Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panther och uppkopplingsproblem

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-22 18:42

Har råkat ut för fortsatt krångel med min iMac G5. Så sent som för tre dagar sedan gjorde jag, efter diverse problem, en ren installation av Panther. Gjorde även nollställningar av nvram och det där andra, när man startar med alt-cmd-O-P. Sen fungerade allt bra, i tre dagar.

Nu har det börjat krångla igen. Det verkar som om systemet plötsligt inte känner av min bredbandsuppkoppling (Sydkraft). Trots att allt ser ut som det ska i Systeminställningarna. "Lampan" lyser grönt och det står att datorn är ansluten och har fått ett ip-nummer.

Det påminner mycket om de problem som HL beskriver i denna tråd.

Var kan felet ligga?
Är det något som har med Panther att göra, eller i kommunikationen med nätverkskortet?
Jag är tacksam för alla tips och funderingar

• Oregistrerad
  • 2005-05-22 19:50

Jag hade samma problem i veckan. Hade grönt ljus, ip och allt. Felet var hos Comhem. Kanske har du råkat ut för något liknande.

Det är inte så att du får kontakt ibland?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-22 19:59

Nej, just nu är det stendött. Men det lustiga är att det har fungerat ända fram till igår. Och jag gjorde inte någonting för att det skulle bli så.

Ja, det skulle kunna vara så att det är ett leverantörsproblem. Men i såna fall är det Mac-relaterat. För sätter jag i kabeln i min gamla PC-burk så fungerar det utan problem.

Är det någon skillnad på hur bredbandsanslutningar fungerar med mac respektive PC?

• Oregistrerad
  • 2005-05-22 23:45

Inte vad jag vet. Men att din PC får kontakt är konstigt. Skulle ju peka på ett problem med macen.

Loggar du in varje gång du startar datorn eller är du inloggad direkt efter det att du får en ip? Är du uppkopplad direkt eller har du en router mellan nätet och macen?

• Oregistrerad
  • 2005-05-22 23:50

Sydkraft sa du. Kommer inte in på deras sajt. Kanske är felet hos dom iallafall. Ring supporten.

• Oregistrerad
  • 2005-05-23 00:09

Kommer in med PC och IE. Dock inte med Firefox eller Safari på Mac. Ser faktiskt ut som en "spärr" från deras sida mot Macen!!?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-23 07:40

Ok. Det här börjar låta konstigt

Ska ringa supporten om en halvtimme, återkommer med besked.
Tack för hjälpen så länge!

• Oregistrerad
  • 2005-05-23 08:06

Kom in efter ett tag. Men det var märkbart trögt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-23 11:43

Tack för hjälpen palb!
Problemet är nu lokaliserat. MacOS är helt oskyldigt

Istället är det nåt smartskaft som har installerat en Router någonstans som skickar ut "falska" ip-adresser (som börjar på 192...). Att det fungerade på PC:n måste berott på att den redan tidigare fått något annat ip-nummer som den fortfarande håller fast vid.

Nu är det bara att vänta till den skyldige stängt ner sin router

• Oregistrerad
  • 2005-05-23 11:55
Ursprungligen av osmart:

Tack för hjälpen palb!
Problemet är nu lokaliserat. MacOS är helt oskyldigt

Istället är det nåt smartskaft som har installerat en Router någonstans som skickar ut "falska" ip-adresser (som börjar på 192...). Att det fungerade på PC:n måste berott på att den redan tidigare fått något annat ip-nummer som den fortfarande håller fast vid.

Nu är det bara att vänta till den skyldige stängt ner sin router

Varsågod. Tur att det inte hade något med MacOS att göra.

1
Bevaka tråden