Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vet du nån som switchat tack vara Mac mini?

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min lillebror har beställt en Mac mini efter att tidigare kört PC, men han vill bara ha en enkel dator att surfa med så det enda som spelat roll är priset.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-02-08 11:00

Jag,

suttit med en lampfot (eller ja, globe kallar ni dom tydligen ) på jobbet och ville helt enkelt ha en mac hemma...sen har jag ju använt mac lite under åren (mellanstadiet för åratal sen, högstadiet på bilden) och nu som sagt senast på jobbet, och jag gillar mac

Sen att det är unix i botten gör det inte sämre

  • Oregistrerad
  • 2005-02-08 12:33

Jag har switchat delvis pga Mac Minin. Som jag tidigare skrev i Switcher-forumet har jag studerat en hel del UNIX/Linux. På arbetsplatsen har mac:en funnits ett tag, även om jag inte haft tid/möjlighet att leka med dom har det varit intressant. Jag hade således lekt med tanken att switcha under en tid, men bestämde mig slutligen när jag såg Minin - främst pga priset (att den är liten, knäpptyst och snygg är bara en bonus ). När jag fick upp ögonen för minin annonserade jag ut min peze på blocket - dagen efter var burken såld och beställningen på minin lagd!

Gissa om jag är nöjd?

mvh
FrrH

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-08 13:08

Som riktig "data nörd" har jag använt windows(dos) på jobbet och privat sedan urminnes tider (c 15 år iallafall). Har dock sedan releasen av os-X varit sugen på att testa mac, varje gång man tittat på en ny keynote med Steve Jobs har suget ökat. När mac minin släpptes bestämde jag mig för att det var dax att testa. Om inte annat kunde jag motivera det med att vi behövde en ny dator hemma som frugan kunde ha.

Nu när jag kört macen i knappt en vecka har jag blivit beroende, det enda jag ångrar med mitt inköp är att jag inte köpte en powerbook direkt. Man vill ju bara ha med sig macen överallt och kunna köra när man vill.

Nåja, när jag väl släpper in frugan på datorn är jag säker på att hon också kommer att gilla den.

Ursprungligen av FrrH:

Jag har switchat delvis pga Mac Minin. Som jag tidigare skrev i Switcher-forumet har jag studerat en hel del UNIX/Linux.

mvh
FrrH

För er som är gamla UNIX/LINUX/BSD hackers rekommenderar jag att ni installerar Darwinports http://darwinports.org/ . Där finns de flesta opensource programvaror. Efter att du CVS:at in portsdatabasen skriver du tex för att installera NMAP -> port install nmap

  • Oregistrerad
  • 2005-02-08 13:30
Ursprungligen av lilledanne:

För er som är gamla UNIX/LINUX/BSD hackers rekommenderar jag att ni installerar Darwinports http://darwinports.org/ . Där finns de flesta opensource programvaror. Efter att du CVS:at in portsdatabasen skriver du tex för att installera NMAP -> port install nmap

Tack för tipset! Det ska jag ge mig på att leka med direkt när jag kommer hem efter kvällens föreläsningspass.

mvh
FrrH

Ursprungligen av FrrH:

Tack för tipset! Det ska jag ge mig på att leka med direkt när jag kommer hem efter kvällens föreläsningspass.

mvh
FrrH

Glöm inte att installera Xcode först, finns på MacOSX installations skivan du fick med din Mini, eller kan laddas hem via Apple direkt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2005-02-11 09:40

Måste man ha gjort sig av med sin peze för att ha switchat?
För själv så kommer jag ha min mini mitt emot pezen och kan därför snurra på stolen och ha pezen där ifall jag skulle behöva den

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-02-11 10:24
Ursprungligen av Kaveh:

Måste man ha gjort sig av med sin peze för att ha switchat?
För själv så kommer jag ha min mini mitt emot pezen och kan därför snurra på stolen och ha pezen där ifall jag skulle behöva den

Jag tror det räcker att du istället för en pc börjar ha en mac som "primär" dator faktiskt

  • Oregistrerad
  • 2005-02-11 11:49

Jag har själv återswitchat till den goda sidan och Mac Mini. Trivs mycket bättre med det nu än vad jag gjorde när jag körde OS 7/8/9. PCn är fortfarande kvar, den agerar filhämtare, speldator och allmän extradator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-11 18:28

Kan väl inte påstå att jag switchat, men jag blev så nyfiken att jag kände att jag blev tvungen att beställa en Mac mini (kom igår) som utbyte till tjejens något åldrade PC. Givetvis har jag tänkt själv utforska den lite...

Tidigare har jag alltid blivit lite avskräckt av mac-användare eftersom de oftast blir så upprörda när de talar om sin datorer i jämförelse med windowsdatorer. Lite som om de skulle ha komplex med en släng av fundamentalism. Så då har jag alltid tänkte att det är något som inte är riktigt så bra som de önskat det vore... men nu med Mac minin kände jag att det var överkomligt att själva bilda en uppfattning.

Det känns ju lite läskigt, från att tidigare alltid varit noga med precis vilka komponenter man skall ha i datorn för att få den yttersta avvägningen av pris/prestanda och framtida utbyggnadsmöjligheter, till att gå till en dator där det står att man bör lämna in den hos återförsäljare för att byta minne.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-11 21:37

Välkommen!

Kanske slutar det med att tjejen får din PC och du tar minin istället

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-11 23:01
Ursprungligen av mrjean:

Välkommen!

Kanske slutar det med att tjejen får din PC och du tar minin istället

Tack. Ja, man vet aldrig... men i så fall blir det nog nått tyngre än en mini.

Jag ska köpa en Mini snart. Blir min första mac. Ska bli spännande! Om den funkar bra så kommer jag antagligen att konvertera helt till mac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-12 11:10

Beställde en Mini på YFO i Gbg igår kan rekomendera ett besök där.. Min Första Mac var en Q700 -91 min andra Mac var en iMac Rev-b -98, sen -99 har jag bara haft Pc men frekvent hållt mig uppdaterad om den goda sidan, känns skönt att vara tillbaks..

Det kanske inte räknas som att man har fått någon att switcha, men jag lyckades få en polare att köpa en Mac mini 1,25 istället för att köpa ännu en PC (Han har redan två st). Men det var nog mer kombinationen format/pris som lockade än själv OS:et för hans del...
Jag blev i alla fall imponerad av att Tigern rullade på så fint på en Mini med bara 256 i minne och slö hårddisk... betydligt bättre än vad jag upplevt Windows XP när man bara har 256 i minne. Han hade trådlöst tangentbord & mus ifrån HP, trodde det skulle krångla men det bara funkade finemang!

Japp flera som vill ha efter fått se den in real.. men mest för att jag har en 23" Cinema HD kopplad till den
Byter ju dator rätt ofta så jag har mer urval än Apple Center i mitt egna rum

En programmerare/sysadmin (Linuxanvändare) på jobb köpte en Mac Mini och tog med till jobb och visade upp. Söt liten dator verkligen!

En annan programmerare på jobb (Windowsanvändare) blev också sugen på Mac efter att han sett Mac Mini, då han fick upp ögonen för alla andra Macmodeller som finns. Han ska köpa en PowerBook efter nästa Keynote, han vill inte köpa innan det lanserats en uppgradering.
Han har köpt en iPod 20GB i väntan på datorköpet!

En barndomskompis som bor i Stockholm (Windowsanvändare) har även han konverterat till Mac efter att jag köpte Mac förra året och predikade för honom om hur fantastiskt OS X är. Han blev sugen och hade tillgång till Power-Macar på sitt jobb som han började köra och vips så fastnade han. Han har nu skaffat en äldre begagnad Mac hemma (pågrund av pengabrist). Men som sagt han har ju de feta PowerMacarna att "leka" med på jobb.

En före detta arbetskollega som är Sysadmin (Linuxanvändare) har slått till på en iBook, efter att han såg Mac Minin som fick honom att få upp ögonen för alla Mac-modellerna.

En nära vän (Windowsanvändare) har varit sugen ett tag på att köpa en Mac Mini, men har hindrats av att det blivit ganska dyrt med 1GB minne i den och att det inte finns mic/line-in-ingångar för inspelning av musik och då måste köpa till en USB-ljudmodul som kostar runt en tusing. Blir ganska mycket stålar i slutändan om man inte har så bra ekonomi. Men finns fortfarande en chans att han köper en Mac, han har börjat tjäna mer pengar, så det kommer nog! Han får ju testa Mac hemma hos mig titt som tätt och han gillar det.

Mycket av detta är ju såklart "mitt fel" he he! Jag ska ju inte sticka under stolen med att jag talat mycket gott om OS X och Mac. Det visar sig ju att det hjälper, folk får upp ögonen för Mac, bara de får chansen att prova på, vilket inte är så lätt när det inte säljs Mac på så många ställen.

Jag har en kompis som blev sugen på en mini – nu är han sugen på en iMac i stället...

när jag såg macminin så blev jag lika blöt som många andra.
När jag sedan satte mig och kollade in de nya modellerna så tokfastnade
jag för imac g5.. får hem en 1mac 20" i veckan

Ursprungligen av mayweather:

när jag såg macminin så blev jag lika blöt som många andra.
När jag sedan satte mig och kollade in de nya modellerna så tokfastnade
jag för imac g5.. får hem en 1mac 20" i veckan

Blöt ?? jaja.. !

Sålde min iMac G5 just för att den är vrålful .. den vita plasten gör att datorn ser ut som en microvågsugn, bakgrundsbilder gör sig fula mot den vita plasten och vid hårda test så var t.o.m iMacen slöare än minin på flera saker !!

iMac G5 1,8, 1,5Gb Ram
Mac Mini 1,42, 1Gb Ram

Minin var snabbare på öppna program, photoshop gick 50% snabbare att starta och hela filhanteringen i Tiger går fortare på minin än iMacen.
Logic Express gav utslag att systemet var overload med en låt jag hade i iMacen.. drog över det på Minin och där går den utan vidare med 9 virtuella syntar och 8 audiospår mm.

Så det är skillnad på G5 & G5
En Powermac är ju självklart snabbare men att Minin är snabbare på de flesta uppgifter som jag använder i min vardag är nog inte många som kan tro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-23 17:10
Ursprungligen av motif:

...vid hårda test så var t.o.m iMacen slöare än minin på flera saker !!

Vilken processorhastighet var inställd på iMacen?

Ursprungligen av mrjean:

Vilken processorhastighet var inställd på iMacen?

Högsta !

Jag blev en switcher pga mac mini

/Rickard

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-23 16:20

Jupp

Joo jag har just gjort det... två veckor med vår fina mac mini.

motif låter jääädrans märkligt att minin skulle totalspöa imacen

Ursprungligen av mayweather:

motif låter jääädrans märkligt att minin skulle totalspöa imacen

Prova själv!
Totalspäar sa jag inte... iMacen har väl sina saker den är snabbare på men vad vet jag inte.. eftersom jag gör allt jag gjorde på iMacen på Minin så märker jag ju att iMacen inte är snabbare på det jag gör.
Och NEJ jag sitter inte och surfar 99mac .. utan grafiska samt musikkrävande program.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-14 16:02

Jag switchar tillbaka på måndag. Tack vare Minin har jag råd tidigare än innan, men jag hade switchat tillbaka även utan Minin.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-27 14:41

Jag har också tänkt att köpa en mac mini pga först ipod, vidare till ipod.se hit osv. Nu är jag riktigt sugen, men räcker den billigaste minin till att kolla på dvd film och högupplöst annan film. Hur gör man med codecs osv? Detta blev lite OT, men men.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 16:09

Jo den funkar utan problem att kolla på film, skulle råda dig att köpa lite mer ram dock, eller vänta lite för den borde uppdateras om inte allt förlänge..

Sedan är VLC är en spelare som tar de flesta format, finns både för PC / MAC..

http://www.videolan.org/

Bevaka tråden