- Lm
- Medlem ●
- International user
Hej, ska alldeles snart "sätta upp" mitt hemma nätverk, 2 mac (macosX) 2 pc -linuxburkar, den ena Linuxburken tänkte jag använda som filserver.
Nu hoppas jag att fler här har en linuxserver hemma och skulle gärna vilja veta hur ni bar er åt att få detta att fundera, själv tänkte jag använda mig av Netatalk (appeltalk för linux/bsd osv), nån som har erfarenheter av detta?
Samba kanske fungerar oxå för detta enda mål, givetvis vill jag ha d så enkelt som möjligt m drag och släpp och automount vid inloggning.
finns iovs ett annat allternativ oxå, w2kserver, men då måste jag "pirata" d och nää låter jobbigt *skojja* vill inte använda microsofts produkter, räcker med att man tvingas använda dem i skolan och utbilda sig inom dem i skolan (win nt4:a, w2kserver)
(helst hade jag velat ha en mac till m macosX
)
Tack på förhand
Samba i en miljö med bara os x och linux... nja, finns roligare saker i stället tycker då jag iaf
På jobbet kör jag några OS X-burkar mot en Debian-filserver och de pratar NFS med varandra. Lätt att sätta upp, särskilt som att det bara är att lägga till lite grejer i NetInfo-databasen (med NetInfo-hanteraren) för att få Macarna att mounta NFS-katalogerna vid uppstart.
Jag har en gammal pc med FreeBSD som filserver hemma. Samba har fungerat fint för att dela ut till Windows klienterna men när jag försökte koppla upp mig från OS 10.2.1 fick jag bara något felmeddelande.
Därför fick det bli NFS som jag antog skulle bli en barnlek att få igång. Det visade sig inte fungera med att ange macens ip i ´/etc/exports´ utan jag var tvungen att lägga till den till ´/etc/hosts´ först och ge den ett namn. När det var avklarat fick jag mina utdelade kataloger från FreeBSD att visa sig i MacOS X.
Då jag har samma användarnamn på Macen som på servern så hade jag hoppats på att all behörighetsproblem skulle vara ur vägen. Då upptäckte jag att användarnamn i *nix/BSD endast är alias som pekar till ett användar ID ´uid´, ett nummer altså. Vanligast är att den första standard användaren får uid 1001, i MacOS X/Darwin börjar tilldelningen på 501 istället. Detta medför att jag inte alls har samma behörighet.
Då la jag istället till gruppen ´wheel´ och lät min MacOS X användare bli medlem i den, då medlemmar ur den gruppen också har behörighet till mitt filarkiv på FreeBSD maskinen. Problemet är att filer som skapas kopieras dit från de SAMBA anslutna windowsmaskinerna endast har skriv rättigheter för användaren och inte för gruppen. Detta gör att jag tvingas logga in och ändra behörighterna manuellt.
Mina efterforskningar efter en bättre lösning fortsätter...
När jag skrev detta tänkte jag att detta kanske borde fungera. Att i ´/etc/exports´ sätta in ´-maproot=501´ (d.v.s. då min MacOS X användare identifieras som användare (uid) 501 så borde -maproot ge mig root behörighet i på de exporterade/utdelde NFS filsystemen. Det tycktes dock inte ha någon effekt, hmmm?
NFS Manager gör NFS client inställningarna på mac sidan lite lättare.
Hoppas någon finner nytta i mitt svamlande, tips på hur jag löser behörighetsproblemet mottages tacksamt.
Samuel, vågar man fråga hur du bar dig åt att formatera hårdisken till nfs (från linux)... ska ge mig på detta imorgon tänkte jag...
blir att först hitta en uppdatering till mitt gamla bios i pc:n så man första kan köra hårddiskar över 8 gig... har precis in förskaffat en ny 80 gigs jag ska koppla in, att ha som lagringen för mac:arna...
sedan har jag en 8gigs som jag ska installera redhat på (7.3) har debian nu iovs, men en riktigt gammal distb... (kommer kanske byta tbx senare, är bara ute efter nått enkelt till en början m, redhat har stöd för mitt (nya nätverks kort, som har saknats i debian...)
Alltså, NFS är inte ett vanligt filsystem utan snarare ett sätt att dela filer. Anledningen till att det heter NFS (Network File System) är att NFS-volymer via nätverket monteras i datorns lokala filsystem och beter sig som vilken lokal enhet som helst.
Du formaterar hårddisken i valfritt fungerande format, t.ex. ext2, xfs eller något annat trevligt om du kör Linux, och använder sedan NFS för att dela ut delar av filsystemet till andra maskiner. Finns massor av tutorials på nätet, hittade den här med Google:
http://www.tldp.org/HOWTO/NFS-HOWTO/server.html
Lycka till!!
//samuel
[ 18 Oktober 2002, 18:32: Meddelandet ändrat av: Samuel K ]
hmmm, alltså har stött på lite problem nu när jag äntligen börja fixa och trixa lite m nfs, är antaligen skitenkelt att lösa, men är alldeles för trött i huvudet för att se och läsa mig till d just nu.
Nu till problemet:
har i exports skrivit :
/home 192.168.0.100(rw) 192.168.0.101(rw)
(ip:n är till mina båda maccar)
i hosts.allow står:
ALL: 192.168.0.100
(borde väll va rätt då alla mina burkar hemma börjar på 192.168.0.100)
i hosts.deny:
ALL:ALL
Borde inte detta räcka?
aja nu kommer fortsättningen.
kör jag: rpcinfo -p får jag svaret:
program vers proto port
100000 2 tcp 111 portmapper
100000 2 udp 111 portmapper
100003 2 udp 2049 nfs
100003 2 tcp 2049 nfs
100005 1 udp 898 mountd
100005 2 udp 898 mountd
100005 1 tcp 901 mountd
100005 2 tcp 901 mountd
(allt ok eller? borde va d va?)
hur som helst när jag ska mounta i terminalen (netinfo manager, förstår jag miginte riktigt på, lite vägledning där vore inte fel, hjälpen finns inte tillgänglig där)använde jag först:
mount -t nfs 192.168.0.102/home ~/filserver
svar: mount: directory to mount not in host:dir format (här efter installerade jag portmapper och startade om, har jag för mig )
testade oxå: mount -t nfs 192.168.0.102/home
svar: 192.168.0.102/ not found
fortsatte efter det m: mount -t nfs 192.169.0.102/home ~/filserver
svar: nfs: no <host>:<dirpath> or <dirpath>@<host> spec
då körde jag: mount -t nfs /[email protected] ~/filserver
svaret blev: nfs: /Users/linus/filserver: No such file or directory
skapade då en katalog i min home (på maccen) som heter filserver.
kärde efter det: mount -t nfs /[email protected] ~/filserver
svar: blev inget svar, däremot ändrades ikonen på filserver-mappen från vanlig mapp ikon till en nätverksansluten server/mapp.
(jippi tänkte jag äntligen fungerar d, men nej)
på visa info/rättigheter står: none på alla alternativ och den förblir oläsbar, trotts jag i exports satt /home på läs och skriv.
Så den kan ju inte va mountad på rätt sätt.
Vad har jag missat/gjort fel?
ingen linux-guru som har lust att ge lite nytt sken över mitt problem... sitter och luskar själv nu, så jag hoppas jag kommer över nått som kan hjälpa, dock verkar inte man-filerna göra d...
har än så länge inte hittat överdrivet mycket hjälp på nätet heller
*tacksam* :rolleyes:
Felet ser ut att vara att du anger felaktiga sökvägar. Du *måste* separera serveradressen och sökvägen med ett kolon, annars har mount_nfs inte en chans att förstå vad den förväntas montera! I ditt fall blir adressen "192.169.0.102:/home".
Du kan prova att lägga mount-informationen i NetInfo i stället:
1. Börja med att öppna NetInfo-hanteraren och autentisera dig.
2. Skapa en underkatalog till /mounts. Underkatalogens namn ska vara sökvägen till katalogen som ska monteras, d.v.s. på formen serveradress:sökväg (192.168.0.102:/home).
3. Skapa en ny egenskap (shift-cmd-N), och ge den namnet "type" eller "vfstype", båda fungerar. Sätt egenskapens värde till "nfs".
4. Skapa en ny egenskap med namnet "dir". Som värde ska du sätta sökvägen i ditt lokala filsystem (d.v.s. där du vill att nfs-katalogen ska hamna). OBS: Katalogen måste existera och vara tom!
5. Skapa en ny egenskap med namnet "opts". Här ska du ange de parametrar du annars anger när du mountar med mount_nfs. I de flesta fall ska egenskapen inte ha något värde, men om din NFS-server t.ex. använder den säkra porten ska du ange "-P" som värde.
Nu ska det se ut så här i NetInfo (utdata från "nidump -r /mounts /"):
code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">{
"name" = ( "mounts" );
CHILDREN =
(
{
"dir" = ( "/filserver" );
"name" = ( 192.168.0.102:/home" );
"type" = ( "nfs" );
"opts" = ( "" );
}
)
}</pre>
6. Starta om.
[ 05 November 2002, 12:55: Meddelandet ändrat av: Samuel Kvarnbrink ]
{
"name" = ( "mounts" );
CHILDREN = (
{
"opts" = ( "mount -t nfs 192.168.0.102:/home" );
"192.168.0.102:/home" = ( "filserver" );
"type" = ( "nfs" );
"dir" = ( "/users/linus/filserver" );
}
)
}
hehe.. just nu ser d ut så här...
alldrig kan man göra nått rätt...
*fortsätter pilla*
quote:Skapades ursprungligen av: lionfromzion:
då körde jag: mount -t nfs /[email protected] ~/filserver
svaret blev: nfs: /Users/linus/filserver: No such file or directory
Du måste skriva
mount -t nfs 192.168.0.102:/home ~/filserver
Glöm inte kolon.
Update:
Såg att du redan fått tipset om kolon ovan.
Prova ställ in /etc/exports som
/share 192.168.*(rw,squash,insecure)
för att se om det är nåt säkerhetsstrul.
Ciryon
[ 05 November 2002, 15:39: Meddelandet ändrat av: ciryon ]
quote:
{
"name" = ( "mounts" );
CHILDREN = (
{
"opts" = ( "mount -t nfs 192.168.0.102:/home" );
"192.168.0.102:/home" = ( "filserver" );
"type" = ( "nfs" );
"dir" = ( "/users/linus/filserver" );
}
)
}
hehe.. just nu ser d ut så här...
alldrig kan man göra nått rätt...
*fortsätter pilla*
Nej!
Under "opts" ska du bara ange parametrarna till mount_nfs, inte hela kommandot för att montera ett filsystem. I ditt fall ska det bara stå "-t" under "opts".
Men varför kör du med -t (manuell timeout) förresten? Kör du inte via UDP på ett opålitligt nät eller mot en överbelastad server ska du inte behöva använda det alternativet. Men om så är fallet skulle jag starkt rekommendera att du specifierar ett värde för timeouten. Då är det även bra om du använder alternativet -d (stänger av automatisk beräkning av timeout-värdet).
[ 05 November 2002, 15:48: Meddelandet ändrat av: Samuel Kvarnbrink ]
ok, grabbar... nu tar vi d sakta...
(sitter på appels disskus, finns lite att hämta här oxå)
tycker netinfo verkade ganska krabbigt..
nån timeout vill jag inte ha, alltså i den meningen att servern blir ned/bortkopplad.
ingen särskilt högbelastning på server här inte, en så länge iallafall...
kommandot:
mount -t nfs 192.168.0.102:/home ~/filserver
ger mig svaret: inget svar alls, däremot som jag skrev ovan så ändras ikonen för den skapade mappen filserver till en ansluten server/enhet/mapp vad folk nu vill kalla d...
däremot kan jag inte öppna den utan får ett meddelande:
"the alias filserver could not be opened because
the original file cannot be found"
Btw, hängde inte riktigt m där i netinfo... men greppar nog lite mer nu...
[ 05 November 2002, 16:08: Meddelandet ändrat av: lionfromzion ]
nu står d så här i min Netinfo-manager (under mounts):
property: Values:
opts -t
type nfs
192.168.0.102:/home filserver
dir /users/linus/filserver
vad är knas här, missuppfattade dig totalt kanske?
/users/linus/filserver är väll antagligen fel, men den skapade mappen som ska bli/kommer att bli den mountade nfs-mappen ligger i min (linus) home
hänger ni m?
(är helt grön på detta som ni kanske förstå, uppskattar verkligen hjälpen)
[ 05 November 2002, 16:27: Meddelandet ändrat av: lionfromzion ]
quote:Skapades ursprungligen av: lionfromzion:
kör jag mount får jag svaret :
192.168.0.102:/home on /Users/linus/Filserver (nodev, nosuid, mounted by linus)
rättighets problem då alltså?
Det ser ut som den är ordentligt monterad. Vad händer om du går in i mappen?
Ciryon
...men alltså: det finns ingen anledning att du ska använda alternativet -t! Det alternativet används _bara_ om man måste fintrimma mount-timeouten, och så länge man inte ska göra något i stil med att mounta kataloger från en överbelastad 386 PC som befinner sig på andra sidan jordklotet (något överdrivet iofs
) så ska inte det behövas. Dessutom är det fullständigt verkningslöst så länge man inte specifierar ett värde på timeouten.
Tycker iofs inte att det är så svårt att konfigurera NFS-mountning med NetInfo, tar en knapp minut att ställa in, men du kan ju trösta dig med att det är _något_ smidigare än att pilla med shellskript och plist-filer i /Library/StartupItems...