Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får inte igång skrivaren på nätverket

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en linuxserver/gateway som kör clarkconnect 3.0 med cups installerat. På denna server har jag installerat en skrivara av modell hp 1020. Denna är dessutom utdelad via samba och det är så jag delar den till de andra windowsdatorerna i nätverk. Men hur jag än försöker får jag inte igång den på min mac som kör tiger.
Jag har installerat drivern som fanns på cd men jag får aldrig upp just denna, 1020, i rullningslistorna.
Jag har prövat att hålla in alt när jag ska lägga till ny skrivar för att få upp avancerade alternativ men trots detta kan jag inte få igång den. Om man lägger den som windows-utskrift så frågar den om lösenord till servern, även om detta inte alls behövs eller finns. Jag kommer åt fildelning via samba.

Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga och jag tycker det är pinsamt dåligt löst av apple att man inte kan lägga till en skrivare på lättare sätt. Jag menar hålla inne alt medans man trycker på en knapp för att få upp alternativ som annars hade varit dolda.

tacksam för all hjälp!

mvh Hugo

• Oregistrerad
  • 2006-02-17 12:05

hejsan hugo!
har precis samma problem - dvs att skrivaren inte kommer upp bland tillgängliga i rullningslistorna. min är dock en hp laserjet 1022n, så jag kör direkt mot skrivarservern.

hur löste du det? har försökt attom och om igen installera drivrutinen - utan resultat.

/simon

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-18 15:18

Jag gjorde något liknande för ett tag sedan men minns inte exakt hur det gick till. Men jag känner svagt igen lösningen från den här sidan.

Citat:

Just install a printer on the Mac with the Printer Setup Utility in the Utilities folder. You'll need the IP address of the CUPS server and the queue name for the printer from the CUPS server. Set it up as LPD/LPR. If there is only one printer on the server, the default queue should work.

• Oregistrerad
  • 2006-02-18 20:31

Okej, fick efter jättemycket krabb upp skrivaren i "Förvald bläddrare" och där kunde man installera den genom Apples Bonjour

1
Bevaka tråden