Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

H1D – mysko pris

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I senaste Scandinavian Photo-katalogen kostar en Hasselblad H1D 56.995 kr, dvs ungefär 1.000 kronor mer än en H1. Kostade inte den kameran över 200.000 kr innan? Tryckfel eller chocksänkning?

Tryckfel... På hemsidan kostar den 219995:-

Japp, såg det också sen. Dumt att jag postade inlägget innan jag kollat på hemsidan

För oss mindre insatta;

Vad är det som gör att man är beredd att betala över 200 000 för en kamera? Vad är det som är så speciellt med en H1D?

Ursprungligen av Svampisen:

För oss mindre insatta;

Vad är det som gör att man är beredd att betala över 200 000 för en kamera? Vad är det som är så speciellt med en H1D?

Nu borde egentligen Miri, Fredric, eller någon av de andra väldigt fotoinsatta personerna här svara. Men jag gör ett försök.

Hasselblad H1D (som är en H1 med digitalbakstycke från Imacon) är en av de bästa digitala kameralösningarna som går att få tag på. Vissa är i behov av extremt högupplösta bildfiler (22 megapixel) och riktigt stor bildcensor (=ljusstarkare, lägre brus).

Problemet är som jag förstått att den är för dyr jämfört med tex. Canon 1d och Nikon D2X. Fördelarna motiverar ofta inte den stora prisskillnaden.

Har jag fel i det jag sagt får ni hemskt gärna rätta mig

• Medlem
  • 2005-05-22 22:51

Är det en fullchippare? (6x6)

Mellanformatskamera, bakstyckets bildsensor är 37x49mm. 120-film som vanligen används i hasselbladkameror är väl 6x6 cm tror jag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-23 09:40
Ursprungligen av Kristofer:

Mellanformatskamera, bakstyckets bildsensor är 37x49mm. 120-film som vanligen används i hasselbladkameror är väl 6x6 cm tror jag.

Är inte filmformatet på H1 645?

Ursprungligen av sputnik:

Är inte filmformatet på H1 645?

Kan mycket väl vara så, nog de äldre bladarna som har 120-filmen. Ni vet mer än jag om sånt här

Björn – just det, så är det ja, exponeringen täcker ju inte hela filmen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-23 12:21

Kan mycket väl vara så, nog de äldre bladarna som har 120-filmen. Ni vet mer än jag om sånt här

Björn – just det, så är det ja, exponeringen täcker ju inte hela filmen.

Ja alltså, med risk för att vara petig - filmformatet är ju 120 oavsett, men bildformatet på H1:an är 6x4,5 cm om jag inte har helt fel. Det var väl rätt mycket uppmärksamhet kring detta eftersom det var den första mellanformataren från Hasselblad som inte hade det kvadratiska formatet.

Den exponerade ytan blir 55 x 55 mm på en traditionell Hasselbad-smälla.

• Medlem
  • 2005-05-22 23:03

(snillen spekulerar )

Jo, rullen är väl 6 cm bred och exponeras 6x6, 6x7 eller 6x9 beroende på kamera, n'est ce pas?

Ach, du han svara innan jag ändrat

"Fullchippare" innebär att bildcensorn är lika stor som filmen, om jag förstått rätt?

sensor i fullt bildformat är nog ett bättre ordval om man får vara lite petig

• Medlem
  • 2005-05-23 09:22

Ska man vara extra petig kanske "sensor i fullt negativformat" är ännu bättre.

Aha, nu är jag med

1
Bevaka tråden