Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som har Final Cut 5?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Tänkte bara kolla om någon har fått Final Cut 5?

Vet ni något om när det kommer börja levereras?

Det har stått 4-6 veckor ganska länge på Applestore.

MVH George

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-17 14:48

Uppdatering:
Enligt Apple på Irland så är det på G, min egen order har fått ett internt tracking number så det skall snart komma ett mail med info att paketet är på väg och att det eventuellt sänds redan i morgon.
.....

Medan du väntar kan du hämta FCP5 handboken på 1868 sidor här som PDF:
http://www.apple.com/support/manuals/finalcutpro/

Den skall börja levereras i USA troligen idag/morgon (kartonger levererades från fabriken i torsdags)
Användare i USA har fått tracking number för leverans den 18:e

http://www.lafcpug.org/phorum/read.php?f=1&i=84138&t=84138#reply_84138
http://www.lafcpug.org/phorum/read.php?f=1&i=83756&t=83756#reply_83756

Senast redigerat 2005-05-17 15:18

Strålande, det verkar som om jag inte behöver vänta 4-6 veckor...:D

Tack för tipset om att ladda ner manualen, den håller på att ticka i Safari (har bara ISDN:()

Själv så beställde jag Final Cut Studio för 2 dagar sedan. Apples programvaror brukar väl inte ha samma leverans problem som datorerna? När den väl är släppt så borde den komma ganska snart till mig också?

Jag borde få mitt Studiokit i nästa vecka, sade på Trifolium i Göteborg.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-17 16:07

Om du går hit så hittar du alla manualerna så länge till hela FCS paketet

http://www.apple.com/support/manuals/

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-17 16:29

FCS på amerikanska AppleStore:

Buy New Ships: 1-2 business days
Upgrade from Production Suite Ships: 1-3 business days
Upgrade from Final Cut Pro Ships: 1-2 business days

Fick den idag. Håller på och installerar och det tar en jäkla tid.

Det bör vara i butik imorgon eller i veckan.. Enligt min info.. Skall bli kul att installera paketet på G5.an med 30" + 23" skärm..

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-17 19:48

Min FCS uppgradering är nu på väg från Irland

Gorner, varifrån beställde du den?

Gorner, varifrån beställde du den?

Applestore.

YES nu har dom skickat min Final Cut Studio, ska vara här inom 2-3 dagar

Personalen på Apple store är dock ganska oinformerad, när jag pratade med dom igår så stod dom fast vid att det tar 4-6 veckor innan leverarans, ganska stor skildnad när det blev 3 dagar... :rolleyes:

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-18 10:55

Mitt ex av FCS landade för en och halv timme sedan hos mig på jobbet i Göteborg, får vänta några timmar med att installera håller på att plocka in 4 timmar video som skall ner på några DVDer efter minde beskärning...

George: Kolla på ditt mail från Apple med rubriken "W....... Leveransmeddelande"
Där hittar du "Ditt leveransnummer är: 80xxxxxxxx" mata in det tal som finns där hos TNT i deras tracker så ser var paketet är någonstans" obs! kryssa i "Referensnummer" så funkar det
http://www.tnt.com/country/sv_se/services/online/track.html

Senast redigerat 2005-05-18 11:35

Tack för hjälpen Mikael, jag försökte just hitta information om hur man trackar paketet, men hittade inget på Apples hemsida, det stod bara att det gick att tracka, men inte hur.

Det fungerade perfekt att tracka på TNT, tusen tack...

Packetet är bara 13 mil härifrån...

Kom för två timamr sen, rejält paket, 22 cm med manualer i bokhyllan och 45 GB på disken...

Har försökt installera FCP5 hela kvällen, men det skiter sig...

Har en PowerBook G5 2x2 10.3.9 men maskinen säger att det inte funkar att inst.?
Vad göra?
Har projekt som måste levereras på tisdag.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-05-21 06:52
Ursprungligen av picturethis:

Har försökt installera FCP5 hela kvällen, men det skiter sig...

Har en PowerBook G5 2x2 10.3.9 men maskinen säger att det inte funkar att inst.?
Vad göra?
Har projekt som måste levereras på tisdag.

Du måste köra 10.4.1.

Ursprungligen av picturethis:

Har försökt installera FCP5 hela kvällen, men det skiter sig...

Har en PowerBook G5 2x2 10.3.9 men maskinen säger att det inte funkar att inst.?
Vad göra?
Har projekt som måste levereras på tisdag.

Vilken GRYM PowerBook du har...

QT 7, skulle man visst ha oxå...hm...

akesson; jag hoppas inte det.
I manualen står att det inte är nödvändigt, men jag har nyss vaknat och ska se hur maskinen mår idag!

Jaja, ingen powerbook, utan självklart den stationära plåtlådan.

Men QT var skurken som jag missat. Nu funkar allt.

Ursprungligen av picturethis:

Jaja, ingen powerbook, utan självklart den stationära plåtlådan.

Men QT var skurken som jag missat. Nu funkar allt.

Berätta mer om programmet.

Vad menar du?
Mer om FCP5 eller QuickTime7?

Fick det till jobbet igår... har hittills bara installerat det och kollat att det startar som det ska. Men jösses vilket paket, det väger ett ton! Rart av Apple att förse kartongen med ett handtag. Rätt mastig installation också, 30 GB är inte att leka med...

Återstår att se om de hjärndöda scratchdisk-inställningarna är desamma nu också, FCP 4 var helt hopplöst att använda i fleranvändarmiljöer med nätverksinloggning. Blev _något_ less på att behöva radera inställningsfiler och peka om scratchlagring för varenda användare som skulle redigera video...

Ursprungligen av Samuel K:

Fick det till jobbet igår... har hittills bara installerat det och kollat att det startar som det ska. Men jösses vilket paket, det väger ett ton! Rart av Apple att förse kartongen med ett handtag. Rätt mastig installation också, 30 GB är inte att leka med...

Återstår att se om de hjärndöda scratchdisk-inställningarna är desamma nu också, FCP 4 var helt hopplöst att använda i fleranvändarmiljöer med nätverksinloggning. Blev _något_ less på att behöva radera inställningsfiler och peka om scratchlagring för varenda användare som skulle redigera video...

Detta är något som får mig att surna till rejält gällande fcp. Det är alltid trevligt när de ger användarna fler och mer godis men den viktigaste delen såsom stabilitet i form av mediahantering och detta med scratchdisk osv tycker jag suger. Jag vet att många surnar till när jag säger detta men i form av mediahantering, fleranvändare och batch - reconnect så levererar Avid detta med stabilitet.

Så vad jag undrar är om mediahanteringen blivit bättre samt det som Samual K snackar om?

woot!? 30 gb? vad nu då?

FCP5 förutsätter jag eftersom tråden handlar om det. Skulle också vilja höra dina erfarenheter så långt. Eller nån annans

Ja, den lilla snutt som vi skulle lev. krävde egentligen inte v.5, men vi körde ändå och ville testa.
Så de nyheter som lär vara med var inget vi använde eller behövde för just detta projekt. Men jag gick direkt från v3. på v5. och upplevde det mesta såsom snabbare och bättre.
Testade lite Motion oxå, som vi är helt nya på. Kul.
DVDSP har jag aldrig använt, emn ska testa lite framöver, samma sak gäller Soundtrack.

Har ännu inte gjort något med HD eller HDV.

Men som tidigare nämts, lådar var rejäl! Typ, 10l Bag In Box!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-29 23:49

Petrus: 30GB är extra media-filer och templates, inget som egentligen behövs.

1
Bevaka tråden