Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det att betala för Jaguar med kuponger?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-07-24 16:47

Dom som man får med vid datorköp, "Up to date" eller vad dom heter. Någon som vet?

• Oregistrerad
  • 2002-07-24 16:57
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bOOzo:
Dom som man får med vid datorköp, "Up to date" eller vad dom heter. Någon som vet?

Säkerligen inte, tyvärr. De gäller som bevis at man köpt en produkt, inget annat. D.v.s. man tar med dem till affären för att få en utlovad rabatt eller en gratis uppgradering. Jag lämnade in en sån för att få 10.1-skivan.

För Jaguar gäller fullpris för alla. Which kinda sucks by the way...

Om du köper en dator idag, får du 10.2 för ett par hundralappar när det släpps, med en sådan kupong. Inte gratis, men nästan.

Jepp, alla datorer köpta från och med 17 juli får det "nästan gratis" och resten, oavsett om man just köpt OS X över disk, får betala fullpris för Jaguar.

• Oregistrerad
  • 2002-07-24 20:20

Ok.. Det var illa, har ju lite ont om pengar :rolleyes:

• Avstängd
  • 2002-07-24 22:01

misstänker att det kommer vara flera kopior av Jaguar à la 5-10kr/cd än vad det blir till fullpris.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iGnu:
misstänker att det kommer vara flera kopior av Jaguar à la 5-10kr/cd än vad det blir till fullpris.

Jo, tyvärr

Jag tror banne mig inte jag varit med om en gnälligare samling människor. Sen när har det blivit en skandal att pröjsa för en saftig uppgradering ? Apple har alltid släppt (ungefärligen) en riktig uppdatering om året som de tagit betalt för och ofta en mindre halvårsvis som varit gratis.

Sen gnälls det på att 10.1 inte är ett färdigt system.... jag kan hålla med om att det finns en rad förbättringar som man tycker borde funnits från början men att kalla den nån slags beta är att ta i.... Som gammal PC-ägare kan man bara förundras över hur ni kan klaga på ett system som 10.1, ni skulle "komma över" och supporta Windows 98/2000/XP så skulle ni få lite perspektiv !

Inte ens tech supporten på Microsoft kan supporta sitt eget system för att det är så undermåligt dokumenterat. Vi har lagt ut 75.000:- på support senaste kvartalet på Winblows servrarna och 0:- på macarna.

Jag tycker att det är vettigt att Apple tar betalt för sina produkter, de facto är att de är fortfarande ett av de generösaste mjukvaruföretagen vad gäller uppgraderingar och licenser.

Jag tycker också det är med all rätt Apple tar betalt för denna uppgradering, och priset är ju ändå inte speciellt högt för ett helt operativsystem som dessutom är det bästa av dom som finns där ute (min personliga åsikt förstås). Men jag kan ändå hålla med om åsikten att de som äger en licens ska ha rätt till bättre pris, så fungerar hela övriga mjukvaruindustrin. Jag köpte OS X över disk samma dag som det släpptes och hade jag köpt ett annat program, vilket som helst, så hade jag ett och ett halvt år senare kunnat utnyttja det faktum att jag redan äger en licens för att få ett uppgraderingspris.

• Medlem
  • 2002-07-26 01:45

"Om du köper en berättigande, ny Macintosh-dator som inte har Mac OS X version 10.2 den 17 juli 2002 eller senare, kan du uppgradera till Mac OS X version 10.2 för 195 kr."

http://www.apple.com/se/macosx/upgrade/

MVH//Kalle

• Medlem
  • International user
  • 2002-07-26 08:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: qwilk:
"Om du köper en berättigande, ny Macintosh-dator som inte har Mac OS X version 10.2 den 17 juli 2002 eller senare, kan du uppgradera till Mac OS X version 10.2 för 195 kr."

MVH//Kalle

Jag beställde nyss en dator (eMac) via applestore (telefon) när jag frågade om 10.2 så sa säljaren av sig själv att det kommer att kosta 200 men det kan jag dra av från priset på datorn. Så 10.2 kommer att kosta mig -5 kr.

• Medlem
  • International user
  • 2002-07-26 08:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: qwilk:

MVH//Kalle

Jag beställde nyss en dator (eMac) via applestore (telefon) när jag frågade om 10.2 så sa säljaren av sig själv att det kommer att kosta 200 men det kan jag dra av från priset på datorn. Så 10.2 kommer att kosta mig -5 kr.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Ström:
Inte ens tech supporten på Microsoft kan supporta sitt eget system för att det är så undermåligt dokumenterat. Vi har lagt ut 75.000:- på support senaste kvartalet på Winblows servrarna och 0:- på macarna.

Hahahahahaha.... det säger en del! Är det ingen som tycker att ni ska byta ut Windoze servrarna då?

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2002-07-26 13:36
Citat:

quote: Jag tror banne mig inte jag varit med om en gnälligare samling människor. Sen när har det blivit en skandal att pröjsa för en saftig uppgradering ? Apple har alltid släppt (ungefärligen) en riktig uppdatering om året som de tagit betalt för och ofta en mindre halvårsvis som varit gratis.

Sant, men en rabatt på 10-30% för OS X 10.0-köpare hade räckt. Just nu är det högsta möjliga pris av så många det bara går, bara för att få in så mycket pengar som möjligt som fort som möjligt.

Citat:

quote: Sen gnälls det på att 10.1 inte är ett färdigt system.... jag kan hålla med om att det finns en rad förbättringar som man tycker borde funnits från början men att kalla den nån slags beta är att ta i.... Som gammal PC-ägare kan man bara förundras över hur ni kan klaga på ett system som 10.1, ni skulle "komma över" och supporta Windows 98/2000/XP så skulle ni få lite perspektiv !

Nej, tack! Jag arbetar med det dagligen, så jag har redan det perspektivet, håller med dig.

Citat:

quote: Inte ens tech supporten på Microsoft kan supporta sitt eget system för att det är så undermåligt dokumenterat. Vi har lagt ut 75.000:- på support senaste kvartalet på Winblows servrarna och 0:- på macarna.

Det sorgliga är att folk fortfarande tror att Windows är så kostnadseffektivt. "Det är ju bara att dividera MHz med inköpskostnad, eller?"

Citat:

quote: Jag tycker att det är vettigt att Apple tar betalt för sina produkter, de facto är att de är fortfarande ett av de generösaste mjukvaruföretagen vad gäller uppgraderingar och licenser.

Helt sant! Däremot har i en handvändning blivit radikalt mindre generösa. Några sådana handvändningar till och sen är det kört.

Citat:

quote:Däremot har i en handvändning blivit radikalt mindre generösa. Några sådana handvändningar till och sen är det kört.

På vilket sätt har de blivit mindre generösa? Under flera år har de släppt en uppgradering per år ungefär, som har kostat pengar. Det är mer än ett år sen de tog betalt för en uppgradering, så det var väl så dags nu. Sen kan man ju alltid ha synpunkter på att om man köpt en dator nyligen, borde få uppgraderingen billigare, men var ska den gränsen gå i så fall?

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-07-26 15:01
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harald Brandt:
En massa gnäll...

Jag tycker Apple ska ge mig en 17"s imac gratis eftersom dom släppte den precis efter jag köpt min 15".. :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2002-07-26 15:29
Citat:

quote: På vilket sätt har de blivit mindre generösa? Under flera år har de släppt en uppgradering per år ungefär, som har kostat pengar. Det är mer än ett år sen de tog betalt för en uppgradering, så det var väl så dags nu.

At ta betalt för en per år är som du säger helt OK. Jag betalar mer än gärna för bra programvara, både iTools/.mac och Jaguar. Men det får läggas upp lite snyggare.

Pröjsa för Jaguar är OK, men mot bakgrund av iTools-grejen så blir det liksom droppen.

Den som vill fortsätta vara modern Mac-användare måste tämligen snabbt hosta upp 2000-2500:- .

Att iTools (utökat och omdöpt - gammalt marknadsknep) som inte bara var gratis utan dessutom utlovats att alltid vara gratis plötslig skall kosta 1000:- /år är definitivt mindre generöst.

Ett liiite bättre, om så bara symboliskt, rabattsystem på Jaguar för OS X-ägare, samt olika prisklasser/paket på iTools/.mac och ett erbjudande om att behålla mailadresen gratis, kanske bara som en redirect, hade gjort all skillnad i världen.

Citat:

quote:Att iTools (utökat och omdöpt - gammalt marknadsknep) som inte bara var gratis utan dessutom utlovats att alltid vara gratis plötslig skall kosta 1000:- /år är definitivt mindre generöst.

Absolut, den biten håller jag med om. Det är rätt fult av Apple att inte ens erbjuda en gratis .mac-mail.

1
Bevaka tråden