Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redigeringsframtid!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-05-22 16:40

jag har funderat lite, mycket egentliggen.
vad tror ni om framtiden nu när alla redigeringsprogram och olika plattformar blir allt mer åtkommliga för människor. Kommer vi få en större segreation mellan "proffs" och "amatörer" som dock tar betalt. eller kommer det tvärt om bli mindre? Vilka värden ska man som kund och leverantör ta hänsyn till när man idag jobbar med redigering? Kan alla som har Imovie eller en rippad FC kalla sig redigerare för att man redigerat en kompis svensexa? Är tv3 redigerarna lika mycket värda som en långfilms klippare?
Jag vet inte riktigt var jag vill komma med detta, men men.

mvh

G

  • Oregistrerad
  • 2005-05-22 17:33
Ursprungligen av Gonzo:

jag har funderat lite, mycket egentliggen.
vad tror ni om framtiden nu när alla redigeringsprogram och olika plattformar blir allt mer åtkommliga för människor. Kommer vi få en större segreation mellan "proffs" och "amatörer" som dock tar betalt. eller kommer det tvärt om bli mindre? Vilka värden ska man som kund och leverantör ta hänsyn till när man idag jobbar med redigering? Kan alla som har Imovie eller en rippad FC kalla sig redigerare för att man redigerat en kompis svensexa? Är tv3 redigerarna lika mycket värda som en långfilms klippare?
Jag vet inte riktigt var jag vill komma med detta, men men.

mvh

G

Jag vet inte ifall det här ger dig några svar. En yrkesfotograf sa till mig ganska nyligen att när kameror dök upp för konsumenter så blev väldigt många fotografer oroliga för att kunderna själva kunde ta bilder. Det skulle, sa man, göra fotografer arbetslösa. Visst blev det en nergång för fotograferna i början, men sedan förstod konsumenterna värdet av fotografernas kunnande och branchen växte enormt något år senare.

Detta innebär för din fråga att konsumenter kommer att lära sig vilken massa tid och resurser som en yrkesredigerare har bakom sig. Lämnar man över redigering till en "TV3" redigerare så vet man att man får väldigt hög kvalitet.

/Jonas

Billiga redigeringsplattformar har ju varit tillgängliga i snart tio år (FireWire blev ju allmän mark -96) och rent generellt kan man nog konstatera att det finns färre (eller lika många) yrkeskunniga klippare idag och betydligt fler som höftar utan att veta vad dom egentligen gör. Visst kan man klippa på enbart känsla utan teoretiska kunskaper men man får ju inte glömma bort att det är ett yrkeshantverk att sammanfoga rörliga bilder och ljud.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-23 19:45

Jag tror jag förståt din fråga Gonzo. Jag har också tänkte mycket på det den sista tiden.
Som Martin sa så har Firewire varigt ute ganska länge. Jag tror inte att det är problemet, utan att nivån som allmänheten tycker är kvalité har sjunkt en hel del den sista tiden.
jag tror detta beror på många saker. En anledning tror jag är att väldigt många har tillgång till utbildning som gör att dom kan använda dom moderna verktygen. Iallafall så pass bra att "vanligt" folk tycker det ser bra ut.
I slutändan så tror jag att "proffs" kommer få gå ner i pris, vilket igentligen är logist eftersom man inte längre måste lägga ner 3-400.000 på ett bra redigerings system.

1
Bevaka tråden