Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tiger Server och email

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är en ovan användare av Server men har en fråga om emailfunktionen i Tiger Server.
Om man skriver in användare och att dom har tillgång till email räcker det att göra
inställningarna i mail avsnittet eller måste man installera några utomstående program?
Om jag förstått det rätt så skriver man in hosten som mail.exempel.se och sedan POP
inställningen i email programmet på mail.exempel.se, är det rätt?

/Roffe

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-17 12:31

Nej, inga tredjepartsprogram behövs. Det är som du säger bara att aktivera och köra på.

/glemme

Tackar tackar
Roffe

Dock måste du ju fortfarande ha MX rätt pekad i dns'en etc. Men de kanske är kirrat?

Jag har DynDns som pekar på servern.
Fungerar det då tro?
Roffe

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-18 10:23

Ja, men ytterst få mailservrar kommer tycka om att du skickar mail till dom. Dynamiska ip adresser och namn är sällan populära och kommer nog att blockas av de flesta mailservrar.

Sen får du vara säker på att du inte tillåter ett så kallat "öppet relä" så att vem som helst kan använda din server för att skicka mail. då kommer det gå ännu fortare att bli svartlistad och inte kunna skicka mail...

Tänk på det.

/glemme

Jag skickar via BB eftersom dom blockar port 25.
Det konstiga är att jag kommer in på webmail, epost programmet
hittar användarna på servern, men inga email verkar komma fram till
servern.
Roffe

kolla i dyndns så att mx är påslaget, tror man kan skippa de..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-18 13:51

port 25 är spärrat för inkommande trafik på bredbandsbolaget.

/glemme

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-18 14:20

Port 25/tcp är öppet innåt för mig, sitter på fetbandsbolagets ADSL. Utåt är det däremot blockat.

1
Bevaka tråden