Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel programikoner

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varför startar Photoshop när jag dubbelklickar på en Illustrator-ikon? Och varför har jag Photoshop-ikon på alla mina FreeHand-dokument och som startas med Photoshop när jag dubbelklickar. Öpnnar jag samma filer genom FreeHand, så är de FreeHand-dokument (dvs vektoriserade och inte rastrerade). Detta har hänt efter senaste uppfraderingen av Tiger (eller möjligen efter installationen av Tiger).

• Medlem
  • 2005-05-20 00:08

1) Välj 'visa info' på ill-ikonen --> ändra 'öppnas med' till ps --> klicka i 'ändra alla'.

2) När ikonerna är knäppa brukar en omstart av finder vara på sn plats.

-om du inte redan provat

Fel program öppnar dokument

Jag har gjort detta. När jag tar visa info, så står det att FreeHand öppnar dokumentet, men det har fortfarande Photoshop-ikonen och dokumentet öppnas med Photoshop när jag dubbelklickar på det.

Fel programikoner

Nu är det värre än någonsin. Det råder fullständigt virrvarr bland mina ikoner. Tar jag upp info på (som jag vet är) en FreeHandfil och byter öppningsprogram från Photoshop (som är förinställt!), så ändras ikonen och programmet öppnas med FreeHand. Men – om jag när filen har öppnats i FreeHand, sparar om den till samma eller ett annat namn, så får den nya filen tillbaka Photoshop-ikonen! Filerna heter inte längre ex.vis Freehand EPS-fil under Typ, utan bara EPS File eller DataTypeEPS om de inte fortfarande heter Adobe Photoshop EPS-fil.

Ändrar jag från Photoshop till FreeHand i visa Info och väljer Ändra alla, så öppnas alla Photoshopfiler med FreeHand… Rena snurren, med andra ord. Problemet är detsamma med Illustrator.
Vad är fel???

Städa bort dina cache-filer med Cocktail. Kör fliken Pilot med grundinställningar och starta sen om datorn.

Ser du någon filtyp med fel association så gör du enligt tipsen ovan. Sen startar du om Finder med Tvångsavsluta... för att se ändringen.

När man rensat cache-filer får man tillbaka varningsdialogen som dyker upp första gången man dubbelklickar en filtyp.

Tack Anders! Det gjorde susen. Nu fungerar allt utom FreeHand, vilket kanske kan bero på att den version (10.01) som jag kört hittills inte fungerar som den ska i Tiger. Det var efter senaste uppgraderingen till 10.4.1 som problemen började. Jag får uppgradera FreeHand till MX 11.02 och se om det hjälper. Annars återkommer jag…

1
Bevaka tråden