panic på någon 10.1 installation eller sedan heller under drift.

Jag tycker att du borde köra ett testprogram som går igenom disk och hårdvara så att du inte har något hårdvarufel på burken.

Fick en hel del Kernel-panics när jag försökte installera OSX.1. Bytte minnesmoduler och vips gick allt som ett rinnande vatten. Bytte också PRAM-batteriet som varit slut i över ett år.

• Medlem
  • 2001-12-20 11:17

PCIMA kort på powerbooks brukar ochså vare en anledning till kernel panics

har fått en kernel panic med strängen

we are hanging here !
waiting for remote debugger.

Jag har ännu inte installerat mitt 10.1, varesej på G4:an eller iBook 500.

Nu vet jag inte om jag törs, det verkar ju vara ideliga fel när man gör detta! Eller...?

Frågade en igår om det bara vara att installera 10.1 ovanpå mitt 9.2.1.

-Javisst, men du en massa underliga ikoner sen på ditt skrivbord som du absolut intefår slänga. Du får märka dem på nåt vis....

??? Blir alldeles konfys, vad då underliga ikoner?

Så min fråga till folket här på forumet:

Vad händer och sker om jag bara kör min installation rakt av.

tänker inte formatera om eller göra partitioner på min hårddisk.
10 Mb är ju inte mycket o partionera;-)

Visserligen har jag två 10Mb hårddiskar i G4:an, så på den sekundära disken tänkte jag installera 10.1.1
Där har jag också 9.2.1 installerat!

När du installerar Mac OS X så hamnar det inga nya ikoner på ditt Mac OS 9-skrivbord. Däremot får du ett par nya mappar på hårddisken (Applications, library, System och Users, samt några filer till). I OS 9 syns de extra filerna (t ex mach, mach_kernel Trash osv) och dessa får du inte slänga eller döpa om!
Då startar inte OS X mer.

För övrigt så stämmer inte skräckhistorierna om OS X. Man har inte bara problem. Jag har egentligen inte haft några problem alls och OS X och OS 9 kommer mycket bra överens.

[ 20-12-2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

• Oregistrerad
  • 2001-12-20 19:22

Ähh fega inte, OS X är det bästa som hänt macen på länge! Jag har installerat det på flera olika burkar, aldrig vart något problem..

nänädå!
Nu blir det snart 11 lediga dagar, och när julmaten lagt sej så skall jag ta mej i kragen och putta in mitt 10.1 på den sekundära hårddisken.
Går det åt h-e så är det ju bara att radera alltihopa
Sen går jag och tittar på Sagan om Ringen.
Biljetterna ligger redan i min ficka.

• Medlem
  • Malmö
  • 2001-12-20 21:41

Har lyckats få kernel Panic på en Powerbook G3, Firebook.. Hade ett PC-card-nätverkskort installerat på den.. Fungerade utmärkt till man satte datorn i vila. När datorn skulle vakna ur vila fick den kernel panic..

Nu är iaf datorn på repration i holland för att få det inbyggda nätverkskortet lagat.. Så i fortsättningen slipper man PC-cardet..

• Medlem
  • Höganäs
  • 2001-12-20 22:38

Upplever inga problem av det slag som beskrivits ovan med OS X. Tvärt om , när jag går åter till OS 9 så har jag redan startat om datorn flera ggr per dag (TiBook, 9.2.2, 10.1.1).

Dessutom märker jag att Finder i OS X är en välsignelse att använda jmf med OS 9 eftersom det inte blir "tusen fönster"

Men nu håller jag på att hamna långt utanför spåret...

Pocahontas: Om du installerar X: Tänk inte på det systemet som en uppdateringa av OS 9...
Det är en helt annan grej! Ta dig tid att upptäcka och förundras. Finns bra guide att ladda ned från macosxhints.com (PDF-dokument på 70+ sidor)

Ps. TiBooken har krashat noll gånger med X på ca två månader med "hårt" arbete + test av alla möjliga program. ( Alltså: N O L L gånger!)

1
Bevaka tråden