• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-23 13:36
Ursprungligen av NiBe:

Först och främst ang. terminalen. Jag plockade hem iTerm och gillar det mer än Terminal.app, men hur i hela halva får man den att supportera svenska tecken? ISO 8859-1 tycks inte göra någon skillnad. Jag har installerat OS X utan svenskt språkstöd förresten, jag får allergiska utslag av översatta operativsystem och applikationer.

Mitt problem är mycket likt denna persons, skilnaden är att jag trivs med terminal och använder den. Skulle vilja ha att den fungerade också, om nån vet hur man kan kirra det. Jag får inte ordning på åöä-na i terminal, de blir antingen ???? (om jag sitter i terminal och skriver ett vanligt dokument med vilken inbyggd editor som helst, typ pico) eller så hoppar de omkring hej vilt. Om jag ssh:ar över till min server där jag vill kolla mail i pine så kan jag inte skriva ett å(eller öä, ü och dylikt) utan att cursern hoppar ned minst fyra rader. TYP: Hej p

å M

åndag kommer jag.

Inte vidare snyggt.

Någon i den tråden föreslog att man skulle välja Nordic (ISO Latin 6) som charset i iterm/terminal. Den finns inte! Hepp!, inte i gamla hederliga terminal iaf det närmaste jag kommer är Western (ISO Latin 1). Men den finns i iterm, vilket är kul för iterm. Jag kan ju lösa mitt problem genom att helt enkelt anväda iterm, men nu undrar jag om någon annan här har snavat över liknande problem i terminal och kanske känner till en lösning?

OBs, Jag har använt terminal förut, det gick utmärkt fram till i veckan då jag beslöt mig för att städa i min panther dator, och installarade allt från scratch, utan classic support denna gång. Förra installationen hade svensk språk support också, vilket jag gjorde mig av med nu eftersom svenska menyer i program höll på att driva mig till vanvett. Undrar om det är därför jag har problem nu? Måste man ha svensk språk support?