Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.4.1 ger PowerBook sömnproblem..

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon mer än jag som upplever att Mac OS X 10.4.1 ger PowerBook G4 Titanium sömnproblem? Vid flertalet tillfällen har jag stängt locket/skärmen utan att datorn gått i vila. I veckan stängde jag locket och drog iväg till jobbet. När jag kom hem, tolv timmar senare, stod fläktarna på högvarv och datorn var tokvarm. Inte bra. Tur att skärmen släcks med automatik.

  • Medlem
  • 2005-05-20 09:18

Och du har inte dragit ur någon USB-enhet EFTER att du slagit igen locket?
Då vaknar nämligen datorn.

Nä, slog igen locket bara. Har hänt flera gånger sedan dess. Försöker hitta någon logik och kommer väl snart fram till nåt.

Min iBook tar extremt mycket länge på sig att gå i viloläge numera (efter 10.4). Det som förut tog några sekunder kan ta flera minuter nu. Ofta så sker det i flera steg. Först blir skärmen svart, men fortfarande igång (muspekaren syns), sen stängs skärmen av (men fortfarande är inte datorn i vila) och slutligen kommer den pulserande vilolampan igång.

  • Medlem
  • 2005-05-20 15:52

Jag har varit med om samma sak på min PB12". Man stänger locket, traskar hemifrån och när man kommer hem igen så sitter den jäveln där med fläktarna på full speed och skiten har hängt sig.

Det har dock hänt ungefär lika många gånger med alla versioner av OSX, så jag misstänker att det är en generell bugg. Som tur var så händer det inte ofta. Har hänt kanske 5-6 gånger på över 2 år..

Försöker att alltid se så att dioden börjar pulsa när jag stängt locket innan jag går iväg.. men ibland så glömmer man ju.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-20 17:08

Min PB12" tar oxå lång tid på sig att gå ner i vila. Men jag tror att det är adium som är boven, provat att fälla ner locket när adium inte är igång och då tar det en två sec sen är den i vila.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-20 17:40

Håller med. Jag har en iBook 12" och den har börjat ta betydligt längre tid på sig att gå i vila, framför allt efter 10.4.1.
Dessutom: när datorn väl har gått i vila och jag sätter i strömsladden så händer det att den går igång igen. Är det någon som märkt samma sak?

en teori är att tiden det tar att söva en mac beror på hur mycket RAM man har installerat. Typiskt är det så på vissa pc-burkar, men förr i världen löste Apple det på annat sätt, vill jag minnas. Min powerbook har alltid (sedan 10.3.<nge lågt>) somnat långsammare än andra powerböcker, och den enda synliga skillnaden har varit att jag har ganska mycket RAM.

Angående fläktar och sömnstrulet (ursprungsämnet): Använde du Classic? Den har strulat för mig på ungefär detta sätt nämligen

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-20 19:07
Ursprungligen av pellemell:

en teori är att tiden det tar att söva en mac beror på hur mycket RAM man har installerat. Typiskt är det så på vissa pc-burkar, men förr i världen löste Apple det på annat sätt, vill jag minnas. Min powerbook har alltid (sedan 10.3.<nge lågt>) somnat långsammare än andra powerböcker, och den enda synliga skillnaden har varit att jag har ganska mycket RAM.

Angående fläktar och sömnstrulet (ursprungsämnet): Använde du Classic? Den har strulat för mig på ungefär detta sätt nämligen

Innan jag instalerade tiger så tog det ca två sekunder för min PB 12" 512MB ram att somna in. när jag installerade tiger så tog det lång tid för att somna in, även nu när jag har 10.4.1 så tar det lika lång tid. Men när jag stänger av adium så somnar den in lika snabbt som med panther

Ursprungligen av pellemell:

en teori är att tiden det tar att söva en mac beror på hur mycket RAM man har installerat.

Det kan inte ha med saken att göra. Jag har haft 640 MB RAM i min iBook i två och ett halvt år, men jag har bara haft sömnproblemen sedan några veckor...

Jag funderade på om det kunde vara något program som ställer till det. Men när jag testade att slå ihop datorn direkt efter en omstart utan att andra program startats (annat än Quicksilver som automatstartar - borde väl testa utan det också) så gick det lika segt. Framförallt var det sista steget, från en till syns nästan vilande dator till en helt vilande dator (då lampan tänds) som tog riktigt lång tid, kanske 5-10 minuter eller mer.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-05-20 20:57

Jag har upptäckt att Jaguar, Panther och nu även Tiger lider av att ett system som är uppgraderat med flera deluppgraderingar ofta slutar att automatsova när man lämnar datorn för en stund. Om man däremot tar en OS-skriva och sedan en combo-uppgradering (till senaste version) så fungerar automatsova. Varför? Säg det!

Det verkar ha vara ett utbrett problem. MacFixit skriver idag:

Several users have reported some significant issues with sleep after upgrading to Mac OS X 10.4.1. These include an inability to properly go to sleep, problems waking from sleep, and the display going to sleep without the Mac going to sleep.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-23 19:53

Detta problem har även jag med en powerbook 15". Mycket iriterande. Hoppas de fixar det till nästa uppgradering.

1
Bevaka tråden