Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart försvann iPhoto och iMovie efter clean install av Tiger?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-15 11:17

Gjorde en clean install av Tiger, märkte att systemet blev mycket bättre... jag hade problem med Tiger när jag bara hade uppgraderat från Panther. En fråga dock, var hittar jag iPhoto och iMovie? Jag ser dem ingenstans... På mina Panther installationsskivor hittar jag bara Garagaband från iLife. När jag hade fått min iBook var ju allt redan installerat, hade iPhoto och iMovie... Nu hittar jag dem ingenstans. Ska jag installera från Mac OS X install på Panther-skivan? I "install bundled software only" finns inget iPhoto eller iMovie. Vet någon hur jag ska göra?

iLife finns väl inte med på Tiger-skivan. Har du en Panther-skiva till iBooken så leta efter en ikon som heter "install bundled software only" där finns iLife. Det funkade att installera iLife på Tigern, men bara på minin. På G5:an säger installationsprogrammet ifrån.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-15 13:20

Du kanske inte fattade vad bruksarn menade. Du är på rätt spår, installera bundled software. iLife innehåller iPhoto, iMovie och iDVD samt iTunes. Så väljer du installera iLife från Panther skicorna installeras det igen.

Kan även säga att om du hade sökt i forumen hade du fått svar direkt. Denna fråga besvarades förra veckan.

Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-15 14:01
Ursprungligen av Wheat:

Du kanske inte fattade vad bruksarn menade. Du är på rätt spår, installera bundled software. iLife innehåller iPhoto, iMovie och iDVD samt iTunes. Så väljer du installera iLife från Panther skicorna installeras det igen.

Kan även säga att om du hade sökt i forumen hade du fått svar direkt. Denna fråga besvarades förra veckan.

Lycka till!

Jo jag har gjort allt detta tidigare med... men problemet är att endast iDVD och Garageband finns i mina skivor; alltså inte iPhoto och iMovie... detta är väldigt skumt. Har alltså installerat ifrån Bundled Software Only och där finns inget iPhoto och iMovie... har även letat med Spotlight. Inte ett spår av dessa program

Har jag fått konstiga skivor? Så detta är min fråga, jag vet hur man ska gå tillväga men varför ser jag inte iPhoto och iMovie någonstans i mina skivor?

Mycket märkligt..

  • Oregistrerad
  • 2005-05-15 16:19

Här kommer en variant på frågan då:
Har en kompis som köpt en ny iMac G5 nu (dr. Helmer på forumet), och enligt honom så har han inte fått med iLife 05 på skiva. Är inte detta konstigt, eftersom det ingår när man köper datorn? Hur är det tänkt vid t ex en formatering?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-05-15 16:23
Ursprungligen av Anders Båth:

Här kommer en variant på frågan då:
Har en kompis som köpt en ny iMac G5 nu (dr. Helmer på forumet), och enligt honom så har han inte fått med iLife 05 på skiva. Är inte detta konstigt, eftersom det ingår när man köper datorn? Hur är det tänkt vid t ex en formatering?

Det ligger på skivan bland extras, minns inte exakt namn på fil/katalog nu. Hade samma "problem" jag också, men när jag kollade på skivan i Findern så hittade jag paketfilen som gjorde att jag kunde lägga till övriga program.

-- Patrik

  • Oregistrerad
  • 2005-05-15 17:54
Ursprungligen av Poopster:

Det ligger på skivan bland extras, minns inte exakt namn på fil/katalog nu. Hade samma "problem" jag också, men när jag kollade på skivan i Findern så hittade jag paketfilen som gjorde att jag kunde lägga till övriga program.

-- Patrik

Jag har försökt leta i Findern men hittar inte dem alls

Jag är swicther så jag vet nog inte allt om hur man ska använda Mac OS X. Så jag ställer en dum fråga... Hur gick du tillväga i Findern för att hitta iPhoto och iMovie?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-15 16:24

Tackar för hjälpen!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-15 18:38

Jag gjorde en ren instalation av tiger och sen så använde jag min panhter skiva och installerade iLife via bundled software. anpassa så finns där en lista med program som man kan installera.

Har den senaste powerbooken.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-15 18:57
Ursprungligen av Shinzon:

Jag gjorde en ren instalation av tiger och sen så använde jag min panhter skiva och installerade iLife via bundled software. anpassa så finns där en lista med program som man kan installera.

Har den senaste powerbooken.

Jag har den senaste iBooken, köpt i december... och jag har gjort som du säger; nämligen installerat program från bundled software - anpassat, gått igenom listan många många gånger... och där finns inget iPhoto eller iMovie. Det andra finns; Garageband och iDVD finns men inte iPhoto och iMovie. Märkligt

  • Oregistrerad
  • 2005-05-17 13:49
Ursprungligen av Ramirez:

Jag har den senaste iBooken, köpt i december... och jag har gjort som du säger; nämligen installerat program från bundled software - anpassat, gått igenom listan många många gånger... och där finns inget iPhoto eller iMovie. Det andra finns; Garageband och iDVD finns men inte iPhoto och iMovie. Märkligt

Mycket mäkligt att inte iPhoto och iMovie finns men att Garageband finns. Jag har gett upp, hittar dem inte någonstans. Märkligt att de saknas i den senaste iBooken, beställd i December 2004.
Jag har bitit i det sura äpplet och beställt iLife 05 (genom CSN-kortet, blir inte så dyrt då). Dessutom så är ju GaragBand som jag har från iLife 04, jag hade ändå tänkt att uppdatera till iLife 05. GarageBand 2 har ju en del nya grejer i sig. Och jag får ett bättre iPhoto än det jag hade innan clean install av Tiger, som jag inte kan finna längre :-(. Nåja... det blev inte så farligt dyrt med CSN rabatt och jag får ju en del bra grejer med iLife 05.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-20 15:59
Ursprungligen av Ramirez:

Mycket mäkligt att inte iPhoto och iMovie finns men att Garageband finns. Jag har gett upp, hittar dem inte någonstans. Märkligt att de saknas i den senaste iBooken, beställd i December 2004.
Jag har bitit i det sura äpplet och beställt iLife 05 (genom CSN-kortet, blir inte så dyrt då). Dessutom så är ju GaragBand som jag har från iLife 04, jag hade ändå tänkt att uppdatera till iLife 05. GarageBand 2 har ju en del nya grejer i sig. Och jag får ett bättre iPhoto än det jag hade innan clean install av Tiger, som jag inte kan finna längre :-(. Nåja... det blev inte så farligt dyrt med CSN rabatt och jag får ju en del bra grejer med iLife 05.

Jag fick just bekräftelse-mailet från Applestore. Alltså idag klockan 15:37 närmare bestämt. Sen skriver de att min order borde skickas den 23:e eller tidigare. Någon chans att de skickar mitt iLife 05 idag och att jag hinner få den inkommande måndag? Hoppas..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-16 07:11

Hmm konstigt, kan ingen som har en iBook från dec. kolla ifall dem har dem programmen på skivan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-16 10:14

Har inte heller iPhoto på mina org. skivor.

PB 1.33GHz 12"

Nån som vet vart den har tagit vägen?

mvh
b0bben

  • Oregistrerad
  • 2005-05-16 14:09

Alltså... Det står inte iPhoto, iMovie osv. Allt installeras i ett paket som iLife.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-17 10:17
Ursprungligen av Wheat:

Alltså... Det står inte iPhoto, iMovie osv. Allt installeras i ett paket som iLife.

Det beror nog på vilken dator man har. jag har senaste PB 1.5GHz och där står det iPhoto och så vidare.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-20 17:58

Jag använde programmet Pacifist för att kunna installera iPhoto och iMovie från Pantherskivorna som följde med min iBook. Tipset fick jag i tråden http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=75585

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-20 19:00
Ursprungligen av perkl:

Jag använde programmet Pacifist för att kunna installera iPhoto och iMovie från Pantherskivorna som följde med min iBook. Tipset fick jag i tråden http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=75585

Jag behövde inte använda något annat program för att installera mina program. Men det kanske har med att mina är iLife -05

1
Bevaka tråden