Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes 3

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har någon hämtat? Är det värt besväret?

Har du modem eller?

Läs den här tråden (iTunes 3 från Programvaror) så får du säkert svar på dina frågor.

[ 24 Juli 2002, 15:40: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ill_chrill:
Har du modem eller?

*haha* En "satiriker"!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-24 15:47

JAG gillar iTunes 3...
Funktionen för att spela upp alla låtar med samma volym är toppen, spellistorna över "senast spelade" & "25 mest spelade" är praktisk om man har en del MP3:or

Tycker nog att det är värt uppgraderingen...

Bästa funktionen måste nog ändå vara att man kan hämta ut "current playlist" med hjälp av AppleEvents / AppleScript.

[i]stavfel[i]

[ 24 Juli 2002, 16:51: Meddelandet ändrat av: Anders Ödlund ]

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-07-24 18:58

Absolut bästa funktionen, tycker jag, är att man kan ställa in iTunes att automatiskt sortera sitt bibliotek. Då gör den mappar för varje artist med mappar för varje album i den och sen filer. Plus att den, om man vill, lägger till spårnummer i början på filnamnet.

Super!

Synd att dom inte har uppgraderat dekoder motorn för Mp3 ett dugg.. Den är fortfarande urgammal och är inte ens i närheten av Audion 3s superba ljud.

Men den dagen du kan välja dekoder. Ja då jäklar så blir det iTunes för mig!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-24 19:56

iTunes 3 fungerar mycket bra och jag är mer än nöjd med de nya funktionerna. Volymjusteringen är bäst!

Programmet växer!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Synd att dom inte har uppgraderat dekoder motorn för Mp3 ett dugg.. Den är fortfarande urgammal och är inte ens i närheten av Audion 3s superba ljud.

Menar du att den både rippar låtarna dåligt och också spelar upp låtar rippade med andra program dåligt?

Citat:

Man kan använda LAME

Citat:

Vad är det egentligen Audion 3 gör bättre än iTunes 3 vad det gäller ljudet? Kodar du högre än 192 kbps?

• Medlem
  • Kalmar
  • 2002-07-25 01:12

Är mycket impad av iT 3 vb dess förmåga av att balansera alla mina 3000 ? olika kvalitetsdifferanta mp3:or. Satt ett tag o gjorde detta för hand. Tok som jag var!! Lämnat perfektioniststadiet då min tid för denna hobby ej längre prioriteras. Är nöjd o lever gott. I tunes är gratis än så länge = Hip hip för det.

Per//

Audion har en egen uppspelningsmotor som gör ljudet så mycket klarare och mjukare än iTunes. Vi har (jag och Carl-Johan Elde och studio folk) haft side-by-side tester.

- Med samma inställningar på EQ.
- Samma inställningar på Maximizier
- Samma låtar (kodat i 96, 128 och 192)
Klassiskt, Hiphop, Pop, Enya, Slamrock. Ragga
- Sen test utan all "Bell & whistels" på

Även dom som innan påstod att iTunes skulle klara sig bra hörde väldigt snart att var en sån milsvid skillnad i ljudet. iTunes upplevdes som burkigt jämnfört mot Audion. Vi slängde även in Macamp (den nya från Macamp.com) in i leken vilket också mosade iTunes i ljdukvalité.

T.e.x basen i iTunes gjorde oftast låtarna sprakade om man drog upp den lite på EQn. Till skillnad mot dom andra där basen lät klockrent.

Däremot var det ingen större skillnad mellan programen när man körde med sunkiga högtalare eller hörlurar.

Citat från olika tester:

"However, what surprised me the most is that Audion´s *playback* quality is way superior to iTunes. Significant difference; very noticeable. Audion offers a much higher quality reproduction in that it is both much more detailed and produces significantly better imaging. Current source material are tracks encoded with iTunes at 256kbit/sec fixed bitrate. The jump in quality when moving from the iTune´s encoder to the Fraunhofer encoder is sure to be quite noticeable, as well."

"Audion 3. MP3Pro encoding, Ogg Vorbis support, hundreds of skins, streaming audio recording, batch encoding, etc and basically kicks iTunes’ bulky, brushed-steel arse."

"Audion does have better sound quality than iTunes. It´s not so much the superiority of Audion´s sound quality over iTunes, as it is the inferiority of iTunes sound quality when compared to just about every other music player/encoder out there. I´ve tried playing around with iTunes´ EQ, and it´s enhancement features, but no matter what I do, it still sounds washy. "

"Don´t get me wrong, I have loved iTunes, but Audion has so many features, and better sound quality than iTunes. Sure, it costs money, but look at all you get! Sorry Apple, until you add some more features, you´ve lost my vote for favorite music player. "

M.m (alla om v 2.6.1)

LAME i iTunes är ju bara för kodning.
iTunes använder sig fortfarande av samma motor som i första Soundjam. Audion kör med en egenutvecklad mycket nyare SHRIKE.

Nu vet jag inte vad ni använder för högtalare. Eller har för ljudkrav... Och gratis smakar gott (gnällde inte folk på MS att dom dödade konkurrensen med gratis program? Hur många seriösa MP3 spelare finns nu till mac?)

Kom över till mig och testa och bli omvända

Och sen måste man ju bara älska den Waveform baserade MP3 editorn i Audion.. Och MP3 Streaming servern.. Plus radiokanalerna är samma som på Winamp...

[ 25 Juli 2002, 03:37: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Audion 3 gillar jag. Skulle bara vilja att det fixade till så att det fanns ett smartare sätt att surfa genom alla sina låtar.
Jag jag vet... Linked playlist. Men den känns inte optimal.

Sedan hur streamar jag med Audion 3?

Rent generellt gillar jag Audion mer. Men iTunes är så smidigt med iPoden...

Citat:

Nu vet jag inte vad ni använder för högtalare. Eller har för ljudkrav... Och gratis smakar gott (gnällde inte folk på MS att dom dödade konkurrensen med gratis program? Hur många seriösa MP3 spelare finns nu till mac?)

Jag är intresserad av allt som är snäll min processor även om det kostar en slant. Jag behöver den till annat än att spela upp musik. Hur mycket tar Audion 3?

Gjorde ett helt ovetenskaplig test av ljudåtergivningen mellan Audion 3 och iTunes 3.
Dator PB 550.
mp3 kvalité: 160 kbps.
Högtalare: Yamada Multimedia. Sunkiga dator högtalare med andra ord.

Ljudet från Audion 3 är generellt mycket klarare och bättre återgivet. Väldigt trevligt faktiskt.
iTunes har ett burkigare ljud. Murrigare.

Audion tar cirka 25% av processorn. Kanske lite mycket. iTunes pendlar kraftigt mellan 15%-25%.

[ 25 Juli 2002, 09:43: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Citat:

Och gratis smakar gott (gnällde inte folk på MS att dom dödade konkurrensen med gratis program? Hur många seriösa MP3 spelare finns nu till mac?)

Ny tråd om detta här!

Personligen har jag alltid tyckt att mp3 har för dålig ljudkvalitet för nåt annat än "walkman-spelare".
Jag använder mp3 i stortsätt bara för iPod.
Ibland kopplar jag podden till stereon men det låter inte riktigt bra, i alla fall inte som det borde.
Får väl köpe en 20 gig och ha låtarna i cd-kvalitet.

Tondöv, dålig utrutning eller allmänt ointresserad.
Nuförtiden börjar en del människor längta efter SACD för att det låter bättre.
Undrar varför?
Förklara?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-26 06:41

Har använt MacAmpLite X nu ett tag, och längtar verkligen inte tillbaka till iTunes 3 (eller 2 för den delen).
Macamp drar hälften så mycket cpu som iTunes (7-8% mot ca 15% på min PB 550) och vänder inte upp och ner på ens filstruktur. Gjorde misstaget att låta iTunes sortera mitt musik-bibliotek med resultatet att samtliga samlingsskivor blev uppslittrade i artister. Fick sitta och ta bort alla för hand för att sedan lägga in dem igen från skivorna.

En annan mycket sympatisk finess i macamp är Fade On Quit.
Dessutom är det inte lika blaffigt som iTunes, som lätt tar över hela skärmen. Finns det verkligen inget snabbkommando för att förminska spelaren?
Programmet finns här.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Audion 3 gillar jag. Skulle bara vilja att det fixade till så att det fanns ett smartare sätt att surfa genom alla sina låtar.
Jag jag vet... Linked playlist. Men den känns inte optimal.

Sedan hur streamar jag med Audion 3?

Rent generellt gillar jag Audion mer. Men iTunes är så smidigt med iPoden...

Under "tools".. Stream.. Du kan till och med skicka streamen till en QTSS..

Du kan ju synka iPoden med Audion också..

[ 26 Juli 2002, 07:11: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Audion tar cirka 25% av processorn. Kanske lite mycket. iTunes pendlar kraftigt mellan 15%-25%.

Hmm. Min tar runt 10 till 15 %..
Bäst är väl MPG123 (cli spelare) som tar typ 1%

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-07-26 11:17
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: C-mon:
Gjorde misstaget att låta iTunes sortera mitt musik-bibliotek med resultatet att samtliga samlingsskivor blev uppslittrade i artister. Fick sitta och ta bort alla för hand för att sedan lägga in dem igen från skivorna.

Det hade du inte behövt. Bara att konvertera ID3-taggen till senaste versionen (v 2.4) och kryssa i "Del av samling" på alla låtar som tillhör en samlingsskiva. Då hamnar de i mappen "Samlingar" i iTunes-biblioteket. Detta kan man också göra efteråt, och få en omsortering i realtid.

Jag tycker funktionen är SUPER!

1
Bevaka tråden