Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X Tiger som operativ för 2000 administratör! ;)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2005-05-20 11:11

Jag ska införskaffa en ny laptop och funderar starkt på om en Powerbook skulle vara lämpligt.
I stort sett allt arbete mot servrarna sköter jag via RDP, så där är det inga problem.
Arbete som att felsöka, sniffa, analysera nätverk osv gör jag från min Linux arbetsstation.

Jag har inte hunnit leta runt så mycket efter OS X program för portscanning, sniffers, IDS system och annat som är bra för en sysadmin att ha.
Det kanske finns några admins här som har tips på bra sidor med OpenSource/freeware program för OS X!?!

/* fumidus */

Fink har det mesta. http://fink.sf.net

Det enda som jag egentligen saknar på en PB är serieport, när man ska konfa routrar, switchar etc.

Det mesta kan du hitta i Terminalen som du verkar vara van med. Installera Fink så får du tillgång till 1000-tals program för allehanda uppgifter.

Du har sedan ett verktyg som heter Network Utility direkt i OS X som hanterar en del saker som du frågar efter.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2005-05-20 11:44

Tackar, Fink verkar ju vara en ypperlig källa till många opensource program.
Många program som fungerar för FreeBSD t.ex borde ju gå att kompilera med lite pill och pul på OS X också!

Det verkar som att en powerbook kommer att fungera ypperligt för ändamålet

/* fumidus */

Ursprungligen av fumidus:

Jag ska införskaffa en ny laptop och funderar starkt på om en Powerbook skulle vara lämpligt.
I stort sett allt arbete mot servrarna sköter jag via RDP, så där är det inga problem.
Arbete som att felsöka, sniffa, analysera nätverk osv gör jag från min Linux arbetsstation.

Absolut! Vad väntar du på?

Citat:

Jag har inte hunnit leta runt så mycket efter OS X program för portscanning, sniffers, IDS system och annat som är bra för en sysadmin att ha.
Det kanske finns några admins här som har tips på bra sidor med OpenSource/freeware program för OS X!?!

Kör bara in Darwinports, klart bästa, finessrikaste och elegantaste pakethanteraren för OS X. Eller fink om du vill ha en tragisk apt-get-kopia med obefintlig kvalitetssäkring, smaken är som baken...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-05-20 14:08
Ursprungligen av Samuel K:

Kör bara in Darwinports, klart bästa, finessrikaste och elegantaste pakethanteraren för OS X. Eller fink om du vill ha en tragisk apt-get-kopia med obefintlig kvalitetssäkring, smaken är som baken...

Jag håller med om darwinports jmf med fink. Jag administrerar själv Windows 2000/2003 Server via OS/X och det är inga direkta problem, bara lite jobbigt med att konfigurera UNIX miljön i OS/X för att få in tangentbord och skärm korrekt. Jag kör också med iTerm isf Terminal som följer med. iTerm är gratis och finns på sourceforge.

I darwinports hittar du också alla sniffers, IDS mfl som man vill ha. Jag använder rdesktop från darwinports för att ansluta mot mina W2000/3 server isf MS RDP som enbart kan ha en session igång samtidigt annars måste man duplicera(!) RDC programmet.

Ursprungligen av jar:

I darwinports hittar du också alla sniffers, IDS mfl som man vill ha. Jag använder rdesktop från darwinports för att ansluta mot mina W2000/3 server isf MS RDP som enbart kan ha en session igång samtidigt annars måste man duplicera(!) RDC programmet.

Coolt, tack för tipset! Visste faktiskt inte att rdesktop fanns, men nu blir det genast papperskorgen för Remote Desktop

  • Medlem
  • Haninge
  • 2005-05-20 14:51

En tanke som slog var om det är möjligt att kompilera de bluetooth audit program som t.ex trifinite har släppt (http://trifinite.org/trifinite_downloads.html#toools) eller att köra egna perl-script mot bluez.

Tyvärr kräver ju iallafall en del av dem bluez (http://www.bluez.org/) och det verkar inte finnas någon port eller alternativ med tillgång till alla de low-level funktionerna för Darwin.

Attans...

/* fumidus */

1
Bevaka tråden