Vad är det för skillnad mellan en router och en switcher? Försöker seriekoppla två Netgear routrar (i ordningen ADSL modem->router->trådlös router) för att utnyttja fler portar (4 på varje) men det är bara datorerna på första "vanliga" routern som hittas i nätverket. Däremot går det bra att surfa över den trådlösa routern. Behöver jag en switcher istället? Eller???
Komplicerat
Skillnanden mellan en router och en switch är vilket lager i OSI-modellen de jobbar på. En router vidarebefodrar IP-paket medan en switch jobbar med Ethernet-paket.
Jag gissar att du har ett publikt IP från din ISP och vill NAT:a flera interna adresser?
Jag utgår från att ditt ADSL-modem ej är en router, och kan NAT:a. Då skulle jag koppla:
ADSL-modemens LAN-sidan till routerns WAN-port och sedan från en av routerns LAN-portar (jag antar att du har flera) inte till WAN-porten på trådlösa routern utan till LAN-porten. Du måste dock se till att stänga av DHCP-servern i trådlösa routern.
Om du vill ha det lätt så skippa routern och skaffa en switch istället. Koppla då istället ADSL-modemets LAN-port till WAN-porten på trådlösa routern. Sedan kopplar du nya switchen (eller hub) till en LAN-port på trådlösa routern. Sedan kan du koppla på datorer på switchen och LAN-portarna på trådlösa routern.